Suborbitální lety – z Londýna do Sydney za dvě hodiny?

Nejbohatší promile světové populace již dlouho využívá své obrovské bohatství ke koupi jachet, udržování armády služebnictva a dokonce i zákony jsou občas flexibilní vzhledem k jejich potřebám. Avšak ovládnout prostor a čas se ještě nikomu z nich nepodařilo.

Až doteď.

V nepříliš vzdálené budoucnosti bude mít světová elita možnost se přesouvat mezi každým větším městem – z Londýna do Sydney, z New Yorku do Pekingu – za méně než dvě hodiny.

Zatímco si běžní cestující budou krčit nohy v ekonomické třídě, v rychlosti 500 mil za hodinu, nejbohatší lidé poletí až osmkrát rychleji. Budou vystřeleni přes vrstvu termosféry – do atmosférické vrstvy, kde je menší gravitace – a následně se plynule snesou ke svým cílovým destinacím. Létání do termosféry neroztaví váš mozek, ani vám neprasknou plíce. Nebudete muset být ani ve skvělé kondici, říká Stephen Collicot, profesor z Purdue University’s School of Aeronautics and Astronautics.

„Určitě nebudete muset být zkušený pilot námořnictva nebo olympijský atlet. Pouze gravitační zatížení nestačí k tomu, abyste ztratili vědomí,“ řekl. „S raketou poháněnou kapalným palivem to půjde hladce. K obíhání oběžné dráhy je však stále, bez jakýchkoliv dohadů, potřebné velké množství energie. To proto, abyste nezažívali obrovské hřmění a hluk při startu.

Tento suborbitální let se chystá radikálně změnit život pravděpodobně pouze velmi malé části lidstva. Lety jsou již v prodeji, ale momentální nabídka letů umožní pasažérům zatím pouze vzlétnout vzhůru do termosféry a následně zpět dolů na stejné místo startu. Zatím není možné létat z jednoho místa na druhé.

Momentálně jsou na trhu dvě hlavní společnosti, které nabízejí tyto lety: X-Cor, u níž se cena letu pro jednoho cestujícího pohybuje kolem 95.000$, a Virgin Galactic, kteří si účtují 250.000$ za osobu v šestimístném letadle. U obou se očekává, že provoz zahájí během dvou let. Tato cena se sice může zdát příliš vysoká, ale pouze do té doby, než si uvědomíte, že každý, kdo má miliardu dolarů, může vydělat 30 milionů dolarů na úrocích za každý rok pouze ukládáním peněz do trezoru. Nudné americké vládní dluhopisy.

Ačkoliv momentálně neexistují žádné specifické plány pro cestování těmito letadly „z místa na místo“ – odlet z jednoho kontinentu, přistání na druhém – tento vývoj je téměř nevyhnutelný, řekl Collicott. Letectvím posedlý britský miliardář Richard Brandson, zakladatel Virgin Group, tvrdí, že „budoucí verze našich současných kosmických lodí, které boudou mezikontinentální, umožní čistý a rychlý přesun mezi např. Londýnem a Sydney za pár hodin.“

„Vzlétnout nahoru a dolů je jedna věc. Pokud však cestujete z LA do Tokia, nebo z Chicaga do Frankfurtu, bude potřeba vystoupat mnohem výš a mít mnohem větší horizontální rychlost,“ tvrdí Collicott. „Potřebujeme pouze více materiálu, více technologie a proto také více peněz. Není tu však žádná obtížná fyzikální hranice, která by nám bránila. Je to problém ekonomie a ne fyziky.“

Velmi bohatí lidé se již nemohou dočkat možností, které toto cestování přinese. „The Welth Report“ upozorňuje, že elitní Arabové, Afričané a Rusové skupují nemovitosti v Londýně prostě proto, že je to blíž k vlasti, než třeba New York nebo Los Angeles. Suborbitální lety by však mohly vše změnit a každý, kdo má dost peněz, by mohl létat kamkoliv se mu zlíbí za pouhé dvě hodiny. Podle statistik jeden z deseti Američanů stráví dvě hodiny denně cestou do a ze zaměstnání.

Stejně jako dnešní linková letadla, budou ty suborbitální přistávat a vzlétávat z přistávací dráhy. Pravděpodobně k tomu bude potřeba tzv. „vesmírné porty“, aby se zabránilo narušení letového řádu u linkových letadel na hlavních letištích. Dopad sub orbitálních letů na lidstvo bude omezen, pokud to bude technologie „pouze pro miliardáře“. Ale v případě poklesu ceny letenky natolik, že si ji budou moci dovolit i středně bohatí lidé, bude potřeba vše přehodnotit.

Collicott tvrdí, že suborbitální lety jsou již v dosahu i středně bohatých lidí, pokud jsou otevřeni jednorázovému rozhazování peněz. „X-Cor si účtuje 90.000 dolarů,“ řekl. “Srovnejme to na krabičce, nebo dvou cigaret za den a vyjde vám, že je to částka, kterou si většina lidí může dovolit.“ Collicott je ale optimista a doufá, že v budoucnu ceny letenek klesnou na úroveň, kdy si je budou moci dovolit i lidé z vyšší střední třídy.

Newsletter