Šéf Fedu Powell na včerejším vystoupení potvrdil vhodné nastavení měnové politiky. Absence komentáře uklidňujícího dluhopisový trh vyvolala nárůst dlouhého konce americké výnosové křivky. Dolar výrazně zpevnil proti euru i v dolarovém indexu. Slabší euro proti dolaru se dnes projevuje ve ztrátách měn regionu.

Zdravý fast food aneb Umění „Itsu“ míří do New Yorku

Police plné lehkých asijských jídel, jako je tartar z tuňáka a lososa nebo kuřecí tortilla s kokosem, přesně taková jídla najdete v Itsu. Zakladatel tohoto moderního zdravého fast foodu, Julian Metcalfe je zároveň spoluzakladatelem řetězce rychlého občerstvení Pret a Manger. Pro agenturu Bloomberg uvedl, že „Musíte mít dobré menu a pečující a spolehlivé zaměstnance. Pokud spolu vše synchronizuje, je to jako hudba.“ Metcalfe je detailista. Má oči všude a kontroluje každou maličkost v tomto dobře fungujícím obchodě.

Itsu – což v Japonštině znamená “kdy“ – začala jako restaurace v londýnském Chelsea v roce 1997. Nyní má řetězec zaměřující se na zdravou asijskou kuchyni padesát poboček po celé Británii a plánuje rozšíření o dalších třicet. Soukromě vlastněná firma Itsu během minulého roku zaznamenala provozní zisk EBITDA ve výší 6 milionů liber při tržbách v hodnotě 60 milionu liber. Samostatná společnost, Metcalfe´s Food, seskupuje dvě značky a to ItsuGrocery a Metcalfe´sSkinny. ItsuGrocery šíří značku do supermarketů a uzenářství. Metcalfe´sSkinny zas nabízí zdravější alternativu k občerstvení jako jsou brambůrky a sušenky.

Růst po vzoru Pret a Manger

Rozšíření do USA společnost naplánovala na začátek roku 2016, to se týká New Yorku a Kalifornie. V roce 2006 již v USA jednu pobočku ve Světovém finančním centru na Manhattanu sice otevřela, dlouho však nevydržela. Metcalfe tvrdí, že si pro spolupráci vybrala špatného partnera a odmítá názor, že New York je velmi obtížný trh. Za příklad dává Pret a Manger, který má v Americe celkem 60 poboček ve městech New York, Boston, Chicago a Washington. Ve velké Británii jich je 280, 14 v Hongkongu a 10 ve Francii.

V porovnání s Pret a Manger je však Itsu velmi odlišná, protože má více teplého jídla. „Vše je čerstvě vyrobené, což je velmi důležité zejména v New Yorku, kde se může dost ochladit. To se však odráží na ceně a je to tak o něco dražší. Je to rozdíl dvou liber, za které dostanete dobré jídlo do 60 sekund.“ Alespoň takový je Metcalfův plán.

Žádné frenčízy

Itsu momentálně navštěvuje více než 1 milion zákazníků měsíčně. Otevření každé nové pobočky firmu stojí kolem 550.000 liber, expanzi financuje HSBC Holdings.

Úspěšný obchod vydělá na prodeji více než 1 milion liber ročně, kdy zákazník utratí v průměru 6.19 libry za jednu návštěvu.

Metcalfe v současnosti jedná s potencionálním partnerem ve Francii, frenčízu však odmítá. „Koncept Itsu je velice křehký a nemohl by fungovat tak dobře s lidmi, kteří jsou především taženi dobrým příjmem. Pro náš koncept využíváme nadšení, zapálení a hrdost našich zaměstnanců a managementu. Franchising má tendenci být trochu víc o kontrole a penězích a méně o výrobku a vášni pro to co děláte.“

Itsu má podle Metcalfeho obrovský potenciál, protože lidé nejen v Británii se zoufale snaží najít chutné a levné jídlo. Je však náročné najít jídlo za 6.19 libry na osobu a zároveň být schopný se najíst rychle a zdravě. Itsu se dříve hodně zaměřovalo na sushi, to však dnes tvoří za deštivých dnů pouze 30 procent objednávek. Nahradily ho kuřecí polévky, salátové mísy a teplé pokrmy z rýže.

Newsletter