Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Vítěz Creative Business Cup: Chtěli jsme vytvořit něco se sociálním přesahem

Creative Business Cup

Firmy, dejte si pozor. Evropský parlament schválil před rokem směrnici, podle které společnosti musí mít oznamovací kanál pro ochranu tzv. whistleblowers. Tedy osob, které upozorňují na porušení práva Evropské unie. A proč pro to nevyužít aplikaci Nenech to být společnosti FaceUp Technology? Její spoluzakladatel Jan Sláma má za sebou ve svých jednadvaceti letech už téměř dekádu zkušeností s podnikáním. FaceUp Technology je teď čerstvě vítězem Creative Business Cup pořádané agenturou CzechInvest. Díky tomu bude reprezentovat Česko v globálním finále soutěže v Kodani. Jak vznikl nápad na rozšíření aplikace i na firmy? 

Creative Business Cup
Creative Business Cup

Co vás vedlo k vytvoření projektu Nenech to být (NNTB)?

NNTB začalo před třemi lety jako malý studentský projekt. S kamarády Davidem Špunarem a Pavlem Ihmem jsem podnikal už od třinácti let, většinou jsme tvořili různé aplikace a webové platformy. Napadlo nás, že bychom mohli vytvořit něco s větším sociálním přesahem. Vzpomněli jsme si tehdy na šikanu, se kterou jsme se všichni ve třídě setkávali, a rozhodli se vytvořit bezpečnou komunikační platformu. Takovou, díky které by mohli žáci podobné problémy s vedením školy snadno a anonymně řešit.

Aplikace vzbudila velký zájem. Už od spuštění se na nás obracely firmy s dotazem, zda nechceme vytvořit něco podobného i pro ně. Nešlo však vyloženě o šikanu. V každé větší společnosti hrozí, že dojde k problémům, které zaměstnance trápí a není snadné o nich mluvit osobně. Ti si je často nechají pro sebe, obvykle kvůli obavám z negativní reakce, a místo toho firmu opustí.

Zpočátku jsme se řídili hlavně radami HR manažerů. Těm by ulehčil práci nástroj, přes který by je mohli upozorňovat kolegové na negativní jevy. Později se k nim přidali compliance manažeři se zájmem o přívětivý whistleblowingový kanál. Vedla je k tomu nová směrnice EU o ochraně oznamovatelů. Díky tomu jsme si uvědomili, že i verze pro firmy dává smysl.

Kolik lidí používá základní a kolik rozšířenou verzi?

Základní nabízíme pouze u nás a většina místních škol používá právě ji. Rozšířená verze je novinka, kterou jsme spustili začátkem roku. Pak přišel koronavirus, takže se stihly zapojit jen desítky škol. Věříme, že až krize pomine, poměr se začne vyrovnávat. Rozšířená verze nabízí mnohem více výhod. V ní pomáháme nejen s odhalováním, ale i s řešením jednotlivých případů.

Nenabádá vaše aplikace, aby lidé obcházeli procesy ve firmách?

S takovým problémem jsme se nesetkali. Naopak, společnosti stále více zapojují naši aplikaci do svých procesů. Díky tomu odhalují rizika dříve, než mohou uniknout na veřejnost. Aplikace se dá snadno nastavit dle vnitřních potřeb společnosti. Díky tomu je u našich klientů velmi oblíbená.

Kolik firem už ji využívá? Vedete si také statistiky, kolik případů bylo vyřešeno?

Zájem o ni nás mile překvapil, chvíli po spuštění registrujeme poptávku nejen ve zmíněných třech státech, ale také v Chorvatsku či Slovinsku. Využívá nás 1 855 klientů, škol i firem, kteří od nás obdrželi 5 941 podnětů. Často se ale jedná o velmi citlivé záležitosti. Už teď máme zákazníky z Česka, Jihoafrické republiky a Mexika a jednáme s dalšími.

Avizujete zájem o zahraničí. Do kterých zemí máte nakročeno?

Řešíme expanzi do cca 15 zemí, přičemž nejzajímavějšími trhy pro nás aktuálně jsou Česko, JAR, Mexiko, Keňa, Slovensko, Švýcarsko, Polsko, Chorvatsko, Slovinsko, Brazílie, Nigérie. Ve všech máme klienty, tým lidí nebo alespoň nějakého partnera, který nám s daným trhem pomáhá.

Jak funguje „screening klimatu“, který taky nabízíte?

To je jedna z bonusových služeb, které od nás firmy při registraci do NNTB získají zdarma. Fungujeme pro ně jako takový průzkum zaměstnanecké spokojenosti. Když něco neklape, vedení společnosti se to díky nám dozví.

Chtěli jsme, aby naši klienti získali i komplexní obrázek toho, jak se zaměstnanci v kolektivu cítí. S naším partnerem, společností TCC online, jsme proto vytvořili anonymní online dotazník. Dotyčný zaměstnavatel proto dostane i report o spokojenosti pracovníků.

Čím jste podle Vás zaujal porotu Creative Business Cup, že nechala Váš projekt zvítězit?

Upřímně jsem vůbec nečekal, že bychom se mohli umístit. Neměl jsem pocit, že se řadíme mezi vyloženě kreativní startupy. Porota však našla kreativitu ve způsobu, jakým řešíme problémy.

Už od začátku se snažíme věci dělat jinak, odlišit se nejen od konkurence, ale i dalších českých startupů, a porota to dokázala to ocenit. Zároveň je přesvědčilo, že nejsme jenom nápad, ale rozjetý business, který má navíc silný sociální přesah.

Jan Sláma (1999) začal podnikat ve dvanácti letech. Od akcií, přes první mobilní aplikace, neziskové projekty, vlastní e-shop a vývoj pro klienty se dostal k založení NNTB, ve kterém kombinuje sociální přesah a business. Vedle toho se věnuje rozjíždění menších projektů a angel investicím do začínajících firem.

Newsletter