Koruna se pohybuje do strany, drží se v rozmezí 24,31 až 24,36 EURCZK. Index S&P 500 včera zavřel pod hranicí 4000 USD.

Startuje cirkulární módní revoluce. Díky českému startupu

Mikuláš Hurta s operátorkou výroby. Zdroj: Nilmore®

Textilní průmysl je jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí – má na svědomí dvacet procent světového znečištění vody i deset procent skleníkových plynů. ”Bez změny oděvního průmyslu nemůžeme čelit globálním výzvám, jako je nedostatek vody, klimatické změny či ztráta biodiverzity. A tak jsme si řekli, že ho změníme,” říká Mikuláš Hurta, který stojí za inovativní myšlenkou cirkulárního oblečení a nové módní značky Nilmore®. Ta využívá unikátní  textilní materiál cPLA, který byl vyvinut ve spolupráci s vědci z TUL a VUT v Brně. Díky materiálu cPLA lze oděvy plně recyklovat a vyrobit z nich oblečení nové, bez vzniku dalšího odpadu. Řešení Nilmore® tak může ušetřit přes 2500 litrů vody na jedno tričko oproti bavlněnému a přes 6 kg CO2 u emisí. Cirkulární móda má přitom potenciál snížit uhlíkovou a vodní stopu až o 70 %. “Naším cílem je změnit svět oblečení. A každý jeden zákazník má obrovskou sílu věci změnit s námi,” dodává v rozhovoru pro Roklen24 zakladatel Nilmore® Mikuláš Hurta.

Představili jste první cirkulární oblečení na světě, za které sbíráte nejrůznější ceny – jedna z posledních je například Special Arch Summit Award a 7. místo v soutěži Vodafone Nápad roku. Co stojí za tímto nápadem? Jak se manažer v lakovně letadel dostane k podnikání v textilním průmyslu s představou od základu změnit jeho fungování?

Já jsem vždy trošku opatrný s tím něco vydávat za “první na světě”. Ono člověk nikdy nemá zmapováno, co se děje třeba někde na druhé straně světa. Pravda je, že přinášíme opravdu unikátní koncept cirkulární módy, který řeší mnohé problémy oděvního průmyslu. Stojí za ním myšlenka nahradit dvě fáze života oblečení – výrobu surovinového zdroje a vznik odpadu – recyklací. Právě tyto fáze mají totiž velké negativní dopady na přírodu z hlediska spotřeby vody, emisí CO2 a dalších ukazatelů. 

A jak jsem se k tomu dostal? Myslím si, že profesní život musí člověka bavit a dávat mu smysl. To, co dává smysl mně, je udělat maximum pro to, abychom předešli velmi smutné budoucnosti, která nám reálně hrozí. Oděvní průmysl je zodpovědný za pětinu světového znečištění vody a 10 % všech skleníkových plynů. Bez jeho změny nemůžeme čelit globálním výzvám, jako je nedostatek vody, klimatické změny či ztráta biodiverzity. A tak jsme si řekli, že ho změníme.

Nejužší tým Nilmore®. Zdroj: Nilmore®
Nejužší tým Nilmore®. Zdroj: Green Light, VŠB-TUO

Můžete přiblížit, jak takové cirkulární oblečení funguje?

Je to jednoduché. Člověk ho nosí, pak nám ho za pár let vrátí skrze naše sběrná místa či zdarma poštou k recyklaci, my ho zrecyklujeme a vyrobíme z něj nové oblečení. 

Jak jste přišli na nový textilní materiál cPLA, ze kterého je oblečení vyrobeno, a jaké má oproti klasickým materiálům vlastnosti? 

Právě k tomu, abychom cirkularity dosáhli, nešel použít žádný z konvenčních materiálů, protože jejich recyklace je obtížná. Proto jsme dali hlavy dohromady s vědci z TUL a VUT v Brně a hledali materiál s potenciálem skvělé recyklovatelnosti a dobrých textilních vlastností. Padlo nám do oka právě PLA, které bylo používáno již v jiných odvětvích, a my se zaměřili na to, jak z něj udělat oděvní textilie. Je to totiž společně s polyamidem jeden z mála skvěle recyklovatelných materiálů. Tak vzniklo oděvní cPLA.

Naše oblečení je snadné na údržbu – lze ho prát klasicky na 30-40 a schne 3x rychleji než bavlna, takže stačí ho jen převěsit bez použití sušičky. Materiál je příjemný, hypoalergenní, skvěle chrání před UV a dobře odvádí vlhkost. Jinak mluvit o materiálu je celkem složité, nejlepší je si ho vyzkoušet.

Je nějaký rozdíl v očekávané životnosti oblečení?

Materiál dle měření vydrží více než bavlna, ale méně než polyester. Máme ho testovaný na 50 pracích cyklů bez poškození.

Jak dlouhou cestu jste museli projít, než jste objevili řešení, které splňovalo vaše představy?

Myslím, že sama odpověď na tuto otázku by byla na celý jeden rozhovor. Člověk dnes vidí, jak Nilmore® sbírá ocenění, vyhrává soutěže, uvádí produkty na různé trhy, ale málokdo si uvědomuje tu cestu za tím. Tři roky výzkumu a vývoje jsme strávili v šíleném tempu, šli častokrát do slepých uliček. Pracovní dny měly a mají okolo 14 hodin. Ten nejužší tým pracoval roky zadarmo. Já osobně si do dnešního dne nevzal z Nilmore® korunu, naopak do něj stovky tisíc vrazil. A ono se to nasazení pomalu začíná vyplácet – máme obrovský zájem o naše produkty z různých B2B segmentů. Teď jsme spustili i B2C prodej prvních kousků vlastní kolekce na www.nilmore.com a jsme blízko uvést na trh další cirkulární materiály, na jejichž vývoji makáme.

Ukázka z kolekce Nilmore®. Zdroj: Nilmore®
Ukázka z kolekce Nilmore®. Zdroj: Nilmore®

Podle Evropské agentury pro životní prostředí Evropané průměrně spotřebují 26 kilo textilií na osobu ročně a 11 kilo oblečení ročně vyhodí.  Myšlenka cirkulárního oblečení je nejen proto opravdu revoluční. Jak ale lze podle vás změnit chování spotřebitelů v módním průmyslu a přesměrovat je od fast fashion k něčemu udržitelnějšímu? Plánujete s Nilmore® zároveň nějakým způsobem vzdělávat své budoucí zákazníky?

Osobně nevěřím na změnu shora v podobě regulací, nařízení a restrikcí trhu. Věřím právě v tu změnu zespod, od zákazníků. Když se člověka zeptáte, zda chce, aby jeho vnuk bojoval v občanských válkách o vodu, dusil se nedýchatelným vzduchem a polovinu živočichů znal jen z obrázku, tak vám odpoví, že samozřejmě ne. Druhý den jde do Primarku a koupí si tričko za 50 Kč, kterým přesně tento scénář podporuje. A to nepřeháním, kéž bych přeháněl. Jde jen o to s lidmi mluvit, vysvětlovat, a to nijak přehnaně aktivisticky, ale lidsky. Aby dělali vědomé nákupní rozhodnutí, které jsou v souladu s jejich hodnotami. Proto už nyní se na našem Instagramu a Facebooku snažíme tato témata otvírat. Každý jeden zákazník má obrovskou sílu věci změnit.

V současné situaci hrají obrovskou roli nejen zákazníci, ale především velké textilní řetězce. Co se podle vás musí stát, aby všichni hráči v rámci módního průmyslu včetně těch mezinárodních byli ochotni přispět k systémové změně – aby současný problém pomohly odstranit nebo zásadnějším způsobem zmírnit?

Asi právě ten tlak zákazníků. Stačí nekupovat v těchto řetězcích a ony rychle zjistí, že musí začít brát udržitelnost vážně. Bohužel, dnes tyto řetězce vytvářejí miniaturní kolekce, které se tváří zeleně, a dělají jim marketing, jako by se jednalo o polovinu jejich portfolia. Dále pak dotují různé udržitelné projekty, a tím tak nepřímo umlčují právě ty, kteří by jinak proti nim silně vystupovali. Je to celkem promyšlený systém a ke skutečné snaze o změnu to má daleko. 

Na druhou stranu musím říct, že tyto řetězce potřebují jednoduchá ekologická řešení, která se jim vejdou i do jejich cenové politiky. A to se neděje, proto sahají po řešeních, která jsou sice jednoduchá, ale zeleně působí jen naoko. To by mohla cirkulární móda změnit, protože s sebou nese obrovský ekologický kredit a zároveň v dlouhodobém horizontu i nákladové úspory, protože vyrábět z recyklátu zkrátka musí být levnější než z nové suroviny.

Vy sami máte ambici spojovat se s partnery, abyste dosáhli co největší pozitivní změny? Pokud ano, můžete uvést, jaké partnerství plánujete? 

Ano, Nilmore® stojí právě na myšlence vytváření co největšího pozitivního dopadu. Proto se zaměřujeme především na zmíněný B2B trh, tedy značky a jiné společnosti, pro které vytváříme produkty na míru pod jejich brandem. Momentálně máme okolo 30 firemních zákazníků a jejich kolekce z našeho materiálu budou vycházet v blízké době. Uvedení na trh necháme na nich, proto nebudeme dopředu prozrazovat.

V jaké fázi nyní s Nilmore® jste? Co máte aktuálně v nabídce, jaké novinky chystáte a jaký máte zatím ohlasy? 

Jsme ve fázi, kdy jsme společně s Kamilou Boudovou pokřtili první vlastní kolekci na festivalu SLOU Days, spustili prodej prvních produktů této kolekce na www.nilmore.com a zároveň chystáme otevření showroomu v centru Ostravy. V nabídce máme dámský kardigan, pánský svetr a prací pytlík proti mikroplastům, dále přijdou trička, polokošile a košile. Hodně jezdíme po festivalech a konferencích a ohlasy jsou super – lidé vedle samotné ekologie oceňují samotné vlastnosti materiálu a minimalistický design. Naopak zatím jim chybí širší výběr.

Vedle rozšiřování kolekce chystáme uvést další cirkulární materiály, na kterých roky pracujeme. Nemůžu se dočkat, cítím, že opravdu startujeme cirkulární módní revoluci.

Mikuláš Hurta. Zdroj: Nilmore®
Mikuláš Hurta. Zdroj: Nilmore®

Jedním z důvodů, proč někteří lidé nesahají k ekologicky šetrnějším produktům, je jejich cena. Za jaké ceny bude zhruba možné pořídit oblečení od Nilmore®? Jakým způsobem jste nastavovali cenovou politiku?

Upřímně je pro menší značky byznysově výhodnější prodávat tričko za 2000 Kč a prodat jich sice méně, ale s o to větší marží. Já touto cestou jít nechtěl, protože ten hlavní důvod fungování Nilmore® je vytvářet pozitivní dopad, a to nejde, pokud si naše produkty koupí horních 10 tisíc. Musíme je dělat přístupné co nejvíce lidem. Do prvních kolekcí však musíme promítnout vývojové náklady a taky nejsou tak široké, abychom mohli mít nějaké úspory z rozsahu. Vykopáváme tedy s cenami okolo 1500 Kč za produkty druhé vrstvy (kardigany, svetry) a trička se dostanou někde k 800 Kč. Naší dlouhodobou cenovou politikou je dělat produkty co nejdostupnější a k tomu nám v budoucnu pomohou právě úspory z rozsahu, levnější výroba díky recyklaci a také nové materiály, které budeme uvádět. Cirkulární móda má z logiky potenciál dostat se na velmi zajímavou ekonomickou úroveň.

Kolik tun CO2 ročně odhadujete, že vašimi produkty můžete ušetřit? Respektive, máte nějakým způsobem definovaný environmentální dopad, kterého chcete v následujících letech dosáhnout?

Při plné cirkularitě jsme schopni ušetřit přes 2500 litrů vody na jedno tričko oproti bavlněnému a ušetřit přes 6 kg CO2 emisí. Potřebujeme však i pomoc zákazníků – přicházíme s revolučním systémem zpětného sběru a je třeba, aby se naše produkty v maximálním možném objemu nám vracely k recyklaci. Proto dáváme na tuto část cirkularity obrovský důraz, budujeme sběrná místa a snažíme se vrácení co nejvíc ulehčit. Roční odhady mohou být pomíjivé, našim cílem je změnit svět oblečení, což znamená dostat oděvní průmysl ze současných hrozivých hodnot CO2 emisí, spotřeby vody, chemikálií atd. na udržitelnou, případně až regenerativní úroveň. Je složité tuto úroveň přesně vyčíslit. Dle odhadů by to mělo být snížení uhlíkové a vodní stopy o 70 %. Což je číslo, které cirkulární móda umí přinést.

Jaká je vaše vize, kterou byste s Nilmore® chtěli, řekněme, do 10 let naplnit?

Chceme se stát světovým lídrem cirkulárních řešení nejen pro oděvní průmysl, ale také nábytkářství, automotive či medicínu. Přinášet technologické inovace s důrazem na jejich ekologické dopady a pomoct tak zastavit environmentální krizi, do které padáme. A hlavně chci, ať nás to baví, ať nám vydrží ten drive a chuť měnit svět k lepšímu.

Mikuláš Hurta s pracovní kariérou začínal již při svém studiu, kdy z důvodu práce studoval dálkově a skrze manuální pozice a procesní inženýrství se dostal až k výrobnímu managementu. V roce 2018 založil Nilmore®, tehdy ještě v souběhu s pozicí výrobního ředitele ve firmě IAC, kde působil několik let. Vystudoval průmyslový management na VŠB-TU Ostrava, kde pokračuje v doktorském dálkovém studiu tohoto oboru. Budoucnost vidí v cirkulární ekonomice a v nezbytnosti na cenu věcí nahlížet i v rámci toho, jaké dopady způsobují.

Newsletter