Americké výnosy korigují včerejší nárůst. Proinflační tlaky by dnes mohl podpořit výsledek amerického indexu cen výrobců. Vyšší výnosy a silnější dolar se podepsaly zejména na zlotém a koruně. Domácí měna se obchoduje kolem 25,60 za euro.

Roste spotřeba elektřiny. Koupit dluhopisy, prodat akcie?

Sledovat energetické odvětví se vyplatí. Nejen investorům, kteří vkládají své peníze přímo do něj. Výzkumná práce Univerzity Notre Dame dochází k závěru, že spotřeba elektřiny funguje jako indikátor vhodného momentu ke koupi či prodeji akcií a naopak nástupu do nebo výstupu z dluhopisů.

Studie se podrobně zabývala daty od roku 1956 do roku 2010 za finanční trhy Spojených států, Japonska a Velké Británie. Zjistila, že každé procento nárůstu spotřeby elektřiny odpovídá 0,92% poklesu výkonnosti širšího akciového indexu daného trhu, za Spojené státy indexu S&P 500. Spotřeba elektřiny tedy vůči akciovému trhu vystupuje v roli proticyklického indikátoru.

Poslední roky jsou takového vývoje opravdu dobrým příkladem. Nyní, v situaci ostřících se debat o přehřátém akciovém trhu na Atlantikem, bychom mohli být na pozoru také. Dle dat EIA přinesl únor oživení a 3,3% meziroční růst spotřeby elektřiny v USA. „Na tomto základě bych předpověděl, že od března tohoto do února příštího roku přinese trh podprůměrný výnos,“ uvádí na adresu amerických akcií Zhi Da, stojící v čele výzkumného týmu, který studii zpracoval.

„Je to dobrá práce. Stojí na správné předpovědní úvaze, je logická. Pokud se ekonomice daří velmi dobře, budoucí výnosy budou klesat. Ve chvíli, kdy vydělávají všichni, vy byste už měli prodávat. A naopak, pokud je všude kolem nářek, kupujte,“ shrnul hlavní ekonom Covergex Nick Colas svůj názor na studii pro CNBC.

Zhi Da doporučuje závěry studie používat především pro timing, tedy rozhodnutí o načasování svých rozhodnutí ohledně pozic na trhu, a to zejména směrem pryč z akcií do dluhopisů.

„Tento indikátor jsme testovali proti desítce jiných výhledových indikátorů, od P/E, na dividendách stojících ukazatelů, P/BV a dalších. Ukázalo se, že pouze mezera výstupu, tedy rozdíl mezi aktuálním a potenciálním produktem, je lepším předpovědním ukazatelem, než je tento.

Newsletter