Tchajwanské startupy se odklánějí od Číny. Lákají je dynamické trhy jihovýchodní Asie

Harvey Ma, zdroj: web BlackStorm Consulting

Čína nehraje pro obyvatele Tchaj-wanu tak velkou roli, jak by se u nás někdy mohlo zdát. Obě země jsou sice ekonomicky propojeny, tchajwanské startupy ale pilně hledají byznysové příležitosti jinde. Pobízí je k tomu i jejich vláda. Firmy z Tchaj-wanu proto expandují na další trhy, zejména v rychle rostoucích zemích jihovýchodní Asie. V podcastu Startup Kitchen Talk to řekl Harvey Ma, zakladatel Aedge Ventures a řídící partner BlackStorm Consulting. (Obě firmy se zaměřují na poskytování konzultantských služeb.)

Jak uspět na novém trhu? Ma klade důraz na lokalizaci. Startupy si nepřekvapivě potřebují zmapovat trh a pochopit místní zvyky a obchodní praktiky. Středoevropana může překvapit například vysoká míra mobilního brouzdání na internetu. Počítač nebo laptop si asijští spotřebitelé často nemůžou dovolit kvůli ceně. Firmy proto potřebují brát v potaz, že objednávání probíhá v moha případech přes mobil. Startupy by se také neměly spoléhat jen na sebe, ale snažit se najít lokálního partnera, který jim usnadní vstup na nový trh.

Některé startupy se dokázaly prosadit kopírováním byznys modelů ze západních trhů. Ma má v tomto ohledu bohaté zkušenosti z předchozí firmy Rocket Internet. Tento německý inkubátor postavil svoje působení právě na napodobování úspěšných firem. Některým vzorům se to sice nemusí líbit, hlavní ale je, že tento přístup funguje. Na druhou stranu, tento postup se v jihovýchodní Asii už do značné míry vyčerpal kvůli rostoucí saturaci trhů.

Pevninská Čína ale vzhledem ke své velikosti vždy číhá v pozadí. Tato země zaznamenala v posledních letech dramatickou změnu. V letech 2007-08 v ní pobývalo hodně cizinců, i z Evropy. Mnoho z nich ale odešlo, i kvůli rostoucímu nacionalizmu čínské vlády. Rovněž tamější trh zaznamenal značné změny. Ma popisuje tento přerod jako posun od „Divokého Západu“ směrem k větší vyspělosti.

Podnikání v Číně s sebou nese rizika, mimo jiné zneužití intelektuálního vlastnictví. Místní legislativa ho neošetřuje tak dobře jako třeba v Evropě nebo USA. Jak se dá tomuto stavu čelit? A jak Tchajwanci vnímají možnou čínskou hrozbu? Poslechněte si anglicky mluvený podcast (49:39) Kateřiny Syslové s Harvey Ma.

Co v podcastu mimo jiné zaznělo?

08:08 Čína má trh s obrovským potenciálem, ale na druhou stranu tam chybí svoboda tvořit. Vláda může kdykoli zakročit, což je nebezpečné.

21:10 Velké firmy jako Microsoft zakládají na Tchaj-wanu výzkumná centra. Lákají je k tomu relativně nízké mzdy v porovnání s třeba Japonskem nebo Singapurem.

26:28 Chápat regionální geopolitiku a místní ošidnosti je nezbytné, když děláte byznys v různých asijských zemích.

27:20 Japonský startup se v Číně musí chovat mimořádně obezřetně. Vyplývá to z historie mezi oběma zeměmi, kvůli které mnoho Číňanů pohlíží na Japonsko nepřátelsky. Něco podobného platí i pro jihokorejské firmy.

Tato epizoda je součástí série podcastů středoevropské platformy Startup Kitchen, kde se tvoří úspěšné recepty pro podnikatele, inovátory a obecně startupisty, kteří chtějí měnit svět k lepšímu. Startup Kitchen propojuje venture capital investory s nejnadějnějšími projekty ve střední Evropě.

Newsletter