Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0730 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,10 za euro, následně obrátila do ztráty nad 25,15 za euro.

Využije Apple skandálu VW?

Je po kauze Volkswagen čas uvolnit větší prostor autonomním elektromobilům? Na automobilu od firmy Apple pracuje již nyní více zaměstnanců než jich bylo v Tesle, když šla na burzu. Svědčí to o tom, jak si jde Apple tvrdě za svým cílem?

Automobilová výroba se v posledních letech jeví jako nemilosrdně konkurenční podnikání. Podle analytiků to ale vypadá, že Apple je připraven bojovat a jeho působení vidí experti optimisticky, neboť může uspět tam, kde ostatní selhali. Reakce na to, že Apple pracuje na elektrickém a možná i bezpilotním autě, byly extrémně pozitivní.

„Ukazuje to, jak odvážní jsou ve svých sázkách na budoucnost,“ řekl Roger Kay, prezident technologicko-konzultační společnosti Endpoint Technologies. Potenciální trh „je obrovský,“ dodávají členové analytické skupiny Morgan Stanley. Společnost jako Apple, se svými zdroji a dlouhou historií v budování populárních technologických výrobků, by mohla dodat váhu elektrickým automobilům, což by mohlo „urychlit rozvoj a také přijetí spotřebiteli,“ dodávají analytici Morgan Stanley. Ashlee Vance, publicistka BusinessWeek a autorka knihy o Elonu Muskovi, vizionáři automobilky Tesla Motors, dodává, že pokud Apple vstoupí na trh a Tesla bude držet stejný kurz, automobilový průmysl by mohl zažít „drsné probuzení“.

Tesla bojuje o své místo na slunci – nejen proti Applu

Ne všichni však bez výjimky sdílejí stejné nadšení. Někteří pochybují již o tom, zda Apple vůbec zvládne úspěšně na trh proniknout, natož vzkvétat. Investorům nezáleží na tom, že Apple investuje obrovské zdroje do auta, a ty se pak bude snažit obrátit v zisk, řekl například Rich Windsor analytik Edison Investment Research. Apple obvykle získává na svých výrobcích až 40procentní hrubou marži, a i kdyby bylo možné dosáhnout 40procentní marže na různých komponentech vozidla, jako jsou kola, brzdy, tlumiče, plechy, bude automobil „výrazně marže oslabující produkt,“ řekl Windsor. „Jde o návratnost investic, nezáleží na tom, kolik peněz máte,“ dodal. „Hrubá marže bude nižší, než je průměr, a obávám se, že to bude mít značný dopad na akcie.“

The Wall Street Journal tento týden informoval o tom, že Apple ztrojnásobil tým pracující na automobilu ze stávajících 600. Najímá také automobilové talenty, včetně bývalého představitele automobilky Chrysler Douga Bettse, který řady Applu doplnil v červenci. Když šla Tesla na veřejně obchodovaný trh, hlásila, že má 514 zaměstnanců po celém světě. To vše pod vedením generálního ředitele, který měl v té době více zkušeností v softwaru a on-line platbách, než elektromobilech či dopravě.

Není pochyb o tom, že technologie i doprava se nadále slučují. Analytici Morgan Stanley poznamenávají, že prolínání trhů může přinutit investory „přehodnotit své předpoklady a očekávání“ o konkurenci mezi zavedenými i aspirujícími automobilkami. „Potenciální pohyb Applu směrem automobilového průmyslu by mohl představovat jeden z nejdůležitějších okamžiků v historii dopravy,“ dodávají. Akcie společnosti Apple v průběhu posledních tří měsíců vzrostly o více než 10 procent s poklesem širšího Dow Jones Industrial Average.

Muskův boj s regulatorními mlýny

Newsletter