Xerox už není jen tisk, firma fandí novým technologiím

Peter Halmo, zdroj: Xerox

Xerox po dlouhá léta platil jako synonymum pro tisk. Časy se ale mění a i firma s více než stoletou tradicí na ně musela zareagovat. Xerox se proto „rozkročil“, nyní poskytuje i softwarové služby a nemálo si slibuje od digitalizace a dalších technologií.

Česká pobočka Xeroxu má od loňského července nového šéfa, kterým se stal Peter Halmo. Jak tento manažer se zahraničními zkušenostmi hodnotí dosavadní turbulentní rok? Přečtěte si rozhovor.

Jste v čele česko-slovenského Xeroxu od července 2020. Jak se vám podařilo za tu dobu zvýšit podíl vaší firmy na trhu?

Mým cílem po nástupu do pozice generálního ředitele bylo navázat na skvělý výkon české i slovenské pobočky v posledních pěti letech a upevnit pozici lídra na trhu v oblasti tiskových služeb v Česku i na Slovensku. Věřím, že se mi to povedlo.

Xerox dokázal i přes těžkou situaci zvýšit svůj podíl na trhu. A to jak akvizicemi nových klientů, tak rozšířením služeb pro stávající klienty. Cílem naší strategie je růst na lokálním trhu. A to se nám daří. Největší tržní podíl máme v oblasti produkčního segmentu. Takže vedle kancelářských zařízení je i on naší prioritou.

Je to díky dlouhodobému přístupu Xeroxu k našim službám a produktům. Zaměřujeme se na všechny segmenty zákazníků – od domácích uživatelů až po firemní. V portfoliu máme vše od papíru po hardware a software. Nabízíme tedy klientům ucelené řešení. Neustále rozšiřujeme a inovujeme portfolio tak, aby naše služby pomáhaly všem řešit aktuální situaci. Soustředíme se na komplexní zpracování administrativy, dat a dokumentů.

Dobře si uvědomujeme, že nejde jen o hardware, ale celý životní proces dokumentů ve firmách. Díky zrychlující se digitální transformaci jsme připraveni snadno provést naše zákazníky procesem změny od tištěného dokumentu k digitální podobě.

Jak fungování vaší společnosti ovlivnila pandemie?

Zdravotní, ekonomický a sociální kontext zavázal společnosti k tomu, aby pracovaly jinak a chránily zdraví zaměstnanců, a zároveň umožnily kontinuitu podnikání. Situace nebyla lehká a není ani nyní. Každá firma prochází změnami stejně jako Xerox. Jsem pyšný na zaměstnance Xeroxu. Společnost totiž dělají lidé a já mám skvělý tým v Česku i na Slovensku. Dokazují, že byznys se dá dělat i v dnešní době a jsme schopni ho přizpůsobit různým podmínkám.

K monitorování aktivit a bezpečnosti zaměstnanců používáme aplikaci nazvanou Xerox Team Availability App, kterou jsme spustili v červnu 2020. Je to bezpečná, časově úsporná aplikace, která během několika sekund identifikuje dostupnost a stav zaměstnanců a poskytne autorizovaným uživatelům zprávy, aby se mohli rychle a informovaně rozhodnout. Mobilní aplikaci je možné zdarma stáhnout z App Store (iOS) a Google Play Store (Android). Podle nedávných zpráv téměř dvacet procent organizací stále provádí ruční měření času a šedesát procent si není jisto přesností údajů v časomíře. V současné zdravotní krizi je taková aplikace velmi užitečná jak pro společnosti s malým počtem zaměstnanců, tak i pro firmy s více než 5 000 zaměstnanci.

Rok 2020 nebyl typický. Každý se ale postupně mění a transformuje. S našimi zákazníky a partnery jsme navázali nový typ spolupráce na dálku. Komunikaci přes kamery bereme jako součást našeho každodenního života. Pandemie nám ukázala, jak důležitá je digitalizace a správa dokumentů. Osvěta a pomoc firmám se tímto směrem rozvíjet je jednou z mých priorit.

Koupili jste CareAr – výrobce softwaru pro virtuální realitu. Jaké s ním máte plány?

Situace na trhu se mění a je důležité tyto změny reflektovat. Software CareAR pro rozšířenou realitu pomáhá zákazníkům vzdáleně kontrolovat a řešit problémy u svých produktů nebo služeb. Akvizice této technologie může pomoci přinést další příležitosti v modernizaci našich služeb v terénu, lepší podporu zákazníků a IT služeb. Zajímáme se o inovace, které náš byznys mohou posunout dopředu.

V současnosti společnosti přijímají závazek na snížení uhlíkové stopy. Jak k této problematice přistoupil Xerox?

Pro nás je udržitelnost způsobem podnikání. Snažíme se sladit cíle v oblasti podnikání a vývoje technologií s těmi v oblasti životního prostředí a lidského zdraví. Postupně snižujeme spotřebu energie ve svých zařízeních, investujeme do produktů šetřící energií, snižujeme emise skleníkových plynů a nabízíme svým zákazníkům digitální multifunkční tiskárny a energeticky efektivní řešení. Uhlíkové neutrality chceme dosáhnout nejpozději do roku 2040. Od stanovení prvních cílů v roce 2003 jsme dosáhli významného snížení spotřeby energie a emisí skleníkových plynů.

Xerox se v příštím roce rozdělí na tři divize. Jak bude jeho fungování vypadat? Proč jste se rozhodli pro tuto změnu?

Divize financování se stane globálním obchodem s platebními řešeními, jejímž cílem bude rozšířit zákaznickou základnu, vytvářet potenciální příležitosti pro prodej a podporovat malé a střední podniky.

Divize software zahrne CareAR a DocuShare, cloudový systém pro správu obsahu; XMPie, vícekanálová marketingová softwarová společnost; a FreeFlow, automatizační software pro produkční tisk. Spojí tak rozšiřující se schopnosti společnosti Xerox s cílem lépe podporovat digitální potřeby klientů.

Divize inovací podpoří trend posledních let, kdy společnost Xerox pokročila v prosazování nových technologií díky produktům, včetně 3D tekutých kovů a průmyslových produktů IoT, technologií Cleantech, podepisování klientů a generování velkého obchodního zájmu.

Chceme se více zaměřit na potřeby našich zákazníků. Klademe důraz na naše zviditelnění a flexibilitu. Tím si zajistíme dlouhodobý růst. Rozšířením naší nabídky lépe oslovíme nové i stávající klienty a podpoříme tak náš organický rozvoj.

Xerox podle svých slov klade velký důraz na inovace. Co pro vás osobně znamenají? Jak podporujete inovace ve vaší firmě?

Zásadní je, že se nesoustředíme na to, co je nyní, ale co bude. Některé z inovací pomohou podpořit naše hlavní podnikání v tisku. Vyvíjíme například senzory, které pomáhají sledovat zařízení. Spolupracujeme také na výzkumu v oblasti 3D tisku a pro boj s pandemií se zaměřujeme na výrobu zařízení pro výtěry z nosu, obličejové masky nebo ventilátory.

V neposlední řadě to je umělá inteligence. Letošek bude rokem změn, kdy začínáme být svědky třetí vlny vývoje umělé inteligence. Tyto systémy mají nejen naučit se a porozumět, když narazí na nové úkoly a situace. Nově ale mají i dokázat vysvětlit svá rozhodnutí.

Společnost Xerox vznikla ve Spojených státech už v roce 1906. Po dlouhou dobu bylo její jméno pevně spojeno s tiskovými technologiemi. V minulosti rozšířila svoje služby a expandovala taky do oblasti software. Mezi její zákazníky patří domácnosti i firmy. V Česku firma působí od roku 1993.

Peter Halmo (1984) má za sebou manažerské zkušenosti ve firmách IBM nebo Lexmark. V roce 2017 byl jmenován obchodním ředitelem Xeroxu pro Slovensko. Od roku 2019 řídil slovenskou pobočku a zároveň šéfoval přímému prodeji pro Česko a Slovensko. V červenci 2020 převzal vedení Xeroxu v obou zemích.

Newsletter