„Uvědom si, co buduješ. Zda to nejdůležitější je tvoje firma, nebo tvůj život.“

Jiří Rostecký, zdroj: Jiří Rostecký

Podnikání je o tom, jak si to nastavíte v hlavě. Aby mladý podnikatel uspěl, musí mít trpělivost a schopnost se učit. Nejlepší rada zní: „Uvědom si, co buduješ. Zda to nejdůležitější je tvoje firma, nebo tvůj život.“ Tak se na podnikání dívá zakladatel platformy MladýPodnikatel.cz Jiří Rostecký. Jaké jsou nejčastější chyby začínajících podnikatelů? A co Jiří doporučuje všem byznysmenům? Přečtěte si rozhovor! 

Co je podle vás klíčové pro to, aby mladý podnikatel uspěl? Co jsou nejčastější začátečnické chyby a jak se jim vyvarovat?

Trpělivost a schopnost se učit. Nejméně úspěšní jsou z mé zkušenosti ti začínající podnikatelé, co jednak spěchají a druhak nejsou ochotni měnit svoje postupy, dělat věci jinak, čelit zpětné vazbě a přizpůsobovat svou práci poptávce. Podnikání je hodně o tom, jak si to nastavíte v hlavě. Ve výsledku nejsou podnikatelé nikdo jiní než lidé, co znají potřeby jiných lidí, a nabízí jim řešení, jak je uspokojit. Jsou tu pro své zákazníky, ne naopak. A to velká část začátečníků nechápe.

Vyvarovat se tomu lze i nelze. Občas se říká, že kdyby se Henry Ford zeptal lidí, co vlastně chtějí, tak by chtěli rychlejšího koně. To někteří lidé chápou tak, že nemá smysl se svých zákazníků ptát na to, co chtějí. Jenomže Henry Ford znal potřebu svého zákazníka (přemístit se z místa A na místo B), a tu dokázal vyřešit novým inovativním nápadem, který předčil předchozí řešení.

Do značné míry je to o zkušenostech, zvládnutí prvních neúspěchů a lidech, kterými se obklopíte. Proto je tak důležité sebevzdělávání, které vám nabízí možnost se inspirovat způsobem přemýšlení mnoha úspěšných lidí.

Vaše platforma se prezentuje jako špička ve vzdělávání podnikatelů. Podle jakého klíče si vybíráte hosty a témata? Co v tuto chvíli vnímáte, že mladé podnikatele nejvíce zajímá?

MladýPodnikatel.cz už dávno necílí jen na začínající podnikatele. Začínal jsem ho tvořit před 11 lety. Mnoho firem, které dneska běžně známe, začínalo v té době také, případně dokonce později. To znamená, že spousta podnikatelů sledovala MladýPodnikatel.cz od svých úplných začátků a „vyrůstala na něm“. Za tu dobu se obrovsky posunuli, někteří mají už velké firmy a společně s tím se změnily i výzvy, kterým v podnikání čelí.

Běžně se tedy dnes v rozhovorech bavíme o tématech, která tito lidé řeší. Může to být třeba přerod z malé firmy do velké, budování managementu, expanze do zahraničí, strategie firmy, její prodej a mnoho dalšího. Denně jsem v kontaktu se spoustou předplatitelů z řad majitelů firem všech velikostí, mám s nimi konzultace a v rozhovorech se snažím reagovat přesně na to, co ve svém byznysu řeší.

Jaká rada vás samotného v poslední době zaujala a od koho?

Nejlepší rada, jakou jsem kdy v souvislosti s byznysem dostal, zněla takto: „Uvědom si, co buduješ. Zda to nejdůležitější je tvoje firma, nebo tvůj život.“ Hodně podnikatelů má sice úspěšné firmy, ale jsou jejich otroky. Nemají osobní život. Neustále jsou ve stresu a na hraně svých sil. Život si vlastně vůbec neužívají. A pro mě jsou největší inspirací ti, co třeba nemají nejznámější firmy na světě a nevydělávají miliardy, ale mají hezké byznysy s příjemnou kulturou a podnikání jim skutečně dodává svobodu a dělá jejich život lepší.

Doporučuji všem podnikatelům se zastavit a upřímně zeptat, co vám vlastně váš byznys přináší, proč ho děláte a co od něj očekáváte. A zda je tohle život, který chcete žít, nebo zda zkusíte něco udělat jinak.

Kdo tvoří vaše publikum? Jak se proměnili mladí podnikatelé během let, co se projektu Mladypodnikatel.cz věnujete?

Z části jsem už odpověděl v předchozí otázce. Obecně mohu říci, že tato generace podnikatelů podnikatelsky dospívá. Pokud jste před přibližně 10 lety založili e-shop, tak dneska můžete mít obrovskou firmu s nemalou hodnotou. Je to díky vašim schopnostem a vašemu talentu. Museli jste tomu dát neuvěřitelné množství času, energie a prostředků. Museli jste si to odmakat.

Současně ale rostla ekonomika, rozvíjely se technologie a trh byl neobsazený. Založit dneska e-shop už je úplně jiná hra na jiném hřišti než před těmi 10 lety. Proto velká část podnikatelů v mých rozhovorech přiznává, že vlastně netuší, jak se jim v byznysu povedlo uspět. Neměli žádnou strategii, nepřemýšleli nad byznys modelem, nedělali promyšleně marketing, nenastavovali procesy, prostě jim často stačilo dělat to, co je baví, a ono to nějak organicky rostlo.

Teď už jsou ale ve velikosti, kdy je to dohání. Mnoho firem, které neměly pevné základy, nepřežily krize v posledních 2-3 letech. Hodně firem se muselo profesionalizovat, začít pracovat na interních procesech, uvědomit si smysl firemní kultury, začít se řídit více přes čísla a celkově tak trochu dospět. Je úžasné to sledovat v mnoha firmách napříč obory, protože je to učí nové věci, staví je to před nové výzvy a pomáhá jim to budovat mnohem pevnější základy do budoucna.

Uvádíte, že inspirujete podnikatele „už 11 krásných let“. Kam jste se sám za tu dobu posunul?

Je mi 29 let, takže těch 11 je vlastně skoro celý můj profesní život. Posunul jsem se tudíž o obrovský kus, že to ani nejde vyjádřit v pár slovech.

Napadá mě ale jedna věc. Když se podíváte do světa velkých firem, tak je to současně svět velkých tabulek. Na vše musíte mít nějaký plán, měřitelné cíle, rozpočet a musíte mít spočítáno, jak se to má vyvíjet (neplatí to všude samozřejmě). Není divu – byznys je nakonec o číslech. Ze zkušenosti ale nemohu potvrdit, že by se takto řídily malé a střední firmy.

Pro ně je podnikání z většiny o emocích. Majitelé dělají většinou rozhodnutí na základě subjektivních pocitů a dojmů. Často to nemají ničím podložené, ale udělali to, protože se jim to líbilo, věřili tomu, udělal to někdo jiný apod. Dokázal bych takhle jmenovat spoustu firem, které utratily statisíce či miliony za nový web, protože to samé udělal známý jejich majitele. Nebo expandovaly do nějaké země, protože tam expandují všichni. Nebo koupily nějaký stroj, protože by bylo fajn ho mít, ačkoliv návratnost takové investice byla velmi špatná, pokud vůbec nějaká.

Racionalita a strategické myšlení se v byznysu podceňují. Znám také spoustu firem, které za to zaplatily insolvencí. Zejména v této době, kdy jim došly prostředky, které vydaly na podobné nepromyšlené investice. V médiích nakonec čteme hlavně příběhy podnikatelů, kterým sázka na pocity vyšla, ale zdaleka nereprezentují většinu. Moc se o tomhle nemluví, ale po tisících rozhovorech s podnikateli před kamerou i mimo ni mohu potvrdit, že málokdo z nich měl nějaký plán či strategii. Což pro mě za těch 11 let bylo velké prozření, jelikož jsem si myslel, že podnikatelé postupují strategicky, promyšleně a na základě dat a výzkumů. A ona to často spíš byla náhoda.

Jak se aktuálně projektu Mladypodnikatel.cz daří? Kolik máte předplatitelů, jaký je váš obrat z předplatného, jaké máte cíle pro tento rok?

Nechci uvádět konkrétní čísla. Mohu říci, že jsem s výsledky spokojený a projekt se může dále rozvíjet a zlepšovat. Současná doba je samozřejmě velmi náročná. Pandemie mi na 2 roky vzala v podstatě celý offline byznys, tedy pořádání offline akcí pro podnikatele. To byl velký zásah. Válka na Ukrajině se zase promítla v propadu zájmu o předplatné. Když vaše publikum čte ve zprávách o atomových zbraních a bunkrech, tak opravdu nemá myšlenky na nějaký podcast o řízení firmy. Měl jsem to stejně a bylo pro mě velmi těžké se soustředit.

Jenomže tohle všechno je život každého z nás, kdo podniká. Jakkoliv je to těžké, nakonec nás to učí nový věcem. Motivuje nás to k přemýšlení, jak můžeme své firmy udělat lepší, pevnější a jistější ve svých základech. Diverzifikujeme, zefektivňujeme, osekáváme to zbytečné. Já už teď vím, že mě to naučilo přemýšlet jinak, jsem mnohem víc v kontaktu s mými předplatiteli a určitě to zvýšilo i kvalitu rozhovorů a témat, která pro ně tvořím. A spoustu dalšího.

Bohužel nám poslední 2-3 roky ukázaly, že s jistotou nevíme dne ani noci a že zítra může být všechno úplně jinak. Přeji všem podnikatelům, aby si i přesto dokázali svou cestu budováním firmy užít a aby v ní našli to hezké, i když prochází těžkými časy. Psychika je důležitá a v klidu děláme ta nejlepší rozhodnutí. A navíc… Život je přeci víc než firma. 🙂 Držím všem palce a děkuji moc za rozhovor.

Jiří Rostecký (1993) je zakladatelem největšího českého vzdělávacího portálu pro podnikatele a manažery MladýPodnikatel.cz. Zveřejnil na něm bezmála 1000 rozhovorů s osobnostmi českého a slovenského byznysu. Časopis Forbes jej v roce 2019 zařadil do českého výběru 30 největších tuzemských talentů pod 30 let. Dlouhodobě přednáší na vysokých a středních školách – zejména na VŠE, Univerzitě Karlově, ČVUT a dalších. V rámci konzultací pomáhá podnikatelům a manažerům růst, prosperovat a zvládat jejich aktuální výzvy.

Newsletter