Vylepšování webu a mobilních aplikací je nekončící proces

Vylepšování webových stránek a mobilních aplikací je nikdy nekončící proces. I Amazon musí stále pracovat na optimalizaci svých stránek. Jak toho lze dosáhnout v rozhovoru pro server Roklen24 říká marketingový ředitel Smartlook Lukas Mehnert. „Naši uživatelé si nás tak oblíbili, že nám sami začali posílat peníze,“ dodává.

Můžete představit váš produkt někomu, kdo o něm ještě nikdy neslyšel?

Nabízíme službu, díky které se můžete podívat na svou webovou stránku nebo mobilní aplikaci očima svých zákazníků. Smartlook vám ukáže, kde lidi z vašeho webu odcházejí, kde tam dochází k nějakým chybám, jaké funkce zákazníci používají a co je nejvíc zajímá. Můžete tak snadno odhalit, jaké věci nefungují a kde je potenciál na vylepšení.

Pro koho je Smartlook určen?

Máme velmi širokou paletu zákazníků. Patří mezi ně UX designeři, weboví developeři, lidé z marketingu, vývojáři webových aplikací a spousta středně velkých a velkých e-shopů. Ti všichni analyzují průchod návštěvníků.

Například bývalý majitel skrz.cz použil Smartlook a našel hned během chvilky 15 chyb. Přitom mu stačilo jen poslat videonahrávku průchodu webu svým webdeveloperům. Ti už si nepotřebovali nasimulovat, co jejich zákazníci na webu dělají. Hned ve videu viděli, kde je konkrétní chyba a díky tomu svůj web vyladili. Taky si na tom ověřili, jestli jejich marketingový tým přitahuje na web zajímavé návštěvníky.

Je to výhodné i z toho důvodu, že když vám zákazník nahlásí nějakou chybu, už ho nemusíte obtěžovat dalšími dotazy jako například co na webu dělal a kde přesně tam něco nefungovalo. Webdeveloper díky videu hned uvidí, co je potřeba napravit.

Našimi zákazníky jsou tedy malí podnikatelé až korporace, ale i nepodnikající jednotlivci, kteří mají svůj web.

Má Smartlook smysl i na připravených šablonách jako WordPress?

Ano, i zde to dává smysl. Když má někdo například blog, může si zkontrolovat, které konkrétní texty a obrázky lidi zajímají nejvíc. Je to díky analýze tzv. heatmaps. Přes ně vidíte, na jakém místě na vašem webu strávili čtenáři nejvíc času.

Jak se podle Vás pozná dobře udělaná stránka? Co by na ní mělo být, aby uživatel snadno udělal požadovanou akci?Například provedení nákupu na e-shopu?

Taková stránka je přehledná, intuitivní a logická, což v realitě ale často nebývá. UX designéři mají za úkol udělat stránku tak, aby ji návštěvník snadno pochopil. Často na ní ale udělají nějakou radikální změnu, kvůli které se uživatelé webu na stránce ztrácejí a nechápou správně její funkce.

Nejlepším příkladem dobře udělaného webu je v Česku Alza.cz, která postupně v malých krocích perfektně vyladila svou webovou stránku.

Jaké jsou podle Vás další příklady dobře udělaných webových stránek?

V Česku se mi například velmi líbí rohlik.cz. Má velmi vyladěný web a neustále měří průchod zákazníků. Snaží se všechno maximálně optimalizovat tak, aby klient hned našel vše, co potřebuje.

Existují ale i protipříklady, v mém případě často narazím na nějaký problém na itesco.cz. Na jejich webu je vidět, že se do něj neinvestuje, což je podle mě škoda.

Je teoreticky možné vyladit webovou stránku tak, aby byla dokonalá, nebo je to zlepšování nikdy nekončící proces?

I velké společnosti jako Amazon nebo Booking.com mají obrovské týmy, které neustále vylepšují jejich web. V podstatě se pořád dá něco optimalizovat.

Takže to je v podstatě nikdy nekončící proces. Já osobně jsem nikdy neslyšel, že by měl někdo takový web, že by se na něm už nedalo nic vylepšovat.

Jaké jsou hlavní nedostatky webových stránek a aplikací, se kterými jste se setkal?

Na webu se často implementuje nějaká změna, o které se po čase zjistí, že nefunguje správně. Například to v nějakém rozhraní (například tabletu) nevypadá tak, jak by to mělo vypadat. To jsou věci, které můžete zjistit taky díky Smartlooku.

Co vás jako uživatele štve na špatně udělaných stránkách?

Stránky, které přetékají reklamou. Pro mě to je například csfd.cz. Dříve tam nebylo tolik reklamy jako teď. Já samozřejmě z byznysového hlediska chápu, že chtějí svůj web monetizovat. Ale dalo by se to udělat méně násilným způsobem.

Obecně k těm špatně udělaným webovkám – občas se stane, že jako uživatel kliknete na nějaké bílé pole a najednou se ocitnete někde úplně jinde. Je to proto, že to bílé pole je propojené s reklamou.

Takže to často bývá reklama, která obtěžuje uživatele?

Ano, ale nemusí to být jen reklama. Dnes je bohužel trendem, že na nás pořád vyskakují nějaká okna. Přijdete na e-shop a ten vám hned nabídne nějakou slevu. Potom na vás vyskočí pop-up ohledně zobrazování notifikací. Zavřete to a najednou se otevře nějaké video. I když to se zrovna na e-shopech zpravidla neděje.

V dnešní době je prostě těch vyskakovacích oken příliš. Firmy se snaží zachytit pozornost klienta, ale ne vždy to je ku prospěchu věci.

Bavíme-li se o mobilním brouzdání, je z hlediska sledování chování uživatelů lepší mobilní aplikace nebo stačí dobře udělaná webová stránka?

To záleží na konkrétním případu. Ne každý e-shop potřebuje mobilní aplikaci. Chápu například Sazku s její vlastní aplikací, kde si její klienti můžou sázet. Pro ně je to rychlejší a mohou si zkontrolovat, jestli vyhráli. Pro e-commerce to ve spoustě případů nedává smysl. Středně velký e-shop nepotřebuje investovat do vlastní aplikace.

Proč by to pro ně nemělo smysl?

Udělat si vlastní aplikaci je docela nákladné a její vytvoření zabere docela dost času. To ale není vše, musíte pak navíc počítat s dalším časem na její vyladění.

Kdo jsou vaši konkurenti a v čem se snažíte být lepší než oni?

V Česku jsme jednička. Je to díky tomu, že jsme tu už velmi známý brand. Naším konkurentem je hlavně Hotjar, který dělá podobnou věc jako my. My jsme ale šli vlastní cestou. Hotjar používá dotazníky, my ne, zato však děláme komplexnější analýzu průchodů. Hlavně ale nahráváme všechny návštěvníky, kteří přijdou na web. Díky tomu tak máme v tomto segmentu lepší postavení.

Takže když nějaký zákazník přijde na web víckrát, naše konkurence z toho má jen jednu nahrávku a jednu návštěvu. My naopak máme zaznamenané všechny jeho návštěvy.

Jaké marketingové trendy jsou podle vás v současnosti nejdůležitější?

Nedávná anketa firmy Gartner mezi marketingovými řediteli z loňského října ukázala, že analytika je prioritou číslo jedna pro období nejbližších 18 měsíců. Podle mě ten důraz na analytiku zůstane, i když netvrdím, že to bude číslo jedna. Ale pokud nevíme, proč zákazníci nenakupují nebo se neregistrují na našem webu, tak nemůžeme náš web zlepšovat.

Jak rychle roste Vaše společnost z hlediska obratu?

Chtěl bych upřesnit, že my jsme naši službu spustili v roce 2016 na jeden rok zadarmo. Díky tomu jsme v prvním roce nabrali po celém světě 100 tisíc uživatelů. V roce 2017 jsme začali naši službu monetizovat. Takže teď máme za sebou dva plné roky, kdy ji nabízíme jako placenou. Naše tržby jsou za loňský rok 16 milionů korun, což je dvojnásobek oproti roku 2017.

Odteď očekáváme, že se růst obratu ještě zrychlí, protože jsme loni v prosinci spustili naši službu i pro aplikace. Registrace nových zákazníků jdou velmi dobře. Pro zajímavost, dokonce se nám v roce 2016 stalo, že se někteří naši zákazníci sami nabídli, že by chtěli za naši službu platit a začali nám posílat peníze. Museli jsme si kvůli tomu dokonce zřídit účet, protože jsme to vůbec nečekali.

Máte už nějaký feedback od vašich zákazníků na Smartlook v aplikaci?

Máme už několik platících klientů, mezi nimi například. Madfinger games – výrobce mobilních her, který nám poskytl cennou zpětnou vazbu. Ta je pro nás velmi důležitá kvůli vylepšování funkcionality. Proto stále hledáme nové uživatele, kterým poskytneme trial verzi zdarma.

Dokážete specifikovat, odkud jsou vaši zákazníci?

Máme kolem 54 tisíc aktivních uživatelů, nejvíc z nich pochází z USA. Spojené státy tvoří 17 procent našich tržeb. Dále to je hlavně Velká Británie, zbytek Evropy a Asie. Je to rozloženo po celém světě. Česko tvoří jen pár procent.

Poskytujete vašim zákazníkům i nějaké konzultace ohledně nasbíraných dat?

Ano, nově máme takzvaný Customer Success Team, který větším klientům pomáhá s nastavením jejich účtů. Nabízíme i poradenství, jak vylepšit svůj web.

Našim cílem je toto automatizovat, aby naši registrovaní zákazníci dostali jen jednu nahrávku, která jim ukáže potenciální problém.

Kolik lidí pracuje ve Smartlook?

Smartlook byl dříve spojen se Smartsupp, nicméně teď se obě služby rozdělují. V samotném Smartlook pracuje kolem 30 lidí.

Co chystá Vaše společnost do budoucnosti?

Blízká budoucnost bude hlavně o zvyšování přidané hodnoty Smartlooku. Připravujeme reporting a detekci anomálií tak, aby i člověk, který aktivně nepoužívá Smartlook dashboard, dostával vysoce relevantní data například. v podobě emailu.

Lukas Mehnert působí na pozici Chief Marketing Officer ve společnosti Smartlook od ledna 2017. Předtím působil na marketingových pozicích například ve společnosti Kentico Software nebo XACTI LLC.

Newsletter