Tesla a práce pro Elona Muska? Boj o přežití v praxi

Elon Musk. Vizionář s geniálními nápady a muž plný energie, který zvládá vést stále nové a nové ambiciózní projekty. Zaměstnanci, kteří jeho tempu nestačí, však za to draze platí.

Zatímco Tesla ukazuje světu obrázky bílých, téměř liduprázdných výrobních hal s gigantickými roboty, které budí dojem, že těžká práce u pásu je přežitkem, realita je poněkud jiná. Řada zaměstnanců Muskovy „továrny budoucnosti“ si stěžuje na nadměrnou fyzickou zátěž, bolesti, nekonečnou pracovní dobu, obrovský psychický tlak a případy vážných pracovních úrazů.

Důvodem přetížení pracovníků Tesly jsou prý Muskovy ambiciozní výrobní plány.

Postaví Elon Musk další Gigafactory v Německu či v ČR?

Na trase Tesla – nemocnice je rušno

Od roku 2014 prý musela ve více než 100 případech vyjíždět pohotovost k zaměstnancům automobilky, kteří byli v bezvědomí, nebo si stěžovali na problémy s dýcháním, malátnost či bolesti na prsou, uvádí britský list Guardian s odvoláním na interní dokumenty. A ve stovkách dalších případů byla záchranka volaná kvůli úrazům či jiným zdravotním problémům.

Práce v Tesle? Nic pro slabé povahy

„Viděl jsem lidi, jak upadli do mdlob, spadli na zem (…) a rozbili si obličej,“ cituje list Jonathana Galescu, výrobního technika a jednoho z 10 tisíců zaměstnanců Tesly. „Ale oni nám řekli, abychom ho nechali ležet a prostě se mu při práci vyhýbali.“ Guardian hovořil s patnácti současnými či bývalými zaměstnanci Tesly a Galescu prý nebyl jediný, kdo uvedl, že viděl své kolegy kolabovat nebo odvážet záchrankou. „Měli jsme kolegu na lince, který prostě pracoval, pracoval, pracoval a najednou prostě padl na zem,“ cituje list dalšího (ex)zaměstnance.

Jiný z dotázaných zase hovoří o svém pracovním místě u pásu, kde musel v až dvanáctihodinových směnách montovat těžká zařízení nad svojí hlavou. „To můžete dělat v pondělí. Děláte to v úterý. Ve středu to začnete cítit. Čtvrtek bolí. Pátek je peklo,“ vypráví muž. „V sobotu už se snažíte jen přežít.“ Do října 2016, kdy firma snížila průměrnou pracovní dobu, pracovali prý zaměstnanci ve dvanáctihodinových směnách šest dní v týdnu. Podle Tesly byla změna pracovní doby „úspěchem“, který vedl ke snížení přesčasů o 50 %.

Ráj pro montéry?

Zaměstnanci jsou na jednu stranu velmi hrdí a nadšení, že mohou pracovat pro takovou firmu. „Měníme svět,“ říká Richard Ortiz, pracovník u montážního pásu, „nemohu se dočkat, až moje vnučka jednou ve škole bude říkat: ‚Můj dědeček byl u toho‛.“ Ortiz, který má nyní kvůli náročné práci značné problémy s rukou, si prý při nástupu do automobilky myslel, že se dostal do „nebe všech automontérů“ – dokud však nezjistil, že vše kolem nich bylo jako z budoucnosti, jen oni ne.

Podmínky se zlepšují. Opravdu?

Management Tesly si je prý podle listu o problémech a podmínkách v továrně vědom. Nepopírá prý, že počet úrazů a zdravotních potíží způsobených prací byl v letech 2013 až 2016 v rámci automobilového sektoru prokazatelně nadprůměrný. Firma také listu poskytla údaje, ze kterých vyplývá, že v prvních měsících roku 2017 byla v těchto ohledech o 32 % lepší než průměr. Co se jednotlivých stížností týče, redaktorům Guardianu vedení sdělilo, že se jedná o ojedinělé případy a firma na zlepšení bezpečnosti práce neustále pracuje.

Tesla a spol.? Češi by se svezli rádi, jen ta cena…

Nicméně někteří zaměstnanci zase uvádějí, že když vidí, jakým způsobem se firma chová ke zraněným pracovníkům, tak své zdravotní problémy ani nenahlásí. Pokud má zaměstnanec vykonávat lehčí práci kvůli zranění, dostane prý nižší plat i benefity. Jeden z pracovníků uvedl, že si kvůli dvěma zraněním zad pohoršil na platu z 22 dolarů na 10 dolarů za hodinu. „To lidi prostě nutí, aby šli zpět do práce,“ vysvětluje.

Nejhůř je na tom prý Musk

Sám zakladatel firmy Elon Musk v telefonickém rozhovoru s listem přiznal, že zaměstnanci měli „těžké období s dlouhou pracovní dobou a náročnou prací.“ Jeho vlastní stůl je prý „na nejhorším a nejbolavějším místě továrny.“ „Není to nějaká pohodlná kancelář v rohu,“ řekl. Na začátku roku 2016 prý dokonce přespával v továrně na zemi ve spacím pytli. Chtěl prý pracovat více než jeho zaměstnanci. „Protože to je to, co by měl manažer podle mě dělat.“ Na zdraví a duševní pohodě jeho zaměstnanců mu však prý velmi záleží a firma podle něj ve věci bezpečnosti a organizace práce dosáhla v uplynulém roce značných pokroků.

Boj o přežití

Tesla se zařadila mezi top značky světa. Tržní hodnotou letos v dubnu překonala i dosud nejhodnotnější americkou automobilku General Motors. Podle Muska by však jeho firma neměla být srovnávána s tradiční konkurencí v rámci USA.

Její vysoká tržní kapitalizace není odůvodněná, uvedl pro Guardian Musk. „Domnívám se, že tato tržní kapitalizace je vyšší, než jakou máme právo požadovat,“ řekl s poukazem na to, že Tesla produkuje jen 1 % toho, co vyrobí GM. „Jsme ztrátovou firmou,“ dodal. Nejsme prý „chamtiví kapitalisté, kteří se rozhodli šetřit na bezpečnosti, abychom měli vyšší zisky a dividendy a podobné věci. Otázkou je jen, kolik proděláme a jak přežijeme? Jak nezemřeme a nepřipravíme všechny o práci?“

Tesla (opět) ve ztrátě. Jak (ne)může pročistit rozvahu od dluhů?

Newsletter