Přestože se firmy v Česku v digitalizaci, automatizaci i celkově ve využívání nových technologií v posledních letech výrazně posunuly, masivnějšímu rozšiřování brání především podceňování přípravy. Firmy narážejí jak na problémy s kvalitou dat a nejasnými pravidly, tak i na nereálná očekávání zákazníků či nízkou ochotu zaměstnanců učit se s AI pracovat.
„Šestý ročník Digital Transformation Summit ale zdaleka nebyl jen o překážkách a jejich zdolávání. Jsem rád, že rok od roku vidíme víc a víc konkrétních dokončených a úspěšných projektů, které fungují a pomáhají. To je velká inspirace pro všechny, kdo se digitalizací, automatizací nebo AI zabývají, a zároveň motivací pro celý trh posouvat hranice zase o kus dál,“ říká Jiří Mach, zakladatel společnosti Enehano, která je hlavním pořadatelem Summitu konaného v Praze na konci dubna.
Letošní ročník zahájil Piotr Lobaczewski, Salesforce Regional Sales Director pro Digital Solutions, který se zaměřil na praktické využití AI agentů na platformě Salesforce, a to například v procesu online nakupování. Návštěvníkům pražského O2 universa ukázal také způsoby vylepšování agentů pomocí umělé inteligence a hovořil o častých úskalích úspěšné implementace AI do firemních procesů.
Právě reálné zkušenosti, se kterými se firmy setkávají při digitalizaci, automatizaci i zavádění AI do svých procesů, se prolínaly i následujícími přednáškami. Na dvou pódiích se postupně vystřídali spíkři z České spořitelny, DPD, U. S. Steel, Addvery, Edwards Lifesciences, ČSOB Pojišťovny a Imper CZ.
Největší transformační projekt i záchrana životů
Z konkrétních přednášek patřil k nejzajímavějším popis největšího bankovního transformačního projektu v regionu střední a východní Evropy, který má na svědomí Česká spořitelna. Ta nedávno úspěšně přesunula 4 000 bankéřů po celém Česku na nový CRM systém, který jejím zaměstnancům výrazně usnadňuje a zrychluje přípravu na schůzky s retailovými i korporátními klienty i celý průběh osobního a telefonického jednání.
Jiný úhel pohledu přinesla společnost U. S. Steel z Košic, která nasdílela, co digitalizace znamená pro výrobní sektor a jak je v současnosti pro firmu tohoto typu důležité moderní CRM řešení, které v řadě podobných firem u nás ani na Slovensku dosud prakticky neexistuje.
Specifické využití digitalizace představila na summitu společnost Edwards Lifesciences, která je globálním lídrem v oblasti biomedicínských inovací. Ta ukázala například moderní možnosti správy a sledování inventáře v nemocnicích nebo kompletní podporu při srdečních implantacích, kterou jí využití nových technologií dovoluje zajišťovat.
Na důležitost kvalitních dat se zaměřili i společnosti DPD a BeHive Data, a to v prostředí logistiky, která s přesnými daty stojí i padá. Proto se DPD v posledním roce začalo věnovat oblasti data governance a nasdílelo svůj přístup, motivaci i hlavní přínosy nejen datové kvality, ale například i bezpečnosti dat.
Pozor na úklid, regulaci i práci s lidmi
Potřeba kvalitních dat pro efektivní využívání AI byla tématem i závěrečné panelové diskuze. Za další výzvy, kterým firmy ve snaze o větší zapojení AI do svých procesů a služeb čelí, označili experti také nejasnou regulaci a pravidla využívání AI například v bankovnictví.
Odborníci se také shodli, že pro úspěch AI je a bude paradoxně důležitá práce s lidmi. Ať už kvůli neúměrně vysokým očekáváním zákazníků na firemní AI řešení, ale také z důvodu nutné změny myšlení, kterou bude nutné provést u zaměstnanců, aby chtěli pracovat s novými technologiemi a dokázali maximálně těžit jejich potenciál.
„Celoevropská data bohužel ukazují, že ve využívání AI mají tuzemské firmy co dohánět. Možnosti nových technologií a umělé inteligence jdou navíc dopředu tak rychle, že na odstranění nebo minimalizaci zmíněných bariér musí firmy nyní intenzivně pracovat. Jen tak budou moci zůstat konkurenceschopné i v příštích letech, kdy význam využívání AI v byznysu výrazně poroste,“ dodává Mach.