Euro drží zisky kolem úrovně 1,2170 EURUSD, dolarový index se obchoduje na úrovni dnešní otevírací ceny. Z měn regionu je v zisku pouze zlotý. Koruna obrátila do mírné ztráty, stále se ale obchoduje pod 25,60 za euro.

Záchod? Mnohem důležitější vynález než Facebook

Vynález záchodu bylo mnohem důležitější než vynález Facebooku. Pokroky v oblasti umělé inteligence jsou opravdu znepokojivé. Co dalšího řekl na adresu tzv. čtvrté průmyslové revoluce laureát Nobelovy cena za ekonomii Joseph Stiglitz?

Stliglitz se na adresu umělé inteligence a expanze technologií vyjádřil během World Government Summit v Dubaji. Stalo se tak v reakci na otázku, zda minulé vynálezy, jako například právě toaleta, byly mnohem významnější než ty nedávné v oblasti digitálních technologií.

„Záchod a elektřina byly mnohem významnějšími vynálezy než Facebook,“ přepisuje ekonomova slova server CNBC. „Jak toalety, tak i elektrická energie opravdu změnily standardy společnosti směrem k lepším podmínkám. Naopak situace, kdy máte lepší prostor pro reklamu, je výhodou pouze pro inzerci, fundamentálně to však životní standardy nikterak nezmění.“

Konec úřednické éry. Lidi nahradí roboti

Pojem čtvrtá průmyslová revoluce byl poprvé zmíněn zakladatelem a předsedou Světového ekonomického fóra Kalusem Schwabem před dvěma lety. Tehdy tento termín použil v souvislosti s nadcházejícími změnami, které byly způsobeny novými technologiemi, jako například umělou inteligencí.

„Čtvrtá průmyslová revoluce, resp. samotná umělá inteligence, opravdu může změnit současné fungování ekonomiky i společnosti,“ řekl Stiglitz. „Znepokojuje mě však jedna otázka: Co to udělá s pracovními místy? Na to nedokážou odpovědět ani ti největší tech-optimisté.“

Průmysl 4.0 – budoucnost průmyslu

Nobelista pak komentoval především možnost úbytku pracovních míst v souvislosti s tím, jak roboti nahradí lidskou práci. Podle jeho odhadu by během příštích pěti let mohlo dojít na scénář, kdy všechny americké kamiony budou řízeny počítačem a nikoliv jako teď řidičem z masa a kostí.

„Pravdou je, že řízení nákladních vozů je jedním z hlavních zdrojů práce pro relativně nekvalifikované pracovníky,“ zmínil Stiglitz. „Otázkou zůstává, kde by bylo jejich další uplatnění, pokud by je nahradily stroje? Dokázala by je společnost umístit někam jinam? Pokud na tyto otazníky nenalezneme odpověď, problémy ohledně nerovnosti, o kterých jsme hovořili, se pouze a jen zhorší.“

Velká investiční transformace aneb ke komu utíkají boháči

Newsletter