Libra po ranním oslabení na historicky nejslabší hodnoty proti dolaru umazává část ztrát. Dolar se obchoduje pod 0,97 EURUSD. Koruna ve ztrátě těsně pod 24,65 za euro.

Voňavá komodita: Proč je dnes vanilka dražší než stříbro?

Ceny vanilky šplhají na rekordy. Ještě před třemi lety stál kilogram této komodity na světovém trhu jen kolem 30 eur. Od roku 2014 však její ceny prudce rostou, dnes už to samé množství černých lusků vyjde až na 600 eur, tedy na více než 15 600 Kč. Tato voňavá plodina je tak dražší než stříbro, a dokonce i šafrán, známý jako nejdražší koření na světě. Proč je vanilka tak drahá?

Rozhodujícím faktorem je podle německého serveru Spiegel Online změna spotřebitelských preferencí, tedy rostoucí zájem o pravou vanilku. Výrobci dlouho masově používali levnější náhražky (umělá vanilka se ve velkém vyrábí např. z vedlejších produktů při výrobě papíru), v poslední době je však v poptávce znatelný trend směrem k autentickým a přírodním surovinám. Potravinářské firmy pravou vanilkou tak stále častěji ochucují zmrzliny, koláče, sušenky, jogurty či bonbóny. Stává se ale i součástí parfémů, tělových mlék, přísad do koupele, mýdel či vůní do bytů.

Zhruba 60 % celosvětové poptávky po vanilce přitom pokryje, a její ceny tak určuje, ostrov ležící blízko východního pobřeží Afriky – Madagaskar. Když se na začátku roku přes ostrov přehnala vichřice a zničila velké plochy plantáží, mělo to okamžitý efekt na vývoj cen.

Víte, které jsou nejziskovější komodity letošního roku?

Současný růst má však podle serveru ještě jinou příčinu, jejíž kořeny sahají dále do minulosti. Kolem přelomu tisíciletí stál kilogram vanilky po silných bouřích na Madagaskaru již jednou kolem 500 eur. Mnozí pěstitelé tehdy rozšířili svá pole, aby z tohoto boomu vytěžili co nejvíce. Jenže splakali nad výdělkem. Po několika letech bylo na světových trzích vanilky nadbytek a ceny spadly až na téměř 25 eur. V důsledku toho „farmáři zanedbávali své plantáže, a protože se jim tento obchod už nevyplatil, přeorientovali se na jiné produkty,“ vysvětluje Birger Schmidt-Wiking z firmy Aust und Hachmann obchodující s vanilkou. Když pak nakonec poptávka po přírodní vanilce pomalu opět vzrostla, byla nabídka zase nízká.

Pro zemědělce závislé na této voňavé přísadě však není současný nárůst cen jen důvodem k radosti. Drahé lusky totiž lákají zloděje, kteří je pod rouškou noci okrádají o úrodu. Proto řada pěstitelů přikročila k tomu, že vanilku sklízí příliš brzy, ještě než se v ní stihnou plně rozvinout všechny aromatické látky.

Léčebné konopí: Miliardový byznys jen pro silné povahy

Vanilka je často jediným příjmem Madagaskarců. Velkou část peněz dostanou v jeden jediný den stanovený vládou, kdy na trhu v pobřežním městě Sambava mohou své lusky prodat. Pokud farmáři potřebují peníze dřív, prodávají lusky nezralé a mnohem levněji překupníkům.

Podle studie Bertelsmann Stiftung nedostanou producenti v průměru ani pět procent mezinárodní ceny. Pěstitelé přitom často ani nevědí, jakou má jejich plodina hodnotu. Většina peněz z prodaných lusků tak připadne obchodníkům.

Ekonomie kávy: Vykořisťování v plném proudu?

Současné vysoké ceny navíc opět lákají nové producenty. Vanilka se letos začne pěstovat například i v Holandsku – ve sklenících. Země jako Indie, Uganda či Indonésie pěstovaly vanilku již dříve, kvůli nízkým cenám však od toho ustoupily. Nyní je ale možné, že již mají opět zasazeno.

 

Mohlo by nicméně ještě nějakou dobu trvat, než ceny díky rostoucí nabídce zase zamíří dolů. Poté, co pěstitelé vanilku zasadí a vypěstují, musejí jednotlivé květy ručně opylovat, aby je mohli za dalších šest měsíců začít sklízet. Pak ponoří zelené lusky do horké vody, aby se zastavil proces zrání, a nechají je dva měsíce v jutových pytlích na horkém slunci, dokud nedostanou svou typickou černou barvu. Z cca 600 opylených květů pak pěstitelé získají asi kilogram černých vanilkových tyčinek. Jenže než se tak stane, uplynou od samotného zasetí přibližně čtyři roky. Do té doby tak bude zřejmě cenu určovat stále madagaskarská nabídka.

Investujeme do drahých kovů: Vyplatí se platina?

Newsletter