Trh IPO: hvězdné čtvrtletí i bez Alibaby

Jedna společnost ve třetím čtvrtletí tohoto roku jasně dominovala všem diskuzím o burzovních nováčcích. A není těžké uhádnout, že se jednalo o primární úpis akcií Alibaby, která na trhu získala rekordních 25 mld. USD.

Poslední kvartál se z pohledu probíhajících IPO stal dle agentury Bloomberg jedním z nejvytíženějších za poslední 4 roky. Ať už zmíníme německého online prodejce Zalando či světovou jedničku v produkci vepřového masa WH Group, společnosti při svých debutech na burze celkem získaly 41,8 mld. USD. V zámoří se jednalo o nejrušnější třetí čtvrtinu roku za více jak 10 let a to bez započtení IPO Alibaby.

Alibaba celosvětovou jedničkou

Rekordní cenové úrovně přilákaly pozornost potenciálních prodejců a investoři v nových IPO viděli další možnost zhodnocení svých prostředků. Z globálního pohledu výkonnost nově zalistovaných společností zhruba třikrát překonala zbytek trhu.

„Alibaba přinesla do světa IPO více života, uvedla pro Blooomberg Liz Myers, investiční ředitelka z JPMorgan v New Yorku. „Rozhodně to pomohlo ještě více otevřít trh novým úpisům,“ dodala.

Včetně Alibaby, firmy v IPO celosvětově získaly 66,8 mld. USD během právě končícího čtvrtletí, což je vůbec nejvyšší úroveň v historii. Okolo 40,1 mld. USD proběhlo v zámoří, s dalšími 8,6 mld. USD přispěla Evropa a 14,3 mld. USD bylo upsáno v Asii. Za 9 měsíců od začátku roku společnosti na trhu získaly prostředky ve výši 182,7 mld. USD.

Hlad po primárních emisích vytvořil zajímavou příležitost pro potenciální prodejce, kteří se tak mohli vyvázat ze svých dlouholetých investic. Na IPO Alibaby bezesporu vydělala společnost Yahoo!, která do čínského maloobchodníka investovala v roce 2005. Royal Bank of Scotland Group se zbavila své americké divize Citizens Financial Group, či nizozemská banka ING Groep prodala téměř jednu třetinu pojišťovací divize NN Group.

Apetit trvá

Alibaba vysála zmíněných 25 mld. USD z investorských účtů, žízeň investičních manažerů po IPO však neuhasila. „Není to kapitálově omezený trh, ale spíše omezený z pohledu příležitosti,“ domnívá se Paul Donahue ze společnosti Morgan Stanley. O IPO jako třídu aktiv je podle něj stále zájem.

V zámoří během zmíněného kvartálu dosáhla IPO výnosu v průměru 19 procent, zatímco širší index S&P 500 vzrostl pouze o 0,9 procenta. V Evropě dosáhla výkonnost nových IPO za čtvrtletí okolo 11 procent, což je v porovnání s indexem Stoxx Europe 600, který poklesl o 1 procento, jednoznačně vyznívající výsledek, vyplývá z dat Bloomberg. V Asii přinesla nová IPO až 64procentní zhodnocení, oproti 3procentnímu poklesu indexu MSCI Asia Pacific ve stejném období.

Případný neúspěch posledního rekordního úpisu akcií Alibaby přitom z titulu své velikosti mohl přinést na trh IPO negativní sentiment a dalším úpisům ztížit vstup na trhu. „Úspěch Alibaby jednoznačně pomáhá globálnímu sentimentu v oblasti IPO. Pokud by úpis neměl takto hladký průběh, dopad na ostatní IPO by byl jednoznačně negativní,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Richard Cormack z Goldman Sachs.

 „Pokud společnosti i nadále dodrží vysokou úroveň disciplíny z pohledu valuace a struktury celé transakce, očekáváme, že pozitivní sentiment v oblasti IPO přetrvá až do závěru roku,“ potvrzuje příznivý výhled do budoucna Nick Williams, šéf investic Credit Suisse.

Newsletter