Tržby v britském maloobchodě drtí cenová válka

Tržby z maloobchodního prodeje potravin v Británii za poslední tři měsíce klesly poprvé za nejméně 20 let. Ukázaly to dnes údaje agentury pro průzkum trhu Kantar Worldpanel. Pokles tržeb je důsledkem cenové války po razantním nástupu německých diskontních řetězců Aldi a Lidl, které získávají na britském trhu podíl na úkor tradičních domácích supermarketových sítí Tesco, Asda, Sainsbury a Morrison.

Tržby z prodeje potravin za 12 týdnů do 9. listopadu klesly meziročně o 0,2 procenta na 24,88 miliardy liber (861 miliard Kč). Byl to první tříměsíční pokles od roku 1994, kdy Kantar začala tyto údaje shromažďovat.

Aldi a Lidl lákají zákazníky nízkými cenami při srovnatelné kvalitě zboží, což vyvolalo na britském trhu cenovou válku. Snižováním cen odpověděly všechny čtyři velké britské řetězce, odlivu zákazníků k diskontům se však podařilo zabránit jen síti Asda, která patří americkému gigantu Wal-Mart.

„Boj o podíl na trhu vyvolal cenovou válku, v jejímž důsledku nyní stojí průměrný koš zboží denní spotřeby o 0,4 procenta méně než před rokem,“ uvedl podle agentury Reuters Fraser McKevitt z Kantar Worldpanel. Podle něj bude pokles cen pokračovat ještě v příštím roce.

Současně s nástupem diskontů se zákazníci začali odklánět od velkých hypermarketů na okrajích měst; každodenní zboží nakupují stále více v místních prodejnách a nákladnější položky si objednávají přes internet. Investiční banka Goldman Sachs v pondělní zprávě uvedla, že tři britské řetězce s veřejně obchodovanými akciemi mají o 20 procent více prodejní plochy, než potřebují.

Tržby sítě Tesco klesly za tři měsíce o 3,7 procenta a její podíl na trhu se snížil za rok o 1,1 procentního bodu na 28,7 procenta. Podobným tempem se snižovaly tržby a podíly řetězců Sainsbury a Morrison. Asda si podíl na trhu zachovala na 17,2 procenta. O šest procent naopak vzrostly tržby sítě Waitrose, která se zaměřuje na vyšší kvalitu, a její podíl na trhu vzrostl nad pět procent.

Aldi zvýšila za poslední rok tržby o 25,5 procenta a její podíl se zvýšil o jeden procentní bod na 4,9 procenta. Lidl si posílil podíl na britském trhu o půl procentního bodu na 3,5 procenta.

Aldi tento měsíc oznámila, že chce otevřít v Británii během příštích osmi let dalších 550 prodejen a mít v zemi tisícovku obchodů. Aldi zahájila expanzi na britských ostrovech po roce 2010.

Newsletter