Vítr se přes české peněženky v prosinci moc neprohnal…

Růst tuzemských maloobchodních tržeb v prosinci loňského roku zpomalil na 3,7 procenta meziročně po listopadových 8,6 procenta. V maloobchodě kromě motorových vozidel se sezónně očištěné tržby klesly v prosinci reálně meziměsíčně o 1,4 procenta. Tržby očištěné o sezónní vlivy pak připsaly 3 procenta.

Neočištěné tržby se zvýšily meziročně především u internetového a zásilkového prodeje, prodeje farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 4,6 %), výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,9 %), počítačových a komunikačních zařízení (o 2,4 %) a oděvů a obuvi (o 2,3 %). Prodej prostřednictvím internetového prodeje byl vůbec nejdynamičtěji rostoucím odvětví uplynulého roku, když zaznamenal za celý rok nárůst o více než pětinu. Za růstem maloobchodních tržeb bez motorových vozidel pak stojí především nárůst v prodeji nepotravinářského zboží.

Za celý rok 2016 tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel vzrostly meziročně reálně o 5,6 procenta, motoristickém segmentu pak o 8 procent.

„Dobrou zprávou z hlediska uplynulého roku je fakt, že růst maloobchodu jsme zaznamenali ve všech měsících. Náš krátkodobý výhled tuzemských maloobchodních tržeb vyznívá v souladu s předstihovými ukazateli stále velmi pozitivně. Nálada mezi spotřebiteli se v lednu totiž ještě zlepšila především v návaznosti na přetrvávající nízkou nezaměstnanost a z ní plynoucí růst mezd. Na vysokých úrovních se nadále drží i souhrnný indikátor důvěry.“ uvedl ekonom skupiny Roklen Jaromír Gec. „Na zmírnění tempa růstu maloobchodních tržeb oproti loňskému roku mohly svou roli sehrát i legislativní změny nařizující uzavření velkých obchodních center o svátcích. Částečně však byly tyto změny vykompenzovány nárůstem internetových obchodů.“

Newsletter