Vybudovali Slevomat, Heuréku či Dámejídlo a radí

Do portfolia investiční skupiny Miton patří jedny z nejvíce úspěšných internetových projektů u nás. Čemu se od šestice partnerů a jednoho CEO přiučit? Odpověď přinesl server Monty Rich.

Jeden by řekl, že se pořádný byznys v Česku dělá jedině v Praze. Po chvilce přemýšlení je potřeba přidat Brno. A když se zamyslíte ještě více, nemůžete nepřidat Liberec. Přesně zde totiž vznikl a sídlí internetový cirkus. Jmenuje se Miton a od roku 2000 vytvořil nebo podpořil desítky týmů. Výsledkem jsou společnosti, jejichž současná hodnota se blíží k 10 miliardám korun. Tito kluci zkrátka vědí, jak se dělá byznys.

Níže jsme vybrali tři věci, které se od nich může každý naučit.

Bez výmluv

Miton vyrostl na tom, že si včas uvědomil obrovský potenciál internetu. Ten se nijak nezmenšil, ba spíše naopak. Ti, kteří chtějí, mají široké spektrum možností, jak podnikat díky online prostředí. Od e-shopů přes globální tržiště typu Amazon až po práci na volné noze. „Pokud se bavíme o přístupu na trh, tak dnes je internetovému podnikání přáno. Tady doma z Čech můžete z pohodlí vašeho obýváku naprogramovat aplikaci a díky App Store nebo Google Play ji distribuovat na stamiliony zařízení po celém světě. To celé s minimálními náklady,“ vysvětlil partner Mitonu Milan Zemánek.

Změna není nutností

Inovace jsou nepochybně důležité. Mnohdy se ale můžeme setkat s případy, kdy se dělají zbytečné změny, pouze pro to, aby se rádoby inovovalo. Firmy se mnohdy snaží držet krok s dobou natolik, až opustí od toho, co skvěle funguje.

V případě Mitonu by se jednalo o projekt Slevomat. Ten již dávno není “pouhým” slevovým serverem, nýbrž místem pro nákup zážitků a věcí všeho druhu. Objevují se hlasy, které v této souvislosti nábádají ke změně názvu. David Špinar, bývalý zaměstnance Googlu a dnes CEO v Mitonu, k tomu říká následující: „Dejme tomu, že nad touto otázkou se zamýšlíme. Osobně si ale myslím, že rozšiřovat propozice Slevomatu s aktuálním názvem lze. Často lidem říkám, že pracuji v Mitonu, a oni nevědí, co to je. Pak zmíním, že vlastníme Slevomat, a už se chytají.“

Faktem zůstává, že Slevomat patří mezi TOP 5 brandů českého internetu. Vzdát se této pozice by byla škoda.

Musí vás to bavit

Mít v hlavě určitou vidinu prodeje firmy je samozřejmě v pořádku. Pouštět se podnikání pouze s vidinou exitu, ovšem nedává smysl, což potvrdí asi každý, kdo v byznysu něco dokázal. „Když budete myslet jen na exit, nikdy nepostavíte něco zajímavého a dobrého,“ říká David Špinar. „My o prodeji přemýšlíme v případě, když cítíme, že už firmě nemáme co nabídnout. Klidně se ale také může stát, že nás to zkrátka přestane bavit. Ztratíme entuziasmus a řekneme, že je konec,“ dodává Milan Zemánek.

Newsletter