Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Virtuální realita jako mocný nástroj. Člověka mění i léčí

Virtuální realita je nesmírně mocným nástrojem. Dokáže člověka měnit a léčit. Neustále jej obohacuje o nové zkušenosti, ať už pozitivní či negativní. Jeden z pilířů budoucnosti virtuální, a hlavně rozšířené reality, bude virtuální asistentka. V rozhovoru pro server Roklen24 to řekl Martin Kotek prezident Asociace virtuální a rozšířené reality (AVRAR), která pořádá Czech VR Fest

Jak to vypadá s naplněností Czech VR Festu z hlediska lístků? Je o něj velký zájem?

Podle prodejů očekáváme návštěvnost podobně jako minulý rok. Loni to bylo necelých 5000 návštěvníků na výstavní části a na konferenci dalších 500. Celkově tedy zhruba 5300 (někteří návštěvníci konference a výstavy jsou stejní, pozn. red.). Letos bychom chtěli akci udělat trochu méně robustní, aby bylo více k hnutí. Loni se totiž u některých stánků dělaly dlouhé fronty. Celkově vzato, návštěvnost bude podobná jako minulý rok.

Loňský rok se akce konala v Jatkách 78 v Holešovicích, zatímco letos to bude v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) v Dejvicích. Liší se nějak výměra plochy mezi oběma místy?

Výstavní část bude stejně velká jako loni, konferenční část bude letos významně větší. Letos máme oproti prvnímu ročníku tři konferenční sály, a navíc budeme moci využít i učebnu virtuální reality, kterou jsme tu (v CIIRC ve spolupráci s ČVUT) postavili. V ní budou probíhat workshopy, kde bude mít každý návštěvník k dispozici počítač a headset. Ty budou zaměřeny na modelování a programování, ale i na prezentace a společné zážitky všech hostů ve virtuální realitě.

Jaké jsou hlavní změny oproti loňskému roku?

Je to tedy změna místa. Rozhodli jsme se tak proto, protože jsme chtěli rozšířit konferenční část, aby mohlo proběhnout více workshopů, abychom mohli využít učebnu virtuální reality. Loni jsme měli k dispozici dva sály, letos to budou čtyři.

K velké změně došlo také v grafice festivalu. Tu jsme letos svěřili grafickým designérům Lucii Jančové a Danielu Šmírovi. Koncepce vizuálního stylu Czech VR Festu 2018 obrací svou pozornost na diváka. Snažíme se tím za pomoci metafory soustředit na otázku transhumanismu. Poukazujeme tak na skutečnost, že virtuální realita je nesmírně mocným nástrojem, který dokáže člověka měnit, léčit a neustále jej obohacuje o nové zkušenosti, ať už pozitivní či negativní. Tuto zprávu se snažíme napříč jednotlivými aplikaci neustále rozvíjet.

Webové stránky jdou ještě o kus dál. Úvodní interakce se soustředí na VR prostředí jako svět odlišných pravidel, než jaká platí v realitě. Ruce zde nejsou nijak limitovány, mají v moci den a noc. Divák se zde dostává na úroveň Boha, který může poroučet samotné přírodě.

Na které hvězdy festivalu byste chtěli nalákat návštěvníky především?

Loni jsme tu měli Veronicu McGregor z NASA, která nám ukázala, jak probíhá virtualizace projektu Marsu. Letos se k nám přijede zástupce Evropské kosmické agentury (ESA).

Dalším řečníkem je Peter Frølund, který prošel řadou funkcí v HTC, byl mimo jiné viceprezidentem HTC Vive Europe. Na konferenci vystoupí také Oliver Kadel z Londýna, který založil imerzivní studio 1.618 DIGITAL specializované na virtuální a rozšířenou realitu a storytelling. Další je sound designer Jaroslav Beck, který spolupracuje se společností Blizzard Entertainment, která vyrábí videohry. Jaroslav dělal hudbu i pro hru Beat Saber. Zvučných jmen není málo.

Budou na Czech VR Fest navazovat nějaké další aktivity?

Czech VR Fest je jednou z aktivit Asociace virtuální a rozšířené reality. Asociace jinak pořádá akce každý měsíc, přičemž Czech VR Fest je top akce sezóny. Na něj pak na podzim navážou Ozvěny Czech VR Festu, dále různé VR sekce na dalších festivalech a pak jsou odborná setkání členů asociace. Jedná se mimo jiné o setkávání místní scény s hosty ze zahraničí.

Dále pak pořádáme různé tematické besedy týkající se virtuální reality a souvisejících oborů – virtuální realita v průmyslu, ve zdravotnictví, marketingu, filmu, gamingu a podobně. Hlavně na gaming nemůžeme zapomenout. Po úspěchu hry Beat Saber budou i další čeští vývojáři usilovat o vývoj vlastní hry.

Pomáhá vám pořádání festivalu ve větším zájmu českých firem a univerzit o členství v asociaci?

Ano, rozhodně. Přihlášky do asociace nám chodí průběžně. Předpokládáme, že po akci zájem o členství o něco vzroste.

Jak vlastně vypadá krajina virtuální a rozšířené reality v Česku. Pozorujete větší aktivitu firem a škol, například v období posledního roku?

Ten růst je rozhodně velký. Firem, které se věnují rozšířené a virtuální realitě exponenciálně, přibývá. Stejně jako po celém světě. Je zajímavé, že česká scéna se věnuje nejen vývoji software ale i hardware. Věnuje se mu například společnost VRgineers, která vyvíjí brýle pro virtuální realitu. Nebo například Jaroslav Stehlík z Dream Digital vyvíjí ovladače pro virtuální realitu ve formě rukavic. Bushman Panoramic z Krnova, která vyrábí panoramatické hlavy. A před pár dny oznámili FG Forrest založení společnosti MorelsMore, pod kterou budou spadat veškeré VR/AR aktivity včetně vývoje 4D scanneru.

Jak je na tom aktivita českých firem ve srovnání s Evropou?

České firmy jsou na vysoké úrovni, nicméně začíná být znát, že je tady v Česku těžší sehnat investora nebo financování pro vývojářské týmy. Proto budeme mít na letošním Czech VR Festu sekci, která bude věnovaná financování projektů jak od investorů, tak z grantů. Jednak jsou čeští investoři opatrnější než američtí a jednak české vývojářské týmy nevědí, jaké jsou vlastně možnosti financování. Kam jít? Na koho se obrátit?

My jsme se letos v asociaci začali věnovat tomu, že pomáháme startupům získat finanční prostředky pro vývoj. Ty zkušenosti, které jsme nabrali, chceme i prezentovat i na Czech VR Festu, aby se dostaly mezi více lidí.

Kontaktují asociaci potenciální investoři, abyste je nasměrovali do nějakých konkrétních projektů?

Ano, to se stává docela často. My jsme teď navíc vyzvali na sociálních sítích vývojáře, aby se přihlásili, jestli budou chtít na Czech VR Festu požádat nějakého investora o investici. S garantem sekce investorů Filipem Majorem ze společnosti Busymen pak uděláme výběr těch, kteří na festivalu tuto možnost dostanou.

Hlavenka: Věřím v očipování lidí, i když se mi to do značné míry příčí

Můžete zmínit nějakou takovou investici?

Před pár měsíci například investovala společnost TOUZIMSKY Kapital do projektu společnosti Pocket Virtuality.

Které firmy a projekty jsou teď u nás lídry?

V oblasti vývoje vlastních platforem vynikají Pocket Virtuality, Solirax a Virtual Medicine.

U zakázkového vývoje jsou nejúspěšnější firmy jako Cleverlance, PresentiGo, Movisio, Virtoox nebo Brainz VR. Pokud jde o vývoj hardware, jedná se o již zmiňované VRgineers.

V gamingu máme naprostý fenomén, díky kterému jsme nepřehlédnutelní po celém světě. Jde o Hyperbolic Magnetism s hrou Beat Saber. Ta ještě ani nebyla vydaná, ale už má miliony fanoušků. Nechtěl bych opomenout ale ani DivrLabs, kteří vyvinuli zajímavý herní počin Golem VR.

A na Czech VR Festu bude poprvé k vidění práce startupu Grey Dot, který vizualizuje Prahu v rozšířené realitě, což je součástí projektu Smart Prague.

Jaké nové projekty probíhají přímo v asociaci?

Ve spolupráci s ČVUT se nám podařilo vybudovat sdílenou vzdělávací a výzkumnou laboratoř virtuální a rozšířené reality. V ní teď probíhají různé výzkumy ve spolupráci s našimi partnery, hlavně univerzitami. Jedná se například o aktivizaci seniorů ve virtuální realitě.

Dále probíhá prvotní výzkum orientovaný na pomoc pacientům s míšní lézí za pomoci aktivace zrcadlových neuronů ve virtuální realitě. Když dochází ke stimulaci zrcadlových neuronů, tak je to forma rehabilitace. Pacient s míšní lézí zapojuje části mozku, jako kdyby ten pohyb skutečně vykonával. Díky tomu ve virtuální realitě vidí například chůzi a on je v roli toho člověka, který se pohybuje. Pak se pomocí EEG zjišťuje, kterou část mozku to aktivuje, jestli to je ta, která je potřeba a následuje testování na tzv. probandech (termín užívaný v genetickém poradenství pro prvního vyšetřovaného jedince postiženého dědičnou nemocí, pozn. red.). Tento projekt už například běžel v Rehabilitačním ústavu v Kladrubech. Teď jsme zatím v mezifázi, kdy čekáme, jestli na to bude vypsán projekt spojený s financováním.

Dříve fungovala spolupráce mezi asociací a Petrem Štěpánkem (student Smíchovské průmyslové školy, designér robotické ruky, která se dá bezdrátově ovládat). Funguje stále tato spolupráce? Případně na jakých projektech?

S Petrem spolupracujeme dlouhodobě, objevujeme různé limity technologie robotické ruky. Zkoušíme různé přístupy v práci s robotickou rukou. Zatím je to fázi, kdy nemáme ambici, aby z toho vznikl nějaký konkrétní produkt. Spíš hledáme různé cesty jejího budoucího využití. V projektu rehabilitace pacientů počítáme s využitím exoskeletu, na kterém s Petrem budeme rovněž spolupracovat.

Jaký potenciál má virtuální realita pro trénink zaměstnanců nebo osobní asistentka s umělou inteligencí?

To je podle nás jeden z pilířů budoucnosti virtuální, a hlavně rozšířené reality. Půjde hlavně o zaškolování pracovníků a bezpečnost práce ve virtuální realitě. Jde o velmi efektivní přístup, díky kterému se může ušetřit hodně peněz a času, ale i rizik.

Co se týče virtuálních asistentek, dnes už vznikají velmi zajímavá softwarová řešení s umělou inteligencí. V budoucnu budou schopny tyto aplikace fungovat líp, plnit příkazy přesněji a rychleji. Těžko říct, jestli je potřeba virtuální asistentku vidět. Ale je fascinující pořádat různé meetingy a konference prostřednictvím virtuální a rozšířené reality. Lidi se budou moci potkávat napříč kontinenty, aniž by museli někam cestovat. Tam je ta přidaná hodnota podle mě velká. Každý, kdo má někdy nějakou desktopovou konferenci přes Skype nebo Facebook, si asi uvědomuje, že ten hovor není tak příjemný a intenzivní jako schůzka naživo. Rozšířená realita nám dokáže zprostředkovat komunikaci do té míry, že to bude skoro jako doopravdy. Na to se velmi těšíme.

Přijďte se 10.-12. května podívat na Czech VR Fest a uvidíte, co je nového.

Newsletter