Pohonné hmoty v uplynulých 7 dnech výrazně zlevnily. Průměrná cena benzínu spadla o 41 haléřů na 37,54 Kč za litr. Nafta zlevnila ještě výrazněji , o 52 haléřů na 37,68 Kč za litr. Cenové nůžky mezi naftou a benzínem se postupně svírají, v následujícím týdnu se může dokonce cena nafty propadnout pod benzín poprvé od začátku října.
Za pádem cen pohonných hmot stojí zejména propad cen ropy Brent. Ta se stabilně drží kolem 80 dolarů. Pod tlakem je ropa již přes měsíc díky rekordní produkci USA a také díky vyprchání obav z konfliktu na Blízkém východě. Pád cen ropy se postupně promítá do vývoje na burze v Rotterdamu. Pozitivní je také vývoj české koruny, která nabrala druhý dech a navzdory očekávání posílila na páru s eurem na úrovně kolem 24,30.
Zlevňování pohonných hmot na našich čerpacích stanicích očekávám i v následujících dnech. Průměrná cena nafty i benzínu by se mohla postupně propadnout i pod úroveň 37 Kč za litr. V cestě dalšímu zlevňování stojí však dvě velké překážky – zasedání kartelu OPEC a zákaz dovozu ruských pohonných hmot do ČR. Nejhorším scénářem by bylo pokud kartel OPEC opět prohloubí své ropné škrty a zároveň se ČR nepodaří zajistit náhradní pohonné hmoty po výpadku importu z Ruska. Pak mohou průměrné ceny opět vystřelit směrem ke 40 Kč. Na ruském importu jsme pak závislí zejména u nafty, její cena by tak v nejhorším případě mohla vyskočit i výrazněji přes 40 Kč.
ČR, Slovensko i Maďarsko získalo loni od EU výjimku na dovoz ruských ropných produktů díky vnitrozemské poloze států. Výjimka by měla končit příští týden 6. prosince. Zejména u nafty by pak mohl nastat problém, jelikož ČR není soběstačná a dováží podstatnou část ze Slovenska, kde se nafta zpracovává primárně z ruské ropy. Slovensko aktuálně žádá Evropskou komisi o výjimku, aby mohla dále dovážet naftu do ČR. V případě jejího prodloužení se tak nemusíme obávat o výrazný nárůst cen nafty. Do ČR navíc bez časového omezení stále proudí ruská ropa přes Družbu. V případě zákazu dovozu ruské nafty by však nastal problém, který by mohl vyústit v podstatný nárůst cen. Část potřebných pohonných hmot si sice vyprodukujeme z ruské ropy v jedné z lokálních rafinérií, případně z ropy, která pochází z Afriky, Blízkého východu nebo Ameriky.
Zbytek potřebných pohonných hmot však potřebujeme dovézt z jiných zdrojů. Přibližně polovinu dovozu pohonných hmot do ČR obstarává společnost Slovnaft, která spadá do skupiny MOL. Prodloužení výjimky o rok je tak klíčové, jinak se bude muset ČR poohlédnout po jiných zdrojích a případně nastolit krizová opatření, například sáhnout do hmotných rezerv. Například Unipetrol také část pohonných hmot vyrobených na našem území dále exportuje do okolních zemí. Pokud půjde do tuha, tak je možné export dočasně výrazně omezit. U kartelu OPEC pak očekáváme prodloužení současných škrtů do konce prvního kvartálu roku 2024. Kartel však může překvapit dalším prohloubením škrtů, které by trh překvapilo. Cena ropy brent se tak může opět podívat i k 90 dolarům a vystavit tak zlevňování pohonných hmot stopku.
Zdroj: Purple Trading, Bloomberg, Reuters
Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.