Zrušit Facebook? Výhodnější pro mladší, pro starší uživatele méně

Lidé, kteří si zruší facebookový účet, jsou ve výsledku šťastnější než ti, kteří ho používají. Ukázala to americká studie na vzorku bezmála tří tisíc respondentů. Lidé ale Facebook podle studie nepřeceňují. Používání nejznámější sociální sítě totiž produkuje velký spotřebitelský přebytek.

Facebook v únoru oslavil 15 let. A je nejvyšší čas mu říci sbohem. To odkryl výzkum ekonomů pro Národní úřad pro ekonomický výzkum. Ne však kvůli našemu soukromí, ale kvůli zvýšení kvality života. Lidé, kteří se Facebooku v rámci výzkumu vzdali, byli s každodenním životem spokojenější.

Únor 2004 – The Facebook je uveden do provozu Zuckerbergem, Moskovitzem, Hughesem a Severnem na Harvardově univerzitě. O měsíc později se připojují studenti z Yale, Stanford a Columbia.

Červen 2004 – Firma se stěhuje do Palo Alto v Kalifornii, současného sídla společnosti.

Prosinec 2004 – Na síti je milion aktivních uživatelů.

Září 2005 – Platforma umazává ze svého jména „The“ a stává se pouze Facebookem, na sociální síť je už také umožněn vstup studentům středních škol.

Prosinec 2005 – Na síti je 6 milionů aktivních uživatelů.

Duben 2006 – Facebook je dostupný i z mobilních telefonů.

Září 2006 – Stává se dostupný k registraci pro všechny. (zdroj: CNN)

 

Výzkum od ekonomů ze Stanfordu a New Yorku, jmenovitě Allcotta, Braghieriho, Eichmeyerové a Gentzkowa, se zabýval chováním a kvalitou života 2844 uživatelů Facebooku před americkými volbami v roce 2018. Více než polovina z nich byla instruována, aby na čtyři týdny deaktivovala účet. Jednalo se především o „relativně mladé, dobře vzdělané a mírně levicověji smýšlející“ lidi, a to ve srovnání s průměrným uživatelem Fecebooku, uvedli autoři z dvou prestižních amerických univerzit.

Výsledky facebookové detoxikace

A výsledky? Menší online aktivita napříč spektrem všech sociálních médií a naopak zvýšená offline aktivita jako sledování televize o samotě nebo schůzky s přáteli a rodinou. Dále pak snížená znalost faktografických událostí a snížená politická polarizace. A nakonec omezené používání Facebooku po konci experimentu a zároveň větší spokojenost s každodenním životem, což bylo dle výzkumu hlavním přínosem.

Podle autorů měli lidé bez Facebooku slabší pocit úzkosti a deprese. Pouze deset procent respondentů považovalo offline status za problém, respektive za škodlivější, než kdyby byli online. „Většina“ z nich si podle závěrů uvědomila, kolik je užívání Facebooku stálo času, přičemž po konci experimentu se k němu nehodlali vrátit. Zde je však potřeba uvést, že neexistují veřejně publikované informace o tom, jak moc byl tento vzorek lidí na Facebooku před experimentem aktivní. Z běžného uživatelského hlediska totiž určitě lze najít rovnováhu mezi přílišným používáním a úplnou deaktivací.

Březen 2007 – Bratři Winklewossové žalují Marka Zuckerberga za to, že vytvořením Facebooku ukradl jejich nápad. Později dojde k mimosoudnímu vyrovnání ve výši 65 milionů dolarů.

Říjen 2007 – Microsoft kupuje 1,6 % akcií Facebooku za 240 milionů dolarů.

Únor 2009 – Facebook představuje tlačítko „like“.

Červen 2009 – Modrobílá sociální síť se stává jedničkou, když překoná počet uživatelů MySpace.

Září 2011 – Facebook představuje v USA funkci „timeline“.

Duben 2012 – Společnost oznamuje akvizici Instagramu za jednu miliardu dolarů.

Květen 2012 – Facebook zažívá IPO a vstupuje na americkou burzu.(zdroj: CNN)

 

Výzkum uvádí, že ti, kteří se k používání sociální sítě vrátili, snížili svoji aktivitu o 23 procent v porovnání s tou před experimentem. Studie zjistila, že lidé, kteří svůj účet zrušili, tak ušetřili zhruba jednu hodinu denně, kterou využívali právě na offline aktivity. To bylo vyhodnoceno jako  relativně zajímavý jev, jelikož nejbližší substitut jsou přirozeně další online aktivity.

Negativa? Neinformovanost

Dost však pozitivních dopadů zrušení facebookového účtu. Autoři odkryli i významná negativa odstřižení se od světa sociální sítě. Nejzvučnější nevýhodou je, že lidé ztratili všeobecný přehled o událostech, které se dějí. „Deaktivace Facebooku snížila sledování zpráv o politickém dění a o prezidentu Trumpovi, stejně jako průměrný počet minut, který respondenti běžně věnovali zprávám,“ uvedli autoři. Lidé odstřiženi od Facebooku byli taktéž méně radikální, co se týče sympatizování s partají na opačné straně politického spektra, než kterou obvykle volí.

Říjen 2012 – Síť dosáhla jedné miliardy aktivních (měsíčních) uživatelů.

Únor 2014 – Firma oznamuje akvizici komunikační aplikace WhatsApp za 19 miliard dolarů.

Červen 2015 – Hodnota Facebooku dosáhla na 245 miliard dolarů, což je o deset miliard více než Walmart.

Srpen 2015 – Sociální síť dosáhla jedné miliardy aktivních uživatelů v jeden den.

Březen 2018 – Datově-analytická společnost Cambridge Analytica neoprávněně získala osobní informace z Facebooku o 50 milionech amerických uživatelů.(zdroj: CNN)

14. března 2019 – Facebook čelil největšímu výpadku v historii, ovlivněny byly i aplikace Messenger, WhatsApp a Instagram. 

 

Fakt, že se výzkumu účastnili především mladí lidé, výsledek nepochybě ovlivnil. Například často citovaná studie z Newyorské a Princetonské univerzity z roku 2018 zjistila, že Američané ve věku přes 65 let jsou sedmkrát náchylnější ke sdílení fake news než lidé mezi 19 a 29 rokem.

Pro starší uživatele je Facebook výhodný z jiného důvodu, a tím jsou rodinné vztahy. Po deaktivaci sociální sítě totiž může vzniknout komunikační bariéra mezi staršími lidmi, jejich syny, dcerami nebo vnoučaty. Samotu nechce zažít nikdo z nás, Facebook je tak prostředek, který starším lidem jednoznačně pomáhá v komunikaci se svým „mladším“ okolím.

 

Newsletter