V době, kdy byl internetový prodej ještě v plenkách, založil Jeff Bezos nenápadný e-shop s knihami s názvem Cadabra. Rychlý rozvoj e-retailu dal však nedlouho poté vzniknout internetovému gigantu se jménem odvozeným od slavné řeky Amazonky. U něj nyní vedle knih seženete snad téměř všechny moderní výdobytky, které k životu potřebujete. Není tedy divu, že někteří lidé by kvůli němu byli schopni opravdu velkých obětí.
Zatímco ještě v roce 2004 dosahovaly roční čisté tržby Amazonu ani ne 7 miliard dolarů, později začaly růst exponenciálním tempem – minulý rok dosáhly výše téměř 233 miliard dolarů, vyplývá z dat použitých serverem Statista. Jinde server ukazuje, že v rámci Spojených států stojí Amazon za zhruba dvěma pětinami veškerého maloobchodního internetového prodeje, přičemž do roku 2021 je odhadováno, že se jeho tržní podíl v rámci amerického e-retailu vyšplhá na celou polovinu.
Zatímco kamenné obchody se v poslední době musely smiřovat se ztrátou své dominantní pozice, e-commerce zažívá v novém tisíciletí doslova boom. Především se to týká mobilních telefonů, notebooků, počítačů či obecně elektroniky, ale také oblečení, hraček, knih a kosmetiky. V srdcích mnoha Američanů se přitom usadil právě Amazon, který umožňuje nejen nakupovat z pohodlí domova jako každý e-shop, ale především nabízí způsob, jak sehnat toto vše jednoduše na jednom místě.
Zejména mileniálům ale začíná tato láska poněkud přerůstat přes hlavu, ukazuje průzkum Max Borges Agency. Z 1 108 lidí ve věku 18 až 34, kteří byli dotazováni koncem minulého roku a kteří si v daném roce koupili alespoň jeden technologický produkt na Amazonu, by za zachování možnosti udělat to znovu velká část obětovala zásadní životní požitky. A to přitom takové, které by starší generace patrně označily jako hlavní radosti života.
Respondenti byli zástupci agentury postaveni před těžkou volbu. Ti se jich zeptali na nekompromisní otázku: Kdybyste se měli na rok vzdát buď Amazonu, anebo sexu, co byste si vybrali? V preferencích sice zvítězil sex, ale ne nijak drtivou většinou; celých 44 % mileniálů by ho obětovalo za možnost nakupovat v následujícím roce na Amazonu.
Nad čím však Amazon vyhrál poměrně přesvědčivým způsobem, to je alkohol. Ten by kvůli němu obětovalo 77 % procent dotazovaných. Prolézání e-shopu internetového giganta se tak pro mnoho mileniálů zdá být plnohodnotnou náhradou pro „zastaralé“ požitky starších generací. V průzkumu jich také 61 % přiznalo, že často nakupují online klidně uprostřed noci.
A podobným směrem jdou i mladší ročníky, ukázal na několika statistikách server The Atlantic
Generace zničených teenagerů. Místo randění a sexu raději iPhone