Zdravý fast food aneb Umění „Itsu“ míří do New Yorku

Police plné lehkých asijských jídel, jako je tartar z tuňáka a lososa nebo kuřecí tortilla s kokosem, přesně taková jídla najdete v Itsu. Zakladatel tohoto moderního zdravého fast foodu, Julian Metcalfe je zároveň spoluzakladatelem řetězce rychlého občerstvení Pret a Manger. Pro agenturu Bloomberg uvedl, že „Musíte mít dobré menu a pečující a spolehlivé zaměstnance. Pokud spolu vše synchronizuje, je to jako hudba.“ Metcalfe je detailista. Má oči všude a kontroluje každou maličkost v tomto dobře fungujícím obchodě.

Itsu – což v Japonštině znamená “kdy“ – začala jako restaurace v londýnském Chelsea v roce 1997. Nyní má řetězec zaměřující se na zdravou asijskou kuchyni padesát poboček po celé Británii a plánuje rozšíření o dalších třicet. Soukromě vlastněná firma Itsu během minulého roku zaznamenala provozní zisk EBITDA ve výší 6 milionů liber při tržbách v hodnotě 60 milionu liber. Samostatná společnost, Metcalfe´s Food, seskupuje dvě značky a to ItsuGrocery a Metcalfe´sSkinny. ItsuGrocery šíří značku do supermarketů a uzenářství. Metcalfe´sSkinny zas nabízí zdravější alternativu k občerstvení jako jsou brambůrky a sušenky.

Růst po vzoru Pret a Manger

Rozšíření do USA společnost naplánovala na začátek roku 2016, to se týká New Yorku a Kalifornie. V roce 2006 již v USA jednu pobočku ve Světovém finančním centru na Manhattanu sice otevřela, dlouho však nevydržela. Metcalfe tvrdí, že si pro spolupráci vybrala špatného partnera a odmítá názor, že New York je velmi obtížný trh. Za příklad dává Pret a Manger, který má v Americe celkem 60 poboček ve městech New York, Boston, Chicago a Washington. Ve velké Británii jich je 280, 14 v Hongkongu a 10 ve Francii.

V porovnání s Pret a Manger je však Itsu velmi odlišná, protože má více teplého jídla. „Vše je čerstvě vyrobené, což je velmi důležité zejména v New Yorku, kde se může dost ochladit. To se však odráží na ceně a je to tak o něco dražší. Je to rozdíl dvou liber, za které dostanete dobré jídlo do 60 sekund.“ Alespoň takový je Metcalfův plán.

Žádné frenčízy

Itsu momentálně navštěvuje více než 1 milion zákazníků měsíčně. Otevření každé nové pobočky firmu stojí kolem 550.000 liber, expanzi financuje HSBC Holdings.

Úspěšný obchod vydělá na prodeji více než 1 milion liber ročně, kdy zákazník utratí v průměru 6.19 libry za jednu návštěvu.

Metcalfe v současnosti jedná s potencionálním partnerem ve Francii, frenčízu však odmítá. „Koncept Itsu je velice křehký a nemohl by fungovat tak dobře s lidmi, kteří jsou především taženi dobrým příjmem. Pro náš koncept využíváme nadšení, zapálení a hrdost našich zaměstnanců a managementu. Franchising má tendenci být trochu víc o kontrole a penězích a méně o výrobku a vášni pro to co děláte.“

Itsu má podle Metcalfeho obrovský potenciál, protože lidé nejen v Británii se zoufale snaží najít chutné a levné jídlo. Je však náročné najít jídlo za 6.19 libry na osobu a zároveň být schopný se najíst rychle a zdravě. Itsu se dříve hodně zaměřovalo na sushi, to však dnes tvoří za deštivých dnů pouze 30 procent objednávek. Nahradily ho kuřecí polévky, salátové mísy a teplé pokrmy z rýže.

Newsletter