Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Více než sto milionů uživatelů. Jak Livesport zvládá tuto výzvu?

Petr Burian, zdroj: Livesport

Brána do světa sportu – tak se prezentuje český Livesport. Za patnáct let existence získala tato česká společnost již více než sto milionů uživatelů. To ale klade nemalé nároky na jejich okamžité informování o změně stavu v jimi sledovaných sportech. Jak se firma s touto výzvou vypořádává? Přečtěte si rozhovor s CTO společnosti Livesport, Petrem Burianem.

Livesport je hlavním partnerem konference Webexpo pořádané 21. – 23. září v Praze.

Q: Dá se nějak jednoduše vysvětlit, jak vlastně Livesport získává data o aktuálně konaných sportech?

V začátcích Livesportu jsme sportovní data kupovali od specializovaných dodavatelů. To nám ale brzy přestalo stačit – nebyli jsme spokojení s mírou rozsahu, a především s jejich kvalitou, nad kterou jsme tenkrát neměli žádnou kontrolu. Od roku 2011 si proto sportovní data plníme vlastními silami. Máme několik datových center, kde operátoři sledují přidělené zápasy a aktualizují změny do naší databáze.

Při tom nám pomáhá vlastní software pro plnění dat včetně rozsáhlé automatizace. To je nezbytné, protože v Livesportu pokrýváme přes 35 sportů, přičemž u některých soutěží – například u fotbalové Ligy mistrů – u nás najdete až stovky informací ke každému zápasu. A všechny se k fanouškům musí dostat do pár vteřin poté, co se stanou na hřišti.

Q: Kolik sportovních událostí zobrazujete na měsíční bázi? Kolik máte pravidelných uživatelů?

V silný hrací den – typicky to může být sobota během sezóny – máme jen ve fotbale v nabídce přes 1000 utkání. Za měsíc pak zpracujeme až 50 tisíc zápasů a závodů. Takové množství je pro nás velkou technologickou výzvou, hlavně proto, že nás po celém světě sleduje měsíčně přes 100 milionů sportovních fanoušků. Zkombinujte to se stovkami doplňkových informací, které nabízíme – například live komentáři, statistikami nebo živými tabulkami – a vyjde vám ohromná zátěž na naši infrastrukturu, která si musí poradit s více než milionem požadavků za vteřinu.

Q: Kolísá nějak využívání Livesportu během kalendářního roku? Jestli ano, jak?

Sportovní terminologií řečeno – tak určitě! Návštěvnost našich webů a aplikací je závislá na množství a atraktivitě hraných zápasů. A to má sezónní výkyvy. Hlavní sezóna nám začíná koncem léta a končí v květnu. V období léta k nám přijde méně uživatelů než v sezóně, ale i ti u nás naleznou atraktivní obsah díky speciálním sportovním svátkům, jako bylo například letošní EURO či olympiáda, které se typicky hrají v dobách mimo sezónu. Menší vliv na návštěvnost mají například i výkyvy počasí nebo pokrytí daných zápasů v televizi.

Q: Na Livesportu lze najít i e-sporty. Jak vidíte jejich budoucnost? Hodlá jim Livesport věnovat větší pozornost, třeba i na úkor „tradičních“ sportů?

Livesport cílí na sporty, kde může nabídnout vysokou přidanou hodnotu. Zajímají fanouška výsledky, statistiky nebo zpravodajství? Je info o zápase pro fanouška hůř dostupné? V takovém případě bychom měli být ideální volbou a sport i zápas u nás najdete.

Na Livesportu najdete základní informace e-sportů, které pokrývají výsledky hlavních turnajů. E-sporty ovšem nejsou primárně o výsledcích, ale o zážitku a sledování „dění“ live – jak se hraje a jaké fígle hráči používají. V tomhle zatím neumíme nabídnout dostatečnou přidanou hodnotu.

Vylepšení e-sportů v aktuální roadmapě neplánujeme. Je ale možné, že jim v budoucnu budeme věnovat větší pozornost.

Q: Jak velký je tým Livesportu?

Livesport je ryze česká technologická společnost, která vyrostla organicky. Já jsem se připojil k týmu rok po založení, kdy nás bylo pět. Dnes v Livesportu pracuje na 180 lidí a přes polovinu jsou to technické profese (vývoj, sys admini, devops, testeři).

Další stovky lidí pracují v několika zemích pro naše dceřiné společnosti a pak máme velmi důležitou síť country managerů, kteří se starají o naše zahraniční weby a aplikace. Čeští uživatelé nás znají jako Livesport.cz a spousta z nich asi neví, že jsme globální firma a že pod brandem FlashScore naši službu zná a používá přes 100 milionů dalších fanoušků, o kterých už byla řeč.

Q: Který sport máte nejraději?

I když v Livesportu nepatřím k ryzímu sportovnímu křídlu, mám sport rád. Ta spousta let strávených ve firmě, která spojuje sport a technologie, mě ovlivnila, proto jako fanoušek hodně sleduji fotbal, hokej a tenis.

Ze všeho nejraději mám ale jiný sport. Už před 15 lety jsem se zbláznil do běhání a jsem v přírodě alespoň na „desítku“, kdykoliv to jen jde. Letos se chystám pokořit 2000 naběhaných kilometrů. Běhání mi pomáhá zlepšovat fyzickou kondici i mentální zdraví. Navíc mi kompenzuje sedavé zaměstnání a k tomu mám možnost být často v přírodě a objevovat místa, která ještě neznám.

Q: Jaký je vztah Livesportu ke konferenci WebExpo?

WebExpo je jednou z největších IT konferencí ve střední Evropě. Michal Illich se Šárkou Štrossovou do Česka každý rok „přivezou“ téměř stovku speakerů z celého světa, od kterých se můžeme učit. Zároveň je to místo, kde na sebe narazí profíci, kteří se běžně nepotkají – a rozhodně si tu mají o čem povídat. Líbí se mi taky rozkročení cílovky. Najdete tu témata nejen pro vývojáře, ale i pro byznys, design a marketing.

Livesport je na WebExpu už potřetí jako hlavní partner nejen kvůli výše popsanému, ale i díky krásným prostorům Lucerny a špičkové organizaci ze strany Šárky Štrossové a jejího týmu. Minulý rok si WebExpo muselo dát nucenou přestávku a já se tak těším, až za pár dnů zase otevře svoje brány.

Petr Burian nastoupil do Livesportu krátce po založení. Jako technický ředitel se podílel na vývoji a zdokonalování webových a mobilních produktů společnosti, včetně její vlajkové lodi FlashScore. S více než 35 sporty, 100 miliony návštěvníků měsíčně a 85 miliony stažení mobilních aplikací je Livesport světovou jedničkou mezi poskytovateli živých výsledků.

Newsletter