Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Vasky. Ambiciózní tým plný mladíků do 30 let neslevuje ze svých plánů

Koronavirová doba ovlivňuje životy většiny živnostníků a firem. Nejinak je tomu i u mladé české obuvnické firmy Vasky, která byla nucena zavřít své kamenné prodejny. I přesto tento ambiciózní tým plný mladíků do 30 let neslevuje ze svých plánů, v roce 2020 chtějí prodat přes 30 tisíc párů a dosáhnout obratu 100 milionů korun. O smýšlení Vasek a o tom, co chystají v letošním roce, se pro Roklen24 rozpovídal marketingový ředitel Vasek Jan Kočenda.

 V březnu jste uvedli na trh novou kolekci, kolik Vasek současně prodáváte a v čem je unikátní nová černobílá kolekce?

V současné době prodáváme mezi 50 až 60 páry denně. Minulý rok v tomtéž období se prodej držel na čísle 20 párů denně. Jsem rád, že se Vasky dostávají čím dál více do povědomí a je o ně zájem. Loni se nám podařilo prodat 12 tisíc párů, letos bychom chtěli toto číslo ztrojnásobit. (pozn. redakce – rozhovor byl proveden v březnu)

V současné době máme v nabídce kolem sedmdesáti párů Vasek. Kromě standardní nabídky však máme na webu také konfigurátor, ve kterém si lidé mohou navrhnout boty podle svého gusta. Ten nabízí až miliony kombinací.

Co se týká nové černobílé kolekce, je unikátní zejména svým designem a příběhem. Jsou to první Vasky, které jsou nízké a mají hrubou podrážku. Pro naši značku jsou to netradiční boty, které se mezi ostatními vyjímají. Navíc jsme se rozhodli, že je vyrobíme pouze ve dvou barvách – v černé a bílé.

Pro tyto kontrastní barvy jsme se rozhodli v době, kdy jsme oficiálně otevírali novou prodejnu v domovském Zlíně, a to přímo v místech, kde měl prodejnu sám Tomáš Baťa. Probírali jsme se dobovými černobílými fotkami z baťovské éry. Stejně jako stále žije obuvnictví ve Zlíně, také černá a bílá barva těžko omrzí. Díky této paralele jsme dlouho nevybírali ani název. Pojmenovali jsme je Taylor po příteli Bati Fredericku W. Taylorovi, který slavného obuvníkova inspiroval.

Plánujete dál rozšiřovat portfolio nebo vám bude aktuální počet Vasek na nějakou dobu stačit? Pokud plánujete nové kolekce, na co se můžou vaši příznivci těšit?

Do budoucna chceme portfolio určitě rozšiřovat. Možností je spousta a postupně bychom chtěli nabídkou bot natolik pokrýt trh, aby si každý přišel na své. V letošním roce bychom rádi představili alespoň šest nových kolekcí. Největší událostí bude představení prvních Vasky tenisek, jejichž navrhování se věnujeme už od léta loňského roku. Nerad bych odhaloval více, ale je na co se těšit. V týmu jsme nadšení a jsme zvědaví, co na ně řeknou naši zákazníci. Bude to zase něco nového a věřím, že se nám podaří oslovit nové zákazníky, kteří nás třeba registrují, ale zatím jim žádné boty nepadly do oka.

V reakci na úspěch loňské letní kolekce připravujeme také nové střihy letní obuvi. Kromě tenisek a pantoflí přibudou i Vasky ve stylu, který všichni dobře znají. 

Prodejny máte v Praze, Brně, Ostravě a domovském Zlíně. Nezvažujete třeba i partnerský prodej, nebo zůstáváte věrni svému konceptu?

V začátcích jsme Vasky prodávali v kamenných obchodech našich partnerů a rozhodně nám to tehdy pomohlo. Přeci jen prodáváme boty a zákazníci si je chtějí před nákupem vyzkoušet. Díky našim partnerům jsme za minimální náklady mohli být na místech, kam bychom se v té době dostávali jen těžko. Namysli mám třeba Vnitroblok nebo obchod na Moravském Náměstí v Brně. Na druhou stranu nebylo možné zajistit jednotnou komunikaci se zákazníky, která je pro nás stěžejní. V prodejnách partnerů toho personál o Vaskách tolik nevěděl, což je zcela pochopitelné. My však chceme, aby nákup Vasek na prodejně byl pro lidi zážitek a kromě bot si odnesli třeba příběh naší značky nebo aktuální novinky. 

Pokud si třeba vysním světle zelené boty s kytičkami, ale u vás je v požadovaném tvaru nenajdu, můžu vám zadat návrh a nechat si tak ušít boty v podstatě na míru. Podobně si ale mohou lidé navrhnout design svých tenisek třeba u adidasu. Vidíte „personalizovanou“ botu jako trend budoucnosti, nebo to zůstane i nadále spíše na úrovni módního výstřelku pro odvážné a ochotné do toho investovat?

Jsem přesvědčen o tom, že personalizace obecně je trendem budoucnosti. V současnosti je trh více než dostatečně pokrytý a lidé mají z čeho vybírat. Z toho důvodu jsou a budou firmy nuceny jít zákazníkům naproti, pokud budou chtít uspět. Ve Vaskách tvoří personalizace bot zhruba 15 procent tržeb – ať už jde o botu z konfigurátoru nebo ražbu iniciály. Uvědomujeme si, že produkt je jen jednou složkou byznysu. Proto je u nás více než aktuální personalizovaná reklama, skrz kterou se lidem snažíme doručovat co nejvíc relevantní obsah. Když to uvedu na příkladu, tak naše starší cílová skupina mnohem více tíhne právě k vlastní customizaci bot nebo jejich péči. Proto máme kampaně, které nabízí zmíněné možnosti právě této cílovce.

Nakolik prioritní je pro vás ambice uspět i v zahraničí? Vasky procestovaly nejen na vašich nohou, ale i nohou influencerů značky už 38 zemí. Je cestování čistě o vaší osobní vášni, chytrém marketingu nebo právě i tak trošku strategii proniknout za české hranice?

Expanze Vasek do zahraničí je pro rok 2020 více než aktuální. V současné době si zpracováváme průzkumy trhů, jsme v kontaktu s delegáty vybraných zemí a scházíme se s firmami, které se na zahraničních trzích uchytily. Letos bychom rádi překročili hranice Slovenska a Německa. Cestování tak určitě není jen o osobní vášni nebo chytrém marketingu. Máme ambice dostat Vasky za hranice naší republiky. 

Umíte si představit, že by nejen Vasky, ale i řada dalších tuzemských značek, ať už jde o módu, design či třeba šperky, uspěly na trhu nebýt sociálních sítí? Vy máte dokonce svého dvorního fotografa, Filipa Porebu. Investujete třeba ještě do účasti na mezinárodních módních veletrzích? Nebo si vás lidé najdou právě spíš na tom Instragramu?

Představit si to samozřejmě dokážu, a to už jen proto, že zmíněné komodity se běžně prodávaly i v dobách, kdy ještě Facebook neexistoval. Sociální sítě jako takové nám výrazně pomáhají v budování značky. Zatímco dřívější média, jako jsou třeba noviny, umožňovala komunikaci formou monologu, sociální sítě umožňují dialog, díky němuž je pro zákazníka snazší přilnout k značce. Nutno ale podotknout, že sociální sítě jsou jen jedním z dílků, které značku jako takovou tvoří. Máme kvalitní produkt, o kterém lidé mluví a dělá jim radost. Dalším touchpointem jsou například noviny, které o Vaskách často píší. Také máme čtyři prodejny, které denně navštěvují stovky zákazníků. Snažíme se budovat značku napříč všemi kanály, skrz které k našim zákazníkům hovoříme. Největší přidanou hodnotou je pak právě to, že veškeré informace stojí na pevném základu a to je produkt a příběh jako takový. Takže ano, spousta zákazníků přichází přes sociální sítě, ale zdaleka to není jediný kanál, na kterém Vasky stojí. 

Vraťme se ještě k samotné výrobě a otázce zpracování, materiálu a obecně udržitelnosti. Odkud pochází většina materiálu, ze kterého šijete? A v čem konkrétně, pokud jde o samotný proces výroby obuvi, navazujete na baťovskou tradici?

Snažíme se co nejvíce o regionální dodavatele, nicméně hledáme celorepublikově. Výběr dodavatelů je totiž v tuzemsku značně omezený a koželužen ubývá. Navázání na zlínskou obuvnickou tradici spatřuji v tom, že Vasky ručně vyrábí zkušení ševci. Díky tomu ve Zlíně držíme obuvnickou tradici a ševci, kteří dříve pracovali ve Svitu, mají díky Vaskám uplatnění. Každý pár projde rukama 12 ševců, což se projeví samozřejmě na kvalitě. Také proto mají ručně vyráběné Vasky na trhu své místo. Tím, co děláme, Vasky budí u lidí zájem o české boty. 

Manažerský tým kolem Vasky byl se dal s přehledem zařadit do kategorie „mladí a úspěšní pod 30“. Měli jste v počátcích nějakého mentora, třeba pamětníka z předválečné doby Baťova Zlína, či rádce na straně vašich rodičů? A nebo jste si cestičku prošlapávali od prvních výkresů a vyrobených párů bot víceméně sami?

V začátcích nám určitě pomohla skutečnost, že otec Václava Staňka vlastní výrobnu, kde se Vasky vyrábí. Ten se však věnuje B2B a do B2C tolik nevidí. Žádného mentora jsme neměli a na spoustu věcí jsme si tak museli přijít sami. Nicméně jsme měli vždycky štěstí na lidi, kteří nám pomáhali a pomáhají posouvat projekt vpřed, ať už jde o výrobu bot, marketing, HR, team management nebo byznys jako takový. Jsem vděčný, že v Česku máme osobnosti, které dokáží poradit začínajícím podnikatelům jako jsme my. Nicméně se také snažíme sledovat úspěšné značky a osobnosti, od kterých můžeme čerpat inspiraci a know-how. Učení se za pochodu je však určitě jedna z charakteristik, která náš mladý tým vystihuje.

Jan Kočenda (24)
Honzova cesta vedla od novinařiny, přes copywriting, analytiku, marketing až k budování samotných značek. Zasadil se o vznik digitální agentury Inhubo starající se o komunikaci značek Bagind, Wuders a Paon. Je bývalým redaktorem Hospodářských novin a Aktuálně.cz. Studoval psychologii, mediální studia, žurnalistiku a práva.
V současné době zastává pozici marketingového ředitele společnosti Vasky, která navazuje na zlínskou obuvnickou tradici. Jeho úkolem je tak integrovat jednotlivé marketingové aktivity, aby dohromady tvořily smysluplný celek. Jednou z hlavních aktivit je tvorba a realizace strategie značky, jako je odhalení nových kolekcí, prezentace výroby, pořádání Vasky eventů či nadcházející expanze. Společně se Staňkem určuje tempo a směr dílčích kroků Vasek.

Newsletter