Bank of Japan ponechala sazby beze změny, kurz jenu oslabil nad 156,00 USDJPY. Dolar odevzdal včerejší zisky po nad očekávání vyšší inflaci a obchoduje se zpět nad 1,0700 za euro. Koruna dnes krátce zpevnila pod 25,10 za euro.

Silný dolar i chudší Japonci. Tiffany ztrácí lesk

Posilující americká měna i pokles japonské ekonomiky. To jsou faktory, kvůli nimž je poslední vánoční sezóna zklamáním pro akcionáře vyhlášeného amerického klenotníka Tiffany. Nejhorším překvapením ale jistě byl pokles na domácím trhu, vzhledem k faktu, že americká ekonomika je zdaleka jednou z mála, jíž se dle řady posledních ukazatelů daří. Známou modrozelenou dárkovou krabičku si přesto v průběhu nákupní sezóny na konci roku odneslo z obchodů Tiffany poměrně méně lidí, než tomu bylo před rokem.

Klenotník celkem za loňský listopad a prosinec utržil o procento méně (na což reagoval snížením svého celoročního výhledu) a zklamal tak investory, kteří sázeli na úspěšně se zotavující americkou ekonomiku. Akcie Tiffany po včerejší zprávě propadly na newyorské burze o 14 %, v intradenním obchodování až o 15 %, tedy nejvýrazněji od konce roku 2001, kdy byly trhy v panice po teroristickém útoku na Světové obchodní centrum.

V prostředí sílící americké ekonomiky Tiffany ke konci roku podpořil ziskové marže zvýšením cen a zvýšil úsilí na poli marketingu – strategie, která se v předchozích kvartálech vyplácela, ovšem závěrem loňského roku selhala. Tržby na domácím trhu, který zajišťuje zhruba 49 procent prodejů společnosti, se snížily o procento na 544 mil. dolarů, v porovnání s 6procentním růstem před rokem. Ačkoli většina „luxusních“ maloobchodníků zatím své výsledky za uplynulou vánoční sezónu nezveřejnila, aby tento trend potvrdila, podle společnosti First Data se peněženky Američanů otevírají čím dál častěji v diskontních řetězcích a supermarketech a čím dál méně v dražších obchodech. Většina Američanů zřejmě nemá až tak krátkou paměť a spotřebitelé jsou po zkušenosti z krizových let opatrnější.

Velkou roli sehrává americký dolar, který má výrazně navrch vůči euru, jenu i dalším měnám. Prodražuje tak zboží pro zahraniční zákazníky, což již demonstruje vývoj během vánoční sezóny na dalších trzích: zpomalení růstu tržeb v Evropě na 1 % z 4 % a dvojnásobný, 16% propad v Japonsku. V důsledku sílící americké měny navíc ubývá zahraničních turistů vyrážejících do New Yorku za nákupy.

Japonské zákazníky, dlouhodobě dychtivé po luxusním zboží, kromě slábnoucího jenu, který šperky amerického klenotníka prodražuje, odrazuje také ekonomika v recesi. Útraty japonských domácností v listopadu o 2,5 % klesly, přičemž reálné mzdy propadly nejvýrazněji od roku 2009. Neveselý obrázek ze země, kde má Tiffany téměř pětinu svých obchodů. Jistou náplastí na bolest budiž zpráva, že zbytek asijsko-pacifického regionu si vede dobře a především růst v Čína a Singapuru pomohl zvýšit tržby v sezóně o 7 procent.

Safír nahrazuje diamant a ženichům to nevadí

Newsletter