Tesla jako rozpočtové řešení? Na severu je to možné

Více než polovina nových aut v zemi jsou hybridní nebo elektrické automobily. Není se čemu divit, vždyť dotace, parkování a mýtné zdarma tomu značně přispívají. Řeč je o zemi Vikingů, Norsku. V této zemi je Tesla Model X čtvrtým nejprodávanějším autem. A proč si Norové kupují právě Teslu? Aby ušetřili.

Muskovy automobily Tesla jsou v České republice pokládány za symbol luxusu a za něco, co si nemůže dovolit každý. V Norsku je tomu ale jinak. Vysoké poplatky za mýtné a také za benzín se tamním obyvatelům nevyplatí, a tak čím dál častěji investují do elektromobilů nebo alespoň hybridů. Důkazem jsou i čísla prodaných aut z minulého roku, kdy měla více než polovina nových prodaných buď elektrický či hybridní pohon.

„Když jsme si spočítali, kolik platíme za silniční poplatky a benzín, zjistili jsme, že za stejnou cenu si můžeme pořídit Teslu Model S. Pořád nemohu uvěřit tomu, že nákup tak luxusního auta dává ekonomicky větší smysl než nákup například Toyoty Prius,“ uvedla pro CNBC obyvatelka Osla Marte Skogstad Allgot. „Mýtný systém na silnicích a dálnicích je elektronický. To znamená, že si ho dlouho nevšímáte, ale jakmile na konci měsíce uvidíte účet, sama sebe se zeptáte, jestli je právě tohle ta správná volba,“ dodala.

Investiční klima v Evropě se zlepšilo

Pořízení Modelu S za 80 tisíc dolarů proto bylo pro Norku příhodným řešením. Tento model však není v zemi Vikingů ten nejprodávanější od Tesly, tím je Model X, který stojí ještě o zhruba 50 procent více.

Norsko je země bohatá na ropu, která má v průměru velmi vysoké mzdy. To však není hlavním důvodem, proč si Norové oblíbili drahé Tesly. Tím byla velká výjimka z daní při prodeji. Erik Bakken z DNV GL v rozhovoru pro CNBC prozradil, že daně na vozidla využívající fosilní paliva jsou zhruba 100 procent, čímž zdvojnásobují cenu nového auta oproti jeho původní ceně od výrobce. Nelze se pak divit, že elektrická vozidla jsou pro tamní obyvatele v průměru levnou variantou.

Bakken je zároveň autorem předpovědi, která říká, že do 20 let budou téměř všechna nová prodávaná auta v Evropě elektrická nebo hybridní. Ve Spojených státech podle něj tato situace nastane po roce 2040.

Výhodou elektromobilů jsou také postupně se snižující náklady. Podle Bakkena tak brzy dotace na tyto vozy ztratí svou důležitost. Do roku 2022 prý očekává stejnou cenu za nákup a provoz auta jako u těch bezvízových. Dobíjecí stanice už brzy taktéž nebudou překážkou, protože jejich zavedení už není dražší než u běžné benzínové pumpy.

Porady s Elonem Muskem. O čem mluvil s českým designérem?

Jedna překážka tu však minimálně pro severské země bude. „Například když je dvacet stupňů pod nulou, baterie mají malou výdrž, a to vinou zmrznutí některých chemikálií uvnitř. Slyšel jsem příběhy o tom, že řidič měl při nasednutí auta nabitou baterii, ale po dvou kilometrech cesty se naprosto vybila,“ uvedl pro CNBC Bakken. Toho se však obyvatelé střední nebo jižní Evropy mohou zřídkakdy obávat.

Newsletter