Evropské i americké výnosy klesají. Dolar oslabil nad 1,0660 za euro. Koruna včera oslabila zpět nad 25,20 za euro.

Tajemný Google. Proč zatajuje zisky z vyhledávače?

Jedním z kontroverzních charakteristik Googlu je zatajování konkrétního čísla zisku z reklamy na vyhledávači. Kvůli tomu se do firmy pustil i člen představenstva a historicky první významný investor Facebooku Peter Thiel.

Po úvodu konference Google Cloud Next v San Franciscu se mnozí novináři zaměřili na analýzu tržeb Googlu za rok 2016. Na čem nejhodnotnější firma na světě vlastně vydělává? Ve výroční zprávě firma uvedla tržby 10,1 miliardy dolarů v kolonce „ostatní“. Do této kategorie patří příjmy z nákupů v aplikacích na Google Play, hardwaru, příjmů z licencí a poplatků obdržené za Google Cloud.

Tento segment příjmů rostl loni o čtyřicet procent, což je více než celkové příjmy mateřské Alphabet, které rostly „jen“ o dvacet procent. Přestože jsou tato čísla velice pozitivní, tak v celkovém objemu se jedná stále o téměř zanedbatelnou část všech příjmů společnosti. Ty suverénně největší firma stále inkasuje z reklamy, které se v minulém roce se vyšplhaly až na 88 procent z celkových příjmů firmy. Většina pravděpodobně pochází z reklamy ve svém vyhledávači, což ale Google ve svých zprávách separátně neuvádí.

Spiknutí proti Trumpovi: Američtí CEO se postavili za imigranty

Proč tedy Google právě tato nejdůležitější data neudává? Na tuto otázku v úterý cynicky odpověděl člen představenstva Facebooku Peter Thiel, který se rozmluvil o „hypotetické firmě ze Silicon Valley“.

„Pokud máte monopol, musíte říct lidem, že fungujete v perfektně konkurenčním prostředí. Pokud jste však v konkurenčním prostředí, tak musíte říkat, že máte v podstatě monopol,“ vysvětlil Thiel. Naznačil tak proč Google právě v tomto monopolním segmentu výsledky zatajuje.

Velký bratr Google Vás vidí

Na dobré časy se pro Google blýská i v nové cloudové službě. Jedna z firem, která chce na cloudu společnosti operovat je Snap, který si na tuto službu vyhradí z rozpočtu ročně 400 milionů dolarů po dobu příštích pěti let. Ani v tomto případě se však pravděpodobně nedočkáme zveřejnění hospodářských výsledků, stejně jako tomu je i u reklamy.

Newsletter