Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Tom Ford a geopolitická krize. Jak se daří luxusu?

Legendární módní návrhář Tom Ford dnes pro stanici CNBC shrnul, jaký dopad má momentální ekonomická krize a geopolitické napětí v Rusku na módní průmysl. A to na ten nejluxusnější.

„Rozhodně nás situace zasáhla a myslím, že úplně každý v módním průmyslu to pocítil,“ odpověděl Ford na otázku, jak globální geopolitika, včetně hospodářské krize v Rusku a konfliktu na Blízkém východě, doposud módní průmysl ovlivnila. Ford také uvedl, že v ohrožení jsou obzvláště větší značky.

„Když máte pobočky v každém větším městě a jste vyspělá značka, s největší pravděpodobností ten zásah dříve či později pocítíte.“

Kdo je to Ford?

Ford bezesporu ví, o čem mluví. Sám totiž není ve světě mody a byznysu žádným nováčkem. Úspěšný návrhář přispěl k obnově luxusního módního domu Gucci, kde během deseti let jeho působení jakožto kreativního ředitele vzrostly tržby z 320 milionů dolarů v roce 1994 na téměř 3 miliardy dolarů v roce 2003. Důvodem jeho následného odchodu v roce 2004 byly podle Forda rozdílné názory na kreativní kontrolu ve společnosti. Dlouho nezaměstnaný ovšem nezůstal a založil si vlastní módní značku nesoucí jeho jméno a neméně úspěšnou filmovou produkční společnost. Dnes má značka Tom Ford téměř 100 prodejen po celém světě, v místech jako je New York, Milán nebo Londýn a na rozvíjejících se spotřebitelských trzích.

Společnost má zastoupení také v Novém Dillí, Šanghaji a Rusku. A právě v nyní problémovém Rusku má 4 pobočky, což je již značným rizikem. Západní sankce uvalené na zemi pro její vpády na Ukrajinu, pokles ceny ropy a slabá měna – to vše tvrdě zasáhlo ruskou ekonomiku. A i Ford si všímá změny spotřebitelských návyků.

„Naši ruští zákazníci již necestují jako dřív a nenakupují tedy tolik v Miláně, neutrácejí v Londýně ani v Los Angeles. To ale neznamená, že neutrácejí doma v Rusku. V Rusku totiž tržby rostou.“

Ford věří, že jeho značka přejde tuto krizi lépe než ostatní. „Jsme stále ve fázi růstu a tak nejsme krizi vystaveni tolik jako některé jiné luxusní značky, především vzhledem k menšímu počtu dosavadních poboček.“

Kam dál?

Zatímco Čína stále zůstává „velmi důležitým trhem,“ značka má také výbornou zákaznickou základnu na Blízkém východě. Zároveň společnost zaměřuje pozornost na rodící a rozvíjející se trhy se silnou základnou „movitějších spotřebitelů“, jako je například Jižní Amerika a Afrika.

Newsletter