Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

Snaží se Apple opravdu o kořist Tesly?

Jednou z nejzajímavějších zpráv tohoto týdne jsou spekulace o vývoji applovského elektromobilu. Důvody, proč pro Apple dává smysl se utkat na poli elektrických vozů, jsme rozebírali již dříve. Jenže výzkumná divize Goldman Sachs, Global Investment Research, naznačuje, že vývoj na trhu by mohl být trochu jiný, respektive že hlavním konkurentem Applu nebude Tesla.

Projekt Titan. Apple vstupuje na další trh (+video)

Prodej elektrických a hybridních vozů nedosahuje takových úrovní, jak by se třeba mohlo zdát vzhledem k tomu, jak často se o Tesle nebo Toyotě Prius mluví. Business Insider, který o výzkumu Goldman Sachs informuje, tvrdí, že v USA nedosahují tyto moderní vozy ani 5% prodejů aut v USA a poměr elektrických vozů na amerických silnicích loni klesl. Kam dle zmiňované studie Apple směřuje svůj potenciál, je trh takzvaných chytrých vozů (connected cars).

Chytrý Apple a chytrý vůz

Tyto automobily mohou mít samozřejmě hybridní nebo elektrický pohon. Zásadní rozdíl oproti konvenčním vozům je představa automatického řízení. Goldman Sachs tvrdí, že podíl prodeje těchto vozů naroste ze současných 10 % na 80 % ročně do roku 2020. Zatím se jako chytré vozy označují ty s vysokou kompatibilitou s tablety a chytrými telefony. Čistě automatické vozy zatím ještě vyčkávají na regulatorní posvěcení a jsou v testovací fázi. Největšími hráči jsou v tomto ohledu skupina General Motors a Mercedes Benz. Nebude to tedy Tesla, ale tyto dvě firmy, se kterými bude Apple zejména soupeřit o zákazníky, kteří očekávají, že v roce 2020 se již na cestách budou jen kochat krajinou.

Je velmi pravděpodobné, že Apple bude úspěšný i v budování nové generace vozů. Přeci jen enormní úspěch této firmy se vždy opíral o inovativní přístup k tradičním výrobkům a kvalitní software. Precizní a spolehlivý software je klíčovým předpokladem hladkého fungování LIDAR sensorů, které mapují terén před autem a musí zpracovat ohromné množství dat.

Závod s časem

Na trhu elektrických a chytrých automobilů se hraje také o čas. General Motors a Tesla mají v plánu vydat do roku 2017 vůz, který bude stát do 40 tisíc amerických dolarů a ujede alespoň 320 kilometrů.  Apple chce údajně dodat na trh první vozy již v roce 2020. Uvidíme, zdali se mu to podaří, jelikož odborníci tvrdí, že postavit auto od první součástky trvá přibližně dekádu. Na druhou stranu, nikdo neví, zda tým 200 odborníků, který má údajně Apple k dispozici, začíná od podlahy nebo ne.

Newsletter