Ropa nad 100 dolary? Nenormální a nebezpečné

Ropa tento týden opět laškovala s medvědím trhem. Zhruba 20% propad dostal jak Brent, tak i WTI k hranici 41 dolarů za barel. Aktuálně již pozorujeme mírnou obnovu, která v prvním případě odpovídá 44 dolarům, ve druhém 42 USD. Někteří z vás možná pamatují dobu, kdy se ceny pohybovaly mnohem výše, a to dokonce až o trojnásobek. Pravdou je, že dle mnohých expertů je těmto dnům konec, což je z jejich pohledu i dobře.

Cena ropy nad sto dolary je nenormální. Přesně tak zavzpomínal na dobu před červnem 2014 nový generální tajemník Organizace zemí vyvážejících ropu Mohammed Barkindo. Podle něj jde o stav, který ekonomice výrazně neprospívá.

„Astronomicky rostoucí ceny ropy dosahující až 147 dolarů za barel v roce 2008 byly neudržitelné a s nejvyšší pravděpodobností škodlivé pro globální ekonomiku,“ přepisuje Barkindova slova agentura Bloomberg. „OPEC tak bude i nadále spolupracovat s ostatními ropnými producenty a spotřebiteli, aby společně vytvořili nepopíratelně férovou cenu.“

To, co stálo za růstem nad hranici 100 dolarů, byla podle tajemníka kombinace několika faktorů. Jednak šlo o boom poptávky, který byl doplněn politickými riziky ohrožujícími úroveň nabídky. Svou roli měl ale i oslabující dolar. Všechny tyto fundamenty dohromady tak donutily spekulanty k neutuchající víře v další cenový růst. Výsledek? Ropa na rekordech.

Po hromadném pád roku 2008, který byl způsoben globální finanční krizí, přišla obnova. Hranice 100 dolarů byla opětovně prolomena na začátku roku 2011. Nad touto úrovní se ropa udržela v podstatě až do června 2014, kdy expanze amerických těžařů využívajících metodu frakování donutila OPEC k navýšení těžby. A právě to se stalo ropě „osudným“. V následujících měsících cena klesla dokonce pod 30 dolarů za barel.

V poslední době se však černá komodita opět vzpamatovala. Díky tomu se opět vzchopili i někteří američtí těžaři, kteří se ještě před nedávnem pohybovali na hranici absolutního bankrotu. Podle Barkinda však tento vývoj nemá dostatečný potenciál na to, aby kdovíjak výrazně navýšil nabídku, stejně tak se neprojeví ani v samotných cenách.

Newsletter