Janu Charvátovi odjakživa vadilo vyhazovat rozbité věci bez pokusu o opravu. Na zahraniční akci, kde lidé opravovali porouchané výrobky spolu s opraváři, načerpal potřebnou inspiraci. Aniž by měl, coby novinář a PR specialista, jakékoli zkušenosti v oboru nebo se samotným podnikáním, rozhodl se dovézt model propojení lidí a opravářů do Čech. Před čtyřmi lety založil online platformu Opravárna, která je momentálně největší opravárenskou sítí v Česku a sdružuje bezmála patnáct set opravářů z řad profesionálů i hobby amatérů.
Jak probíhají začátky businessu, kdy se člověk vrhne z původní profese do zcela nové a neznámé?
Moc zkušeností jsme na začátku opravdu neměli, pouze nápad a internet, kde jsme hledali ty nejzákladnější informace. Měli jsme ale také téměř nulovou finanční gramotnost, nikdy jsme neviděli žádný byznys plán. Naštěstí nás hned na začátku vzal pod křídla Impact Hub a dostali jsme se do inkubátoru Laboratoř Vodafone, kde jsme se tyto základy poměrně rychle naučili, získali nějaké peníze do startu a také zkušeného mentora.
Co Vás v úplném počátku podnikání nejvíce překvapilo, ať už v tom pozitivním slova smyslu či tom negativním?
Pozitivně mě překvapilo přijetí našeho projektu veřejností a médii. Pravda, že z mediální branže jsem měl značné zkušenosti, takže dostat projekt mezi novináře bylo snazší. Jeden mediální výstup pak vyvolal vlnu dalšího a dalšího zájmu, což bylo na jednu stranu skvělé. Na druhou stranu jsme ale na takový zájem v počátku vůbec nebyli připraveni, ani technologicky, ani lidsky. První verze našeho webu byla značně nedokonalá, a tak nám po jedné reportáži na celostátní televizi web úplně spadl, protože tam během toho večera přišlo dvacet tisíc unikátních návštěvníků. Když se ho podařilo nahodit, přibývali tam stovky nových zakázek denně a hlásily se stovky opravářů. Jenže systém je ještě neuměl automaticky párovat jako dnes, takže jsme u nás doma v garáži ručně obvolávali opraváře, zda by neměli zájem o tu, či onu zakázku. Bylo to dost šílené a vyplynula z toho řada negativních zkušeností.
Co bylo pro Vás hlavním impulsem k tomu, abyste se nadobro začal věnovat pouze Opravárně?
Bylo to postupné. Tím, že jsem původně dělal PR specialistu na volné noze a měl více zákazníků, mohl jsem postupně utlumovat práci pro PR klienty a víc a víc se věnovat Opravárně. Pomohlo taky, že jsme vybrali slušnou částku v kampani na Hithit a dostali jsme dotaci od Ministerstva životního prostředí na prevenci vzniku odpadu. Naplno jsem se začal Opravárně věnovat až na začátku roku 2019, kdy se podařilo spustit klíčové funkcionality webu. Přesto to byl skok do neznáma.
Jednou jste řekl, že jste musel na začátku podnikání jezdit po nocích taxíkem. Kdy na sebe začala Opravárna skutečně vydělávat?
Ano, to bylo právě v tomto období. Měl jsem domluveno s jedním servisem, že mi bude dávat provizi za zprostředkování zakázek mobilních telefonů a PC, v tom je velký potenciál. Bohužel ale tato spolupráce nefungovala tak, jak bych si představoval, zákazníci si na služby tohoto servisu stěžovali a brzy jsme ji museli ukončit. Opravárna nevydělávala dost, aby mě a manželku uživila, a tak jsem si udělal licenci na taxislužbu a dva měsíce jsem jezdil pro Bolt, abych zaplatil hypotéku a uživil rodinu. Byla to zajímavá zkušenost. V tom období o projekt začali mít větší zájem investoři, se kterými jsem jednal. Angel investor Martin Rozhoň mi pomohl půjčkou konvertibilní na podíl k tomu, abych mohl dodělat a doplatit web. Spustili jsme nové funkcionality, jako je vrácení platby za zadání zakázky v případě, že se neozve žádný opravář, Google mapu, kde se zobrazují nabídky, a nakonec i možnost objednat si profesionální servis PC a mobilů, který již dnes funguje, jak má. Nyní už Opravárna sama sebe a náš malý tým uživí, ale pořád je před námi velký kus práce. Je třeba zapracovat na SEO, správně nastavit online marketing a tak dále. Rychlost dalšího rozvoje bude záležet na dohodě s některým z investorů.
V Opravárně sdružujete jak profesionály, tak hobby opraváře, těch máte nyní téměř patnáct set. Jakým způsobem ověřujete kompetenci hobby opravářů, kterých Opravárna čítá přes 60 procent?
Jsme otevřená platforma. Zaregistrovat se může kdokoliv. Pokud umí opravovat, velmi brzy začne získávat pozitivní hodnocení a naopak. My udělujeme také plaketu OVĚŘENO u lidí, které osobně známe a víme, že jsou dobří. A pak máme plaketu ODBORNÝ SERVIS, který udělujeme firmám. Ty zákazník vidí mezi nabídkami, které dostane.
Řemeslníků v České republice trvale ubývá, vy jste ale prozradil, že se Vám o práci hlásí sami. Co považujete za nejefektivnější marketingový nástroj, jak o sobě dát vědět?
Za nás určitě média, na druhém místě sociální sítě, my máme konkrétně silný a funkční Facebook.
Opravárna funguje jako online platforma. Vyplatí se Vám otevřít i kamenné pobočky?
Kamenné pobočky pouze pro Opravárnu nejsou ekonomicky příliš udržitelné. Ale plán, jak se přiblížit lidem „z ulice“ máme. Máme prostory na servis, jednu dílnu máme ve Strašnicích. Zkraje příštího roku tam na zkoušku otevřeme pickup pointy, kde budou mít zákazníci možnost odevzdávat své drobnější elektronické výrobky jako mobily, PC a drobné elektro. Jeden den v týdnu tam bude náš opravář přítomen a pokusí se jednoduché závady odstranit na místě na počkání. Pokud se tento model osvědčí, pickup pointy budou přibývat, nabízí se i možnost odevzdat výrobky například na pobočkách Zásilkoven a vozit k nám na servis. Tím vším si ověříme půdu pro něco většího, co máme v plánu v druhé polovině roku. Mělo by to být takové centrum služeb, kde by se prováděly opravy všeho od šatů až po mobily. Místo už máme vybrané a je parádní. To je ale překvapení a i ze strategických důvodů si to zatím nechám pro sebe.
Kromě oprav pro fyzické osoby pracujete i se společnostmi jako Mall nebo Decathlon. Jak přesně spolupráce funguje?
Máme uzavřené první smlouvy, například pro výše uvedené partnery Mall a Decathlon jsme výhradním záručním i pozáručním servisem jejich privátních značek. Z naší sítě jsme oslovili opraváře, kteří mají příslušné vzdělání a jsou ochotni s námi úzce spolupracovat. Pro Decathlon děláme po celé ČR servis jejich elektronických sportovních zařízení, jako jsou rotopedy, běhací pásy a další. Jedná se o velké a poměrně drahé stroje, takže zákazníci je díky naší síti v záruční době nemusí nikam vozit. Naši technici v krátké době přijedou přímo za zákazníkem a stroj opraví. Díky tomu, že Decathlon má na vše díly, se zatím snad vše opravit podařilo a vypadá to, že je spokojenost na všech stranách. Pro Mall opravujeme v našem servisu v Běchovicích jejich privátní značky Makers z celé ČR. Jde nejčastěji o sekačky, slunečníky, grily nebo bazénové příslušenství.
Plánujete se zaměřovat na další růst v B2B sektoru, nebo chcete zůstat u stávajícího modelu?
Je to směr, kterým se nyní chceme ubírat, protože v něm vidíme příležitost. Spousty velkých obchodníků aktuálně reklamace výrobků řeší výměnou kus za kus a ten původní výrobek jednoduše vyhodí, protože nemají lidi, kteří by se na něj podívali. Přitom se může jednat jen o vypadnutý drátek. Setkali jsme se i s výrobky, které zákazník jen špatně zapojil. Ale reklamace byla automaticky uznána, protože přijímací zaměstnanec nemá možnost závadu ověřit, přeci jen jde o elektronický výrobek. Značkoví výrobci samozřejmě svou síť servisních techniků mají. U privátních značek zbývá povinnost vyřešit reklamaci na obchodníkovi, který odborníky zpravidla nemá. My i přes obecný nedostatek profesionálů máme nyní kapacity zvládnout i další velké zákazníky, z nichž s některými už jednáme. Dokážeme najít lidi od servisu ledniček až po speciální sortiment jako jsou právě třeba sportovní náčiní či elektrokola apod. Neděláme snad jen auta a plynové spotřebiče.
Založil jste i projekt Opravme Česko, který se opravitelnost snaží zvyšovat už od počátku, tedy od výroby, přes prodej, osvětu směrem k zákazníkovi a úpravu legislativy. Jaké legislativní změny nás v této oblasti čekají a kdy?
Od prosince 2018 bylo na úrovni členských států EU postupně hlasováno o klíčových normách souvisejících s lepší opravitelností výrobků (Directive on Ecodesign, Regulation on Energy Labelling). Nové normy se týkají především bílé elektroniky, televizorů a displejů. Kromě zvýšení energetické účinnosti Komise EU poprvé zahrnula do svých návrhů také komplexní požadavky, které podporují dlouhou životnost výrobků. Hlasování dopadlo dobře. Bylo schváleno, že výrobky dodávané na evropský trh by měly být nejpozději od roku 2021 snadno rozložitelné a znovu složitelné a že výrobci by měly dodávat po určitou dobu na své výrobky náhradní díly. Tato změna je skutečně revoluční a nám hraje do karet. Mnozí výrobci se na ní již připravují. Ti, kteří ne, budou mít problém.