Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0730 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,10 za euro, následně obrátila do ztráty nad 25,15 za euro.

Vyšumí Coca-Cola? Stravovací návyky Američanů se lepší…

Sandy Douglas pije jednu Coca-Colu denně. Nejraději má svou pravidelnou dávku kofeinu dopoledne, někdy doprovázenou šálkem kávy. Odpoledne si pak dává Colu Zero, kvůli menšímu počtu kalorií. A to je přibližně jeho denní režim. Zdá se to jako zcela nezajímavá informace, je ale třeba dodat, že Douglas je prezidentem společnosti Coca-Cola v Severní Americe. Jeho cílem je tedy prodat této šumivé sladké limonády co největší množství. Předseda představenstva Coca-Coly Muhtar Kent přidělil tuto pozici Douglasovi v lednu s jasným úkolem: obrátit již desetiletí trvající pokles prodeje slazených nealkoholických nápojů.

Lidé mají nyní mnohem širší možnost volby a Coca-Cola již není tak populární. A nepotřebujete zrovna přístup k sofistikovaným datům, abyste zhodnotili současné trendy. Sevan Curukcu se přistěhoval do USA v roce 2011, momentálně vlastní a provozuje čerpací stanici ve státě New Jersey, a všímá si, po čem je největší poptávka a jak se mění. „Dříve chtěl každý Colu nebo Snapple, ale dnes? Dnes je to pouze voda nebo Redbull.“ Ve svém obchodě proto produkty jako je Cola, Dr. Pepper nebo Pepsi přemístil do lednice v rohu a zbytek obchodu zabírají ledové čaje, džusy, spousta vody a energetické nápoje.

Jednou z těch, kteří Colu zavrhli, je i Anna Antonova. Colu již nepije několik let, dříve však byla zvyklá vypít 2 litry za týden. Od té doby, co se této sladké limonády vzdala, zhubla o 7 liber a rozhodně se nehodlá vracet zpět.

Američané možná zatím neznají odpověď na epidemii obezity, celá léta však ukazovali prstem právě na Coca-Colu a jí podobné sody jako jednu z příčin. Coca-Cola, která doposud problém možná spíše ignorovala, je nyní již donucena ho vnímat jako realitu. Douglesův úkol je přesvědčit spotřebitele, aby začali Colu opět pít, i když už to nejspíše nebude v takovém množství jako dřív. Kulturní posuny se nestanou přes noc. Americká strava vypadá výrazně jinak, než tomu bylo před deseti lety. Nikde to není výrazněji vidět než zrovna v 75miliardovém „soda průmyslu“. Po celá desetiletí, společnosti zaznamenávaly růst poptávky. Během 70. let se průměrná spotřeba limonád na jednoho Američana zdvojnásobila a v 80. letech se těchto nápojů vypilo již více než kohoutkové vody.

Následovalo období útlumu. Objevovala se na trhu spousta nových produktů a alternativ. Prodej nealkoholických nápojů se na pár let stabilizoval a v roce 2005 začal pokles, který se doposud nezastavil. Průměrný Američan dnes podle Beverage Digest vypije asi 450 plechovek sody ročně, což je zhruba stejné množství jako v roce 1986.

Newsletter