Evropské výnosy rostou rychleji než americké díky lepším revizím evropských PMI. Dolar obrátil do ztráty nad 1,0480 za euro. Měny regionu drží ztráty. Koruna nad 24,50 za euro.

Večerníček je kulturní fenomén!

Kristina Volná, zdroj: Kristina Volná

Vývoj her pro děti má svá specifika, obzvlášť když mají tyto hry za úkol i vzdělávat. Návštěvníci technologické konference WebExpo dostanou možnost se o této problematice dozvědět více. Designérka her Kristina Volná z České televize zde totiž vysvětlí, co obnáší tvorba interaktivního obsahu pro nejmladší uživatele. Chcete-li se dozvědět více, přijďte na WebExpo.

Kristina Volná se podílí na přípravě obsahu pro ČT Art a Déčko. Právě s druhým jmenovaným programem je spojen dlouholetý fenomén pro nejmenší diváky, Večerníček. Čím si tento pořad drží svou vysokou oblibu i po více než půlstoletí? Přečtěte si rozhovor.

web ČT Déčko, zdroj: ČT Déčko

O čem bude vaše vystoupení na WebExpu?

V první části svého vystoupení bych chtěla lépe představit tvorbu České televize na webu decko.cz, přiblížit posluchačům, jaká jsou specifika tvorby obsahu pro děti 4-12 let a dotknout se toho, jaké jsou naše zásady a cíle. Protože hry i animace pečlivě testujeme, ve druhé části bych pak chtěla mluvit o tom, na co jsme přišli. Jinými slovy, jakých zásad se držet, pokud člověk vyrábí vzdělávací hry a animace pro dětskou cílovku.

Jaká jsou specifika tvorby pro děti? Co mají naopak společného s tvorbou pro dospělé publikum?

To je strašně široká otázka. Stejně jako dospělí, i děti se samozřejmě velmi liší podle toho, jakou mají za sebou hráčskou minulost a zkušenosti, jaké mají zájmy, kolik mají času na hraní. Obecně se snad dá říci, že mladší děti nepotřebují komplikované herní mechaniky, mají rádi vtip a ocení kvalitní herecké a dabérské výkony. Mají rádi hrdiny ze světa Déčka a oceňují, když jim prostřednictvím her dokážeme zprostředkovat stejné zážitky, jaké prožívají déčkové postavičky.

Co se týče vzdělávacích her, často se vedou spory o tom, jestli musí být vzdělávací prvek součástí herní mechaniky nebo ne. Nám se ukazuje, že to tak být nemusí – s úspěchem například kombinujeme zcela nevzdělávací herní princip s kvízem, v němž děti získávají vylepšení, které zpětně použijí ve hře. Existuje rovněž nemalá skupina dětí, kterou ze všeho nejvíc baví právě kvízy. Ne nadarmo patří AZ kvíz mezi naše nejhranější hry.

O dospělém publiku toho zase tolik nevím. Překvapivé pro mě bylo zejména zjištění, že je velká skupina dospělých, která hry nemá ráda a kterou například gamifikace v učení stresuje a obtěžuje.

ČT Déčko vzdělává děti pomocí her. Jak dlouho trvá vývoj hry? Na jaká kritéria se klade největší důraz?

V našich podmínkách vyvíjíme jednu hru cca 1–3 měsíce. Většina naší tvorby bývá navázána na vysílání Déčka, nejčastěji vyvíjíme hry k originálním pořadům a spolupracujeme tedy s výtvarníky a herci, kteří v daných pořadech vystupují. Důraz klademe na bezpečné prostředí bez reklam, bez odkazů na cizí stránky i bez možnosti přímé komunikace dětí mezi sebou. Víme, že máme důvěru rodičů, velmi si jí vážíme a nechceme ji nijak zklamat. Zároveň chceme, aby na Déčku měly děti svůj svět, kam jim dospělí „nepolezou“, proto se při vývoji webu i her orientujeme v první řadě na potřeby dětí.

Část našich her je samozřejmě primárně edukativní, mladší děti učíme čísla, barvy, písmenka, starší pak třeba jazyky, matematiku nebo vlastivědu. Ovšem i u her, které primárně vzdělávací nejsou, se snažíme o výchovu „ve druhém plánu“ – používáme spisovnou češtinu a klademe důraz na kvalitní zvukové i grafické zpracování.

Uvědomujeme si, že nevíme všechno, a tak moc rádi spolupracujeme s odborníky, kteří nám pomáhají nejenom s vývojem samotných her, ale třeba i s jejich testováním.

Snažíme se děti podporovat v kritickém myšlení, tedy jim například nepředkládat jediné řešení na daný problém, ale představit svět v jeho spletitosti. Funguje to dobře, například v projektu DIV, kde se děti v rolích tajných agentů snaží pomoci světu se zásadními problémy, se děti rozhodují velmi ohleduplně a s empatií vůči sobě i druhým.

Na jakou věkovou skupinu se ČT při tvorbě her orientuje? Hraje v tom roli i zpětná vazba od rodičů?

Naše cílová skupina jsou děti mezi 4 a 12 lety. Je nám samozřejmě jasné, že nejstarší děti už mají jiné zájmy a opouštějí Déčko kvůli složitějším hrám a náročnějším pořadům, nicméně řada z nich pak na Déčko s nostalgií vzpomíná. Často nám pak píšou děti z osmiček či devítek, jak „v mládí“ pařili některé konkrétní hry a že se k nim občas vracejí, aby si připomněly „dětská léta“. To pak máme radost, že se zapisujeme do kulturního povědomí podobně jako třeba Večerníček a že s námi vyrůstají další generace.

Zpětnou vazbu od rodičů samozřejmě registrujeme a velkou radost máme u projektů, jako je Adventní kalendář, které sdílí generace společně. Náš web ovšem děláme v první řadě pro děti, je to jejich prostor.

Co podle vás stojí za stabilní oblibou Večerníčku? Bude tu s námi i za padesát let?

Večerníček má v Česku dlouhou tradici a je vždy perfektně zpracovaný – od scénářů přes dramaturgii až po animaci a herecké výkony. Skvěle navazuje na tradici české animační školy, která se vždy pyšnila výjimečně vysokou kvalitou. Je to rovněž kulturní fenomén, těžko budete v Česku hledat někoho, kdo neviděl ani jeden díl žádného večerníčku.

Vůbec nepochybuji, že tu bude i za padesát let. Možná bude vypadat docela jinak, třeba si ho děti budou pouštět ve virtuální realitě a svými rozhodnutími ovlivňovat příběh, nebo budou dokonce jeho součástí. Nejspíš se také změní témata, která samozřejmě reflektují specifika dané epochy. Ale potřeba dětí (a nejspíš i dospělých) prožívat s oblíbenými hrdiny dobrodružství v báječných fikčních světech podle mého názoru nikdy nezmizí.

Kristina Volná pracuje jako vedoucí obsahu v oddělení nových médií České televize (decko.cz a ctart.cz). Zajímá se především o vývoj vzdělávacích her pro děti, jejich využití ve formálním i neformálním vzdělávání a jejich motivační a vzdělávací účinky. Jejím hlavním cílem je, aby Česká televize plnila svou veřejnoprávní roli vůči dětem.

Největší technologická konference ve střední Evropě WebExpo se uskuteční mezi 10. a 12. červnem. První dva dny se na třech stagích pražské Lucerny představí celkem 70 spíkrů. Po oba dva dny budou probíhat mentors hours, připraveny jsou také diskuse u kulatého stolu a WebExpo Pitching Competition. Třetí den konference čekají účastníky praktické workshopy.

Newsletter