Americké výnosy včera klesly, dnes pokles korigují. Dolar krátce oslabil nad 1,1400 za euro, část ztrát smazává. Koruna neudržela zisky pod 25,00 za euro. Proti dolaru nad 22,00.

Digitalizace správy budov v praxi: SVJ komunikuje přes mobilní aplikaci, nejstarší uživatelce je přes 70 let

Zdroj: Unsplash

Digitalizace správy budov už dávno není hudbou budoucnosti. Příkladem je příběh Zdeňka Picka, předsedy SVJ Dolní v Ostravě. Ten se rozhodl jít proti proudu tradičních postupů a zavést pro 69 bytů ve své správě moderní digitální systém. Jaké možnosti dnes software ve správě nemovitostí nabízí? A vyplatí se firmám a SVJ taková změna?

Proč jste se ve svém společenství vlastníků rozhodli pro digitální správu budovy?

Nová legislativa nás nutí poskytovat vlastníkům údaje o spotřebě tepla a teplé vody každý měsíc. S jejím nástupem mi začalo být jasné, že klasické papírové výkazy nebudou dlouhodobě udržitelné ani nákladově efektivní a bude třeba najít digitální řešení. Navíc jsem souběžně hledal online výkaznictví, komunikaci v rámci budovy a absolutní a okamžitý přehled o všech finančních transakcích, což v našem regionu nikdo nenabízel. A aby to nebylo snadné, měl jsem představu, že nástroj bude na úrovni mobilního bankovnictví, tedy intuitivní aplikace v mobilním telefonu. Tehdy mi téměř všichni v oboru správy budov říkali, že jsem snílek, že něco takového není možné.

Co jste tedy dělal dále?

Po dlouhém hledání, kdy jsem kontaktoval snad všechny potenciální dodavatele v ČR, jsem zjistil, že všichni „to někdy a nějak plánují“. Někdy pro mne bylo ještě schůdné, ale to nějak byl pro mne zásadní problém. Když jsem se totiž po tom začal pídit do detailu, tak jsem se dozvěděl, že dodavatelům vlastně jde hlavně o to, vybírat nějaký malý poplatek, který moc nezabolí, ale za který nic srozumitelného nedostaneme. Jenom se budeme moci s jejich pomocí tvářit, že jsme si splnili povinnost uloženou „byrokraty“ v EU. A když se někdo zeptá, jak jsme ji splnili, tak to nějak „uhrajeme“ nebo „zamlžíme“. Přitom ignorují, jakou vysokou přidanou hodnotu dokáže tato „povinnost“ přinést nám, obyvatelům bytových domů. Vzhledem k tomu, že jsem již dovršil důchodový věk a celý život jsem odmítal „mlžit“ a „hrát věci do outu“, nehodlal jsem s tím teď začínat. Papír, že jsem jako vlastník spotřeboval šest dílků tepla, je informace k ničemu. Dílky jsou bezrozměrná jednotka, kterou zaznamená poměrový rozdělovač topných nákladů. Je to něco jako nějaký měřič používaný tam, kde by byla instalace plnohodnotných měřičů tepla příliš nákladná.

A jak jste se dostal až k systému Bytové konto?

Nakonec jsem na doporučení známého nalezl digitální platformu Bytové konto a začalo důkladné ověřování jejích schopností. Jel jsem se podívat na fungující systém do jednoho bytového družstva v Ústí nad Orlicí. A musím zpětně říci, že to byl skvěle investovaný čas. Viděl jsem fungující službu, která přesně odpovídala mým požadavkům a pevně věřím, že i každého jiného statutáře SVJ, který nechce mlžit nebo vyhazovat peníze oknem. Pak už to bylo poměrně jednoduché. Začal jsem pracovat na projektu nasazení Bytového konta v našem společenství a zahájil důkladnou přípravu přechodu. A musím říci, že se detailní příprava vyplatila. Dokázali jsme na nový systém přejít za jediný měsíc. Se vším všudy, tedy i s převodem ekonomických dat a výkazů.

Kolik máte ve společenství bytů a kolik vlastníků aplikaci Bytové konto používá?

Naše společenství má 69 bytů, které aktuálně vlastní 63 vlastníků. Všichni vlastníci mají přístup do aplikace Bytové konto a neuvěřitelných 84 % z nich používá Bytové konto v mobilu nebo na počítači či tabletu minimálně jednou týdně. Nejstarší uživatelce je přitom 72 let.

Jak přijali členové SV nasazení nové služby?

Musím říci, že jsem si uvědomil, že dobrá příprava a vysvětlení instalace a používání je nutnost. Připravil jsem sérii setkání, kdy jsem vysvětloval, jak se aplikace instaluje a ovládá, mimochodem velmi snadno a intuitivně. A postupoval jsem krok za krokem. Musím říci, že jsem na začátku bojoval s argumentem, že měsíční přehled není potřeba, že stačí roční vyúčtování. Praxe však ukázala pravý opak. Např. spotřeba tepla a teplé vody po zavedení aplikace klesla. Protože vlastníci vidí svou spotřebu a náklady online. Aplikace například umožňuje vlastníkům zjistit také to, zda mají uhrazeny všechny předepsané platby. A to je další prvek, který si pravidelně kontrolují.

A co aplikace přináší vám jako předsedovi SVJ?

Vlastně to, co všem vlastníkům. Je to dokonalý přehled o tom, co se ve společenství děje. Každý vlastník vidí, jaké smlouvy například s dodavatelem tepla společenství uzavřelo a za jakých podmínek. Každý vlastník vidí každou korunu, která společenstvím „proteče“. Každý vidí, jakým způsobem společenství hospodaří. Je to transparentní v pravém slova smyslu. Navíc jako předseda vidím „finanční zdraví“ celého společenství. A to je z mého pohledu nejdůležitější.

To zní všechno velice moderně a transparentně. Je tam něco, co vlastníkům vadí, nebo jim naopak chybí?

Jedinou nespokojenost vnímáme od vlastníka, který se sám živí správou budov „tradiční“ cestou. Transparentnost mu asi není příliš blízká, pravděpodobně z obavy, že by o něco podobného mohli mít zájem i jeho klienti. U standardních vlastníků jsem nezaznamenal podnět, který bychom díky digitálnímu nástroji nedokázali rychle vyřešit. Sám se nejvíc těším na realizaci záměru, kdy budeme moci v aplikaci také sledovat, jak šetříme za elektřinu, až nainstalujeme solární panely na střechu a budeme sdílet vyrobené kilowatthodiny ze slunce v rámci komunity v naší budově.

Zdeněk Picek je zkušený manažer a konzultant s více než 25letou praxí v oblasti marketingu, prodeje a rozvoje byznysu. V současnosti působí jako konzultant a kouč ve společnosti Aclivia Optio, kde se zaměřuje na marketingové poradenství a implementaci rozvojových programů pro vrcholový management B2B i B2C firem. 

Během své kariéry zastával několik pozic v předních českých i mezinárodních společnostech. Působil jako ad-interim CEO makléřské společnosti Divitia, ředitel marketingu a prodeje v Union pojišťovně, ředitel distribuční sítě v AIG Life – Amcico nebo ředitel marketingu společnosti Kabel Plus, kde byl zodpovědný za marketing a prodej největšího kabelového operátora v Česku. 

Je absolvent Technické univerzity Vysoké školy báňské v Ostravě, programu na University of Central Lancashire a držitel certifikátu Thomas International. Od roku 1992 působí jako lektor CIMA (Českého institutu pro marketing).

Newsletter