Tesla: Prvních 30 majitelů a dalších půl milionu rezervací. Zvládne to?

Výrobce automobilů na elektrický pohon, společnost Tesla, v pátek předal první vozy dlouho očekávaného Modelu 3 svým novým majitelům. Šéf společnosti Elon Musk přitom oznámil, že má pro tento model již více než půl milionu rezervací. Jenže většina zájemců si na svou Teslu ještě pěkně dlouho počká…

Elon Musk superstar

Byl to nástup ve stylu rockové hvězdy. Za hlasité hudby se na jeviště přiřítí červený vůz Tesla Model 3, z něj vystoupí šéf firmy Elon Musk a ve světlech reflektorů si užívá aplausu 300 tisíců svých spolupracovníků. V továrně Tesly v kalifornském Fremontu pak prvních 30 nových vozů předal svým majitelům.

Drahé levné auto

Model 3 přitom hraje pro budoucnost Tesly klíčovou roli. Se základní cenou 35 tisíc dolarů chce kalifornská automobilka po předchozích dvou luxusních modelech vtrhnout na masový trh. Produkce má vzrůst z kolem 84 tisíc vozů v uplynulém roce na půl milionu v roce 2018 – a pro rok 2020 počítá Musk s pokořením milionové mety. Zda mu to vyjde, závisí především na tom, jak bude Tesla schopna obstát v obrovské konkurenci velkých automobilek.

„Naším cílem nikdy nebylo vyrábět drahé vozy,“ zdůrazňuje Musk. Jejich vysoká cena podle něj vyplývala z vysokých nákladů na vývoj a výrobu prvních elektrovozů. A ti, co si zakoupili předchozí modely vozů značky Tesla, Model S a Model X, se nyní spolupodílejí na financování cenově dostupnějšího modelu. Nicméně ani ten není zrovna nejlevnější – deklarovaných 35 tisíc je, tak jako tomu už při nákupu vozu bývá, jen začátek. Pokud k tomu přičtete všechny další extra prvky, jako například lepší vnitřní výbavu či jinou barvu než černou, zaplatíte nakonec skoro 60 tisíc dolarů. A to už zase není zrovna za babku.

Alza.cz: Tesla Model 3 se nám líbí, neplní ale představu o prodeji v 21. století

Problém není poptávka

Zdá se však, že to zatím mnohým zákazníkům vůbec nevadí. „Poptávka není tím problémem,“ poznamenal Musk. Na Model 3 má totiž prý již 500 tisíc rezervací, většina z toho je přitom z USA.

Toto číslo je první veřejnou aktualizací počtu objednávek poté, co si vůz po jeho představení na počátku loňského roku zarezervovalo přes 370 tisíc zákazníků.

Tesla nicméně o zvyšování počtu rezervací ani nijak neusilovala, neboť by to s teprve rozjíždějící se výrobou nedávalo žádný smysl, uvedl Musk. Rozhodující totiž bude především to, zda automobilka masívní nárůst produkce vůbec zvládne.

V srpnu chce vyrobit 100 vozů, v září 1500 a do prosince by měla měsíční výroba vzrůst na 20 tisíc vozů Model 3. Z toho vyplývá, že si mnozí ze zájemců první vlny budou na své auto muset ještě pěkně dlouho počkat. Kdo si objedná teď, bude muset čekat do konce roku 2018, říká Musk.

Z exota revolucionářem

Elon Musk byl zpočátku manažery v automobilového průmyslu považován za neškodného exota a jeho firma za marginální záležitost s několika málo zákazníky, kteří jsou ochotni za tuto luxusní anomálii zaplatit luxusní cenu.

Jenže časy se mění a ze Silicon Valley vane vítr, který nepochybně pořádně provětrá celé automobilové odvětví. Především po skandálech s falšováním údajů u vozů s dieselovým motorem začíná být tradičním automobilkám stále více zřejmé, že vzhledem k přísným předpisům zaměřeným na ochranu ovzduší začíná být ignorace elektrického pohonu neudržitelná. Jedna automobilka za druhou se tak pouští do výroby vlastních elektrovozů.

Evropská konkurence Tesly na obzoru? Chystají se investice za miliardy

Volvo, jako první z tradičních automobilek, chce prý dokonce od roku 2019 vyrábět výhradně modely s elektrickým pohonem. Zprvu by to měly být sice hlavně hybridní vozy, nicméně směr, kterým se celé odvětví nyní ubírá, je jasný, věří podle serveru Business Insider experti – například Axel Schmidt z poradenské společnosti Accenture. Podle něj je již jasné, že budoucnost patří elektrickému pohonu, i když přechodná fáze bude dlouhá.

Pro Teslu tak v budoucnu již nepůjde o to, oslnit s několika desetitisíci vozy majetné nadšence, ale obstát v konkurenci velkého množství modelů, designů či loajality zákazníků k tradičním značkám.

Když Tesla padá: Je Musk pesimista, nebo jde o cílenou rétoriku?

Newsletter