The Economist: Placený sex zlevňuje

Cena za poskytování sexuálních služeb v minulých osmi letech výrazně klesla. Zatímco v roce 2006 se hodinová sazba pohybovala v průměru u 340 amerických dolarů (zhruba 7 tisíc korun), letos je to už jenom 260 dolarů či asi 5,4 tisíce korun. Téma rozebral časopis The Economist, který posoudil situaci v celkem 84 městech z 12 zemí. Zahrnul i Prahu. Patří k těm levným.

The Economist měl k dispozici údaje o 190 tisících dámách z webových stránek, na nichž své názory vyjadřují zákazníci. Na cenu má vliv především vzhled, nabídka služeb a také to, na jakém místě světa dotyčná působí. Nejvíc – alespoň dle závěrů ekonomického listu – mohou žádat ty, které odpovídají západnímu ideálu krásy. Dražší jsou služby ve městech s vysokými životními náklady, například v San Francisku. Praha naopak patří i v tomto směru mezi levná města.

Příčinou pádu cen je podle The Economist částečně finanční krize z let 2007 a 2008, a to i v těch městech, která jí byla relativně nedotčena, jako je třeba britská metropole Londýn. Radikálně ale ceny klesly v místech jako je Cleveland v americkém státě Ohio, kde v roce 2010 nezaměstnanost přesáhla 12 procent.

I v Londýně je ale dle listu problém, tedy pro stranu nabídky. Ceny tam tlačí dolů příliv ze zahraničí. Také v Norsku, kde dlouho byla snaha udržet ceny na původní úrovni, vstoupily do konkurence síly z jiných zemí.

Trh rovněž ovlivňují sociální změny: Náhodný sex i sex mezi nezletilými je realitou mnohem častější, než tomu bylo dříve. Společensky je více tolerován předmanželský sex, rozvody jsou běžnější. Pro tuto oblast služeb to vše znamená méně klientely.

I když by se ale z výše popsaného mohlo zdát, že v této oblasti už nelze vydělat tolik, co dřív, nemusí to být nutně pravda. Roste nabídka online služeb. S tím jsou paradoxně spojeny vyšší časové nároky i náklady. Po kontaktu na webových stránkách, e-mailem nebo na sociálních sítích je třeba odpovídat, zda poptávce odpovídá volná kapacita. To často znamená pracovní sílu navíc. Čas jsou peníze a platí to i v této oblasti služeb, uzavírá The Economist.

Newsletter