Vyšší ceny ropy? Ano, díky elektromobilům

Zatímco se pozornost komoditních investorů upírá směrem k Alžírsku, kde probíhá neoficiální sraz členů OPEC, ve stínu této události se pozvolna rýsuje fundament dalšího růstu ropných cen. O čem je řeč? Pokud byste sázeli na jakékoliv účelové machinace s objemem světové těžby, jste vedle. Za růstem ropy bude totiž stát expanze elektromobilů.

Nesedí Vám tato spojitost? Není se čemu divit. Jak by taky mohly ropné ceny růst, když se na silnicích bude prohánět čím dál tím více aut poháněných bateriemi namísto benzínem. Tato logika je správná, především pak z dlouhodobého hlediska. Z toho střednědobého je tomu však přesně naopak, na což upozornil Dwight Anderson, komoditní investor a spoluzakladatel hedgeového fondu Ospraie Management.

„Rozšíření elektromobilů je něco, co opravdu ovlivní růst poptávky po ropě během příštích deseti let,“ přepisuje Andersonova slova server Business Insider. „Podle mého názoru však bude mít tento vztah i svůj zvláštní afekt, a to naopak růst cen ropy oproti předpokládanému poklesu.“

V tomto směru je potřeba se zaměřit na velké ropné projekty, jejichž těžba dosahuje zhruba 100 až 500 tisíc barelů za den. U takových těžišť zabere uvedení do provozu obvykle roky, přičemž náklady s tím spojené, a i s následným provozem, dosahují miliard dolarů. Pokud by byli potenciální investoři těchto projektů vystaveni riziku poklesu cen ropy v dlouhodobém výhledu (například vinou rostoucího počtu elektromobilů) jejich ochota vložit své peníze by s největší pravděpodobností dosahovala bodu mrazu. V tu chvíli by se tak pokles na nabídkové straně projevil růstem ropných cen, a to ještě předtím, než by se plně projevil efekt alternativních dopravních prostředků.

Kašlete na Teslu. Vaše příští auto bude létat

„Koncem aktuální dekády se můžeme dočkat situace, kdy se investoři ropného průmyslu zaměří na širší souvislosti a řeknou si: „A sakra.“ Jakmile si uvědomí, že boom elektromobilů se nezadržitelně zvětšuje, stejně tak i samotný podíl těchto vozů na celkové dopravě, mohla by vidina nižší poptávky po ropě ovlivnit rozhodnutí o jejich investicích. Celkové kapitálové výdaje ropného průmyslu by tak mohly klesnout až o 65 %. To by se ve výsledku mohlo projevit už v první polovině příští dekády, a to v podobě vyšších ropných cen,“ míní Anderson.

Tomuto názoru nahrávají i historická čísla. V letech 2007 až 2013 dosahoval roční průměrný počet nových ropných projektů více jak 40. V roce 2015 byl pozorován pokles pod 15, vloni pak dokonce pod 10. Podle Andersona jsou právě tohle projekty, které by měly být dokončeny v letech 2018 a 2019, ovšem vinou predikce nízkých cen k tomu nemusí ani dojít.

„Mezera mezi poptávkou a nabídkou vzniklá v důsledku kolapsu kapitálových investic bude do budoucna spojena s vyššími cenami ropy. To, kdy se (a jestli vůbec) investorům vrátí zaniklý optimismus, pak bude záležet na tom, jak do hry vstoupí další fundamenty, a to včetně expanze elektromobilů. Dokonce je i možné, že se už vůbec nedočkáme obdobné situace jako v letech 2007 až 2013.“

Newsletter