Tesla bojuje o své místo na slunci – nejen proti Applu

Pozornost fanoušků alternativního automobilového průmyslu se z počátku roku upínala především ke spekulacím ohledně vývoje elektrického vozu firmou Apple. Jenže spekulace opadly a zdali nakonec Apple automobil v roce 2020 představí nebo ne, je zatím ve hvězdách. Šéf výrobce elektromobilů Tesla Motors – Elon Musk – vyzařuje sebevědomí a dokonce provokuje Apple, že jeho inženýrům, které se Apple snažil přetáhnout na svou stranu, nemá co nabídnout. K tomu navíc tvrdí, že Tesla spíše přetahuje zaměstnance Applu – stačí se prý podívat na LinkedIn. Z čeho Muskovo sebevědomí pramení a jak moc je opodstatněné?

Silné prodeje a silnější ztráta v prvním čtvrtletí

Tesla očekává, že v roce 2015 dodá 55 000 vozů, mimo modelu S se toto číslo týká i SUV vozidla X, který bude dostupný v druhé polovině roku. V prvním čtvrtletí se podařilo doručit zákazníkům 10 045 vozů, což znamená meziroční nárůst o 52 %, vyrobit pak 11 160, čímž společnost překonala svůj výhled o 10 %. Počet vozů, ve kterých je poněkud vyšší oproti minulému čtvrtletí, kdy logistické problémy koncem roku, a menší poptávka v Číně, stály za pouze čtyřciferným prodejem 9 834 aut.

Navzdory silnému dolaru splnila Tesla i většinu odhadů svých provozních položek – díky větší efektivitě při výrobě a snížení nákladů se podařilo dosáhnout výrazně silnějších tržeb na úrovni 939,9 milionů dolarů, což je meziroční nárůst o bezmála 52 %.
Nicméně čistý zisk, podle stanov GAAP, zůstal opět záporný. Oproti Q1 2014 si čistý zisk výrazně pohoršil – propadl se trojnásobně na 154 milionů, což představuje ztrátu 1,22 dolaru na akcii. Společnost ovšem uznává spíše účetnictví v trochu jiné podobě, které zohledňuje leasingy a více odpovídá jejich business modelu. V tom případě pak dosahuje Tesla ztráty 0,36 dolaru na akcii, oproti konsensu ztráty 0,49 dolaru. Významně se na tom podílí investice do nového modelu X, ale také nového projektu Gigafactory.

Tesla již není jen automobilka – odstřihne nás od sítě

Zásadní událostí bylo představení produktu, který mění způsob využívání solární energie a dost možná i v důsledku zruší elektrická vedení. Společnost vyvíjí a od příští roku bude také prodávat baterie s názvem Powerwall a Powerpack, které se budou vyrábět v továrně Gigafactory v americké Nevadě. Třebaže ta je stále ve výstavbě, objednávky na její produkty se již hrnou a Musk dodává, že rozhodně převyšují kapacitu. O rozšíření výrobních kapacit údajně momentálně vedení firmy uvažuje – až tak si je Musk úspěchem jistý.

V tomto případě se není ani čemu divit. Baterie dokáží totiž uchovat solární energii a fungovat jako záložní zdroj. Ta dělá potíže například v evropské přenosové soustavě a zejména díky své náladovosti, tedy výkyvům v dodávkách do sítě, které se samozřejmě odvíjejí od aktuální nálady počasí. Ale například v USA, kde jsou utility povinné odkupovat přebytečnou elektřinu, nemá baterie pro domácnosti se střešními panely valný ekonomický smysl. Oproti tomu například v Německu, kde trh takto nefunguje, baterie smysl dávají a umožnily by uživatelům odpojit se od hlavní sítě. Navíc, výkonná baterie se samozřejmě velmi hodí elektrickým vozům, které by se dokázaly napájet i mimo určené veřejné čerpací stanice, například u sebe v garáži.

Na druhou stranu se objevují názory, že technická specifika nejsou dostatečně lákavá a za daných podmínek jde Muskovi spíše o subvencovaný trh s ekologickou elektřinou. Jak bude produkt úspěšný v ostrém provozu a jak moc ziskový bude, samozřejmě ukáže až čas. Prozatím je alespoň šéf společnosti velmi optimistický a od produktu s nesoucí marží v řádu 20 % si hodně slibuje.     

Zejména potenciální trh je v porovnání s prodeji elektrických aut enormně větší, jak ostatně sám Musk poznamenává v aktuálním dopisu investorům. Na druhou stranu je třeba říci, že trh s uchováním energie již existuje. Ačkoliv má Tesla jednoznačně nejvíce publicity, nebude mít aktuálně monopol, jak poznamenává agentura Reuters. Proti Muskovi stojí například Samsung, LG Chem, či Saft Groupe. Třebaže je údajně poptávka po bateriích ohromující, priorita výrobních využití výrobních kapacit zůstává nakloněna vozům. Alespoň do doby rozšíření.

Tesla vs Apple vs trh

Jelikož jsme začali porovnáváním Tesly s technologickým gigantem Apple, které spojuje představa interaktivního ovládání vozů, podívejme se, jak si obě akcie od začátku roku vedly. Je nutno podotknout, že zatímco Powerwall a Powerpack budou fyzicky na trhu až za rok, hodinky konkurenta z Infinite Loop 1 na světě již jsou. Obě firmy, stejně jako široký index S&P 500, jsou letos po 119 obchodních dnech v zisku. Zatímco populární Apple si drží slušnou výkonnost, Tesla teprve v dubnu popadla dech a překonala hodnoty, na kterých v lednu otevírala. Přičemž index S&P 500 fluktuuje na hodnotách lehce přes 2000 bodů, a k dnešnímu dni si připsal 3 % zisk, stejně jako Tesla. Aktuální zisky jsou hnány bateriemi a momentálně se nezdá, že by byly vybité.

Zdá se tedy, že nálada investorů je mnohem více nakloněná hodinkám než bateriím.  Zároveň mezi akciemi existuje statisticky významná negativní korelace s koeficientem -0,28. Takže s trochou nadsázky se dá říci, že i trh jistou rivalitu mezi firmami vnímá.

Je celkem zajímavé, že nadšení z firmy Tesla panuje zejména u menších brokerských firem, kteří akcii doporučují k nákupu. Velké bankovní domy jako například JP Morgan, doporučují akcii prodat, či dávají neutrální doporučení. Celkový konsensus 18 analytiků cení akcie Tesly dle agentury Bloomberg na 260 dolarů, přičemž momentálně se cena pohybuje na úrovni 230 USD. Celkově se akcie Tesly chovají velmi volatilně a dokonce i někdy odporují zprávám o fundamentu. Například před rokem čtvrtletní zisk na akcii překonal konsensus o 20 %, a přesto akcie reagovala 11 % propadem. Taktéž velmi vášnivě reagují na tweety ředitele Muska a dá se tedy říci, že nejsou vhodné pro krátkodobé investování.

Tesla v zajetí sektoru

Společnost Tesla, alespoň v porovnání s ostatními automobilkami, je velmi nadhodnocená. Třebaže tržní kapitalizací je velmi podprůměrná, co se týče P/E a EV/EBITDA ukazatelů dosahuje naopak nejvyšších hodnot. Z hlediska marží významně nevyčnívá ve svém sektoru. Je ovšem třeba říci, že produkty firmy jsou unikátní a ze své podstaty je Tesla inovátorem, který slovy svého šéfa chce změnit svět.

Společnost Kapitalizace (mld USD) P/E EV/EBITDA Hrubá marže (%) Čistá marže (%)
TESLA MOTORS INC 29.13 508.7x 68.4x 27,6 -11,3
GENERAL MOTORS CO 55.88 7.6x 2.9x 11,4 3,0
FORD MOTOR CO 61.54 9.7x 4.8x 12,4 2,2
TOYOTA MOTOR CORP 235.26 10.6x 10.2x 19,0 7,6
VOLKSWAGEN AG 118.56 9.0x 7.7x 18,0 5,5
NISSAN MOTOR CO LTD 46.33 9.8x 9.7x 17,6 4,0
HONDA MOTOR CO LTD 62.07 11.4x 8.7x 25,3 4,1
Průměr 74.18 10.0x 9.4x 19,1 3,9

Zdroj: Bloomberg

Možná se mu to nakonec nepodaří a místo na slunci, kterého si chce kousek uchovat, si dlouhodobě neudrží. Přinejmenším se ale Tesle nedá upřít význam, který na americkém trhu v současnosti má. V krátkodobém horizontu se dá očekávat spíše velmi nejistý vývoj akcií, v delším období by titul mohl být přinejmenším zajímavý pro posouzení pasivní investice. Právě i proto nejsou středeční čtvrtletní výsledky tak důležité, jako dlouhodobá strategie, která je, stejně jako její autor, velmi ambiciózní. 

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Fin a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter