Šmírák Facebook. Podle většiny lidí plodí víc zla než užitku

Všichni tak nějak tušíme, že to, jaký obsah a informace vkládáme do našich internetových profilů, bychom s ohledem na svou vlastní bezpečnost měli důkladně zvažovat. Avšak protože kybernetická hrozba spojená se sociálními sítěmi byla pro mnohé ještě nedávno tak trochu abstraktní pojem, řada běžných uživatelů přikládala těmto varováním jen malou váhu. Teď ovšem získává ona virtuální hrozba jasné jméno – Mark Zuckerberg a jeho Facebook.

Jak se v posledních dnech a týdnech proslýchá takřka všemi světovými médii, britská analytická společnost Cambridge Analytica, která se zabývá politickým marketingem, získala z Facebooku údaje o 50 milionech uživatelů. Tyto neoprávněně získané informace pak využila mimo jiné k tomu, aby v roce 2016 důmyslnými softwarovými nástroji podpořila volební kampaň tehdejšího prezidentského kandidáta a současného amerického prezidenta Donalda Trumpa.

A jelikož Facebook toho o vás ví víc, než si dovedete představit, nelze vyloučit, že tato akce mohla mít na výsledek amerických prezidentských voleb nezanedbatelný vliv. Důkazem toho budiž například článek ze serveru Business Insider, který popisuje, co všechno si o vás oblíbená sociální síť ukládá. Tak například Facebook si pamatuje vše, co jste kdy kde „olajkovali“, a vůbec co na Facebooku vlastně děláte nebo kdy se na něj přihlašujete.

Zuckův bolehlav. Facebook brání před fake news, ale co WhatsApp?

Některé z těchto informací můžete zjistit na svém profilu v sekci s názvem Your ad preferences. A až zde narazíte na kategorii Your information a kliknete na záložku Your categories, zjistíte, že Facebook o vás vytváří stránku, kde lze vidět například to, jaký vlastníte mobilní telefon a přes jaké zařízení či prohlížeč se na sociální síť přihlašujete. Ale jak navíc uvádí Business Insider, u některých Facebook vytipovává i politickou orientaci či zda žije s rodinou nebo bez a jestli má děti. To ovšem zdaleka nebude všechno.

Pro běžné uživatele je tak v souvislosti s jmenovanou kauzou patrně horší zjištění, že naše osobní informace opravdu nejsou na internetu v bezpečí. A to ani ty, které jsou uloženy na Facebooku, s kterým řada lidí běžně tráví takřka celý svůj den. Dosud totiž řada z nás žila v domnění, že největší hrozbou je zde vypěstování si závislosti na sociálních sítí. Únik osobních informací je však o něco těžší kalibr. Facebooku nyní nedává na frak jenom veřejné mínění, ale také finanční trhy. Akcie sociální sítě se od odhalení inkriminované události každým dnem propadají. 

O Facebooku si ovšem lidé nemysleli nic moc dobrého ani dříve. Alespoň podle výzkumu společnosti CB Insights, jehož výsledky graficky ilustruje server Statista. Zde byli respondenti dotazováni, o kterém z technologických gigantů si myslí, že v následujících 10 letech bude mít v čistém vyjádření negativní efekt na společnost. I když studie byla provedena v prosinci, tedy ještě předtím, než došlo k odhalení skandálu s Cambridge Analytica, Facebook v této anketě „vyhrál“ na plné čáře. V současné době by bylo jeho prvenství patrně ještě přesvědčivější.

Mark Zuckerberk chce vrátit facebook ke kořenům, „pomoci spojovat“ lidi

Jak pak ukazuje Charles Hugh Smith v článku na svém blogu, nejedná se jen o technologické giganty, ale také o giganty reklamní, jádrem jejichž byznysu je právě obchodování s informacemi. Podle dat Visual Capitalist kontroluje Facebook a Google dohromady téměř 60 % digitální reklamy. A řešení podle Smitha? Pokud tyto společnosti prodávají informace, které sbírají od uživatelů, měly by je buď přestat sbírat, anebo za ně uživatelům řádně platit.

Facebook zakáže reklamy spojené s kryptoměnovými fin. produkty

Newsletter