Videa šitá na míru. Personalizace jako trend, který ale nevyřeší vše

„Milý Martine, když si budeš měsíčně dávat bokem pětistovku, naspoříš si s námi do důchodu čtvrt milionu korun. Protože jsi náš zákazník, víme, že pětistovku měsíčně si můžeš dovolit. Naše důchodové spoření s tebou ráda uzavře Jarmila Nováková z pobočky v Hodoníně. S ní jsi před půl rokem založil účet u naší banky.“ I vás může už zanedlouho oslovit vaše banka s podobnou nabídkou. Firmy teď totiž mohou díky společnosti Motionlab vytvářet videa šitá na míru konkrétnímu člověku. V době pandemie jsme – jak jinak než přes Zoom – mluvili s jejím spoluzakladatelem Filipem Koubkem.

Co dělá vaše společnost?

Motionlab je platforma pro tvorbu personalizovaných videí. Vyvíjíme technologii, díky které můžou ať už naši klienti nebo jejich agentury sami vytvářet personalizované videokampaně. Původně jsme se věnovali i tvorbě kampaní, ale poté jsme se zcela přesunuli k vývoji naší platformy. Tu může použít jakýkoli kreativec. Díky naší technologii může vytvořit video pracující s daty, které má daný klient o svých zákaznících. Ve videu se dají měnit textová pole, obrázky, mapy a další věci tak, aby bylo poskládané na míru konkrétnímu adresátovi.

Do budoucna už nepočítáme s tím, že bychom se věnovali agenturním aktivitám. Chceme být pro agentury nástroj pro vytváření kampaní.

Loni jste na pražském Startup World Cup and Summit vyhráli regionální kolo. Kam se od té doby vaše společnost posunula?

Díky vítězství jsme postoupili do finále v San Franciscu. Tam jsme už nevyhráli, ale i tak jsme se umístili v TOP40 z celkových zhruba 40 000 účastníků. Soutěž nás hodně nakopla, nejen díky následné publicitě. Tehdy jsme byli startup fungující jen pár měsíců. Od té doby jsme postavili stabilní tým a získali desítky klientů. Patří mezi ně banky a pojišťovny jako UNIQA a ČSOB a dále klienti jako Microsoft nebo Alza. S nimi spolupracujeme na jejich kampaních.

Za ten rok jsme se hodně posunuli. Máme novou, mnohem více samoobslužnou verzi platformy. Dnes se už nebereme jako startup, ale spíš jako scaleup, který se začíná více rozjíždět.

Motionlab, vítěz regionálního kola Startup World Cup and Summit v Praze v dubnu 2019. Zleva Filip Koubek, Jan Sekerka, Radek Pšurný

S odstupem jednoho roku, co si myslíte, že stálo za vaším skvělým umístěním na Startup World Cup and Summit?

Hodnotitelům se líbilo, že je naše platforma unikátní a skutečně globální. Asi to lépe vysvětlím tím, čím se lišíme od konkurence.Tou první jsou reklamní nebo digitální agentury. Ty si pro svoje účely vytvořily nějaké řešení, ale nejsou schopny ho s nikým sdílet. Je to pouze jejich interní nástroj. Druhým typem konkurence jsou platformy, které umožňují personalizaci. Jejich řešení jsou ale často příliš robustní a je těžké s nimi pracovat. Potřebujete nějakého systémového integrátora, který vám pomůže rozjet kampaň. Často mají širší záběr a nesoustředí se jen na video personalizaci tak jako my. Díky takovému zaměření dokáže naše platforma realisticky personalizovat ve videu daleko víc prvků.

Rozběhnout personalizovanou kampaň je proto s námi podstatně jednodušší než u konkurence. Myslím si, že toto byl jeden z důvodů, proč se nám podařilo na soutěži uspět.

Jak vlastně probíhalo finále v San Franciscu?

Paradoxně mi ta pražská akce přišla větší a honosnější. V San Franciscu jsme viděli, že trochu narážíme na naše limity. Vítězné projekt byly ty, které zachraňují svět. Patřily mezi ně například čištění oceánů nebo boj proti rakovině. Zatímco my prostě děláme komerci, reklamy. Takže tam už to pro nás bylo těžší. Ale jinak to byla úplně super zkušenost. Měli jsme možnost se prezentovat před investory ze Silicon Valley a potkat se s nejlepšími světovými startupy. Posunulo nás to obrovsky dopředu.

Jak vás ovlivnila pandemie?

Měla na nás pozitivní i negativní dopad. Pozitivně tím, že když se lidé nemůžou potkávat, hledají naši klienti způsob, jak navazovat osobní kontakt se zákazníky i v online prostředí. Personalizované video je na toto výborný nástroj. Banky tak například můžou nabízet služby ušité na míru konkrétnímu klientovi. Není to tedy tak neosobní, jako když plošně inzerují „investujte s námi“. Jejich klient má díky personalizovanému videu všechny informace nezbytné k rozhodnutí. Nemusí si studovat obecné nabídky a počítat si, jestli to pro něj je nebo není. Negativně nás to ovlivnilo především u některých korporátních klientů. Velké firmy zastavily mnoho projektů a nerozvíjejí další aktivity.

Chtěli jsme být během pandemie užiteční, a proto jsme podpořili proto některé aktivity. Zajišťovali jsme technologii pro kampaň „Běhej lesy“, kde se vybíraly peníze na ventilátory. Každý dárce dostal personalizované video jako odměnu. Podíleli jsme se taky na kampani pro Elpidu. Tato nezisková organizace pomáhá seniorům, aby se zorientovali v současné situaci. Elpida taky ve spolupráci se skauty zajišťuje přinesení nákupu seniorům. Tady jsme realizovali kampaň společně s naší sesterskou firmou Motionhouse.

Jak vidíte budoucnost marketingu po koronapandemii?

Myslím si, že jeden z mála pozitivních efektů je digitální transformace. Ta jinak probíhá docela pomalu, ale pandemie ji nesmírně zrychlila. Online teď fungují i organizace, které si to ještě před dvěma měsíci nedovedly představit. Návyky lidí fungovat online nevymizí, ale naopak se prohloubí. Vidím v tom velký význam i pro digitální komunikaci. Ta teď bude na vzestupu a s tím i poroste důraz na zásah lidí doma. Pro tento účel nabízíme skvělý nástroj.

I u vás ve firmě teď více pracujete vzdáleně?

Nás to až tak neovlivnilo, protože náš tým je roztroušený po Praze a Brně. Jsme zvyklí si mezi sebou často volat a dělat meetingy na Microsoft Teams. Teď se samozřejmě vídáme mně, ale jinak se nás to tolik nedotklo.

S technologiemi jsme sžití už od začátku. Práce na dálku tak pro nás nebyla taková velká změna jako u velkých firem. Doteď nebylo zvykem si s těmi klienty tak často volat. Například u bank bychom se setkali s jejich týmem někde v zasedačce, zatímco teď to děláme online. Ještě před třemi měsíci bych si nedovedl představit, že by se něco takového mohlo stát, protože to nebylo úplně zvykem.

Posledních pět let se pořád mluvilo o nutnosti přesouvat činnosti do online prostředí, a to se teď děje, i když vynuceně. I firmy, které se pohybují v offline prostředí, hledají možnosti, jak být více online. Například brněnský „Bar, který neexistuje“ streamuje míchání koktejlů. Takže díky pandemii se něco, co by jinak trvalo roky, stalo během několika týdnů.

Bude trend personalizovaného sdělení v digitálním marketingu sílit?

Je to určitě jeden z trendů. Ale na druhou stranu, nechci tvrdit, že personalizace vyřeší úplně všechno a že personalizovaná videa jsou jediná možnost. Nicméně personalizované video dává smysl v mnoha případech. Když má firma dostatek vhodných dat o svých zákaznících, můžou mít jejich sdělení daleko silnější dopad.

Technologie jde dopředu, takže bude čím dál jednodušší použít tento typ videa. Už teď jsme schopní vyrobit miliony videí.

Jaké máte plány do budoucna?

Založili jsme firmu v roce 2018, takže teď za sebou máme první plnohodnotný rok. Loni jsme hodně času věnovali testování. Teď už máme dost klientů a způsobů využití na to, abychom se mohli začít dívat i za hranice. Minulý rok jsme absolvovali tříměsíční akcelerační program v New Yorku. Díky tomu jsme si mohli „osahat“ americký trh, na který se chceme letos a příští rok hodně zaměřit.

Pandemie nám pomohla uvědomit si, že pro nás není překážkou, když nejsme na daném trhu fyzicky přítomni. Už teď nám chodí poptávky z různých zemí. Je skvělé, že můžeme provádět kampaně i z Česka. Chceme docílit toho, že se staneme globální platformou pro tvorbu personalizovaných videí.

Filip Koubek (1991) založil firmu Motionlab v listopadu 2018 s kolegy Janem Sekerkou a Radkem Pšurným.

Newsletter