Uber ve vzduchu i na vodě

Taxislužba Uber není ve světě už žádnou novinkou. Koncem roku 2014 působila tato společnost v 53 zemích světa a ve více než 200 městech. V rámci konkurenčního boje o všeobecného povědomí lidí se firma rozhodla přesunout se ze silnic do vzduchu i na vodu. Poslední zemí, kde tento prozatím výhradně marketingový tah proběhne, je Čína.

Dnešním dnem vypustil Uber v Šanghaji aplikaci UbberChopper, která zákazníkům poskytne vyhlídkový let helikoptérou nad celým městem, včetně dopravy tam a zpět na heliport autem značky Mercedes. Cena této služby se pohybuje na 2999 juanech, neboli zhruba 484 dolarů.

Celá tato akce je však pouze jednodenní záležitost. Podle oficiálního vyjádření taxislužby jde především o marketingovou záležitost, která má za úkol jednak zvýšit povědomí o samotné společnosti, ale stejně tak i odhadnout možnou poptávku po leteckých službách. „V závislosti na poptávce a zájmu zákazníků budeme poté dále zvažovat potenciál a možnosti expanze Uberu i do oblasti leteckých služeb,“ přepisuje oficiální vyjádření firmy server CNBC. Angažovanost v letectví však není úplnou novinkou. Služba tohoto typu se už předtím naplno rozjela například ve Spojených státech, Indii, Brazílii a Jižní Africe.

Kromě vzdušeného prostoru si Uber všímá i vysokého potenciálu na vodní ploše. Byť by se tato možnost zdála z hlediska rozsahu a četnosti vodních ploch omezená, ve městě Chang-čou ležícím v jihovýchodní provincii Če-ťiang na řece Čchien-tchang už minulý měsíc proběhla obdobná promo akce jako v Šanghaji, avšak jako dopravní prostředek byly zvoleny menší lodě a čluny.

I přes svoje celosvětové rozšíření se Uber v Číně potýká s poměrně ostrým konkurenčním bojem. Příchod společnosti na čínský trh proběhl relativně nedávno, a to za podmínek, kdy už na trhu existovaly dvě obdobné tamní společnosti Didi Dache a Kuadi Dache. Konzultační společnost Enfodesk odhadla, že Kuadi ovládla během minulého roku svou aplikací zhruba 56,5 % trhu, Didi poté asi 43,3 %, zbytek, tedy 0,2 %, pak patřil ostatním společnostem, včetně Uberu.

V březnu tohoto roku pak Kuadi a Didi provedly vzájemnou akvizici, což jim umožnilo získat naprostou převahu na trhu. Faktem ale je, že se nově vzniklý taxikářský gigant zaměřuje především na levnější služby určené široké veřejnosti. Uber by se v Číně chtěl naopak zaměřit na vyšší a movitější vrstvy. Dokazuje to například již fungující služba UberBlack, která poskytuje přepravu výhradně luxusními auty.

Stejně jako tomu bylo i v jiných zemí, Uber se i v druhé největší ekonomice světa potýkal s problémy s úřady, které se snažily bránit státem posvěcené taxi společnosti. Právě ty jsou totiž ve většině případů vlastněny a provozovány místními vládami. Minulý týden vydalo čínské ministerstvo dopravy prohlášení o tom, že soukromé taxi služby sice mohou uspokojit požadavky trhu ohledně vysoké kvality a různorodosti dopravy, i tak ale jde stále o nelegální služby, které minimálně garantují osobní bezpečnost a práva spotřebitelů.

Uber sází na luxus

UBER má důvod k nervozitě. Google

Newsletter