Singles v Americe ovládají trh

Supermarket WholeFoods pořádá ochutnávky vín, Ikea se zaměřuje na rozvedené otce a restaurace Applebee’s se po večeři mění v noční klub.

Tyto americké společnosti se stále více zaměřují na narůstající skupinu, nový fenomén doby – svobodné Američany.

Více než polovina Američanů žije svobodný život. Podle amerického statistického úřadu, tato početná skupina čítající přibližně 125 milionů lidí, utratí ročně za zboží a služby něco kolem 2 bilionů amerických dolarů. Ekonom Edward Yardeni je přezdívá „Selfies.“ Lidé v této kategorii mají tu možnost sobecky utrácet za cokoliv, nespoří totiž na univerzitu, neplatí hypotéku a nemusí kupovat oblečení pro děti.

Příkladem je i jednatřicetiletá Molly Louthan, která vydělává asi 130.000 dolarů ročně na manažerské pozici v obchodním oddělení firmy zaměřující se na networking. Žije sama v luxusním bytě s výhledem na Lincoln park v Chicagu, večeří většinou v lepších restauracích a zatím se neplánuje vázat.

Po celá desetiletí společnosti jako je Procter & Gamble nebo Kraft Foods cílily hlavně na tradiční rodiny ve všech jejich fázích života. Od nákupu domova, přes děti, až po důchod. Obchodníci se zaměřovali především na matku, která často řídí rodinný rozpočet a rozhoduje, co si rodina koupí. Nyní již není definice cílové skupiny tak jednoznačné. Zákazníkem může být muž příliš zaměřený na svou kariéru na to, aby vstoupil do vztahu, svobodná třicetiletá žena, která potají lituje své zadané kamarádky, nebo bezdětný, právě rozvedený člověk.

Obtížný cíl

Nedá se tedy mluvit o jednom velkém cílovém publiku. Je poměrně obtížné vybrat, na koho se zaměřit. Právě lidé označováni „Singles“ jsou stále častěji vnímáni jako cílová skupina v mnoha průmyslových zemích. Například Velká Británie, Japonsko a Jižní Korea. V Číně dokonce společnost Alibaba Group vydělává na obskurním svátku 11. listopadu, nazvaným Singles Day. Obchodníci nabízeli slevy alespoň 50 procent a letos si tím podle Alibaby v prodeji přišli až na 9,3 miliardy dolarů.

Ačkoliv v Americe plynule přibývá stále více svobodných lidí již od roku 1970, hospodářské krize v posledních letech tento nárůst značně zrychlily. V září bylo „single“ dokonce více jak padesát procent Američanek ve věku 16 a více. Pro porovnání s dobou, kdy vláda poprvé začala tento údaj sledovat, bylo svobodných 37 procent dospělých.

Na děti je čas

Generace přelomu tisíciletí, potýkající se s náročným trhem práce a stagnující mzdou, se tak raději zdržuje manželského svazku a soustředí se na svou kariéru. To ovšem znamená oddálení obrázku dětí a domu na předměstí. Tento trend negativně dopadá na trh se statky, jako jsou sekačky na trávu, pračky a rodinné SUV. Dnešní „singles“ se rádi stravují venku a nemají tak potřebu plnit košíky nákupem na týden. To jsou špatné zprávy pro již zmiňovaný potravinový konglomerát Kraft Foods a naopak pozitivní zprávy pro fastfoody jako je třeba ChipotleMexican Grill.

Míra rozvodovosti se u lidí nad padesát let mezi roky 1990 a 2010 zdvojnásobila. Podle Národního centra pro rodinu a manželství v Ohiu, v roce 2010 až 25 procent rozvodů měli na svědomí lidé starší 50 let. Podle nového výzkumu PewResearch Centra je počet Američanů, kteří nikdy nevstoupili do svazku manželského, nyní rekordní. Dokládají to data za posledních několik desítek let. V roce 2012 to bylo 20 procent dospělých starších 25 let, v roce 1960 to bylo 6 procent. Dříve pouze deset procent mužů nad 25 let nebylo nikdy ženatých, a toto číslo vzrostlo na 23 procent v roce 2012.

Newsletter