Zuno Bank oznámila konec v ČR a na Slovensku

AKTUALIZOVÁNO: Zuno Bank v ČR a na Slovensku končí. Mateřská Raiffeisen Bank International Group (RBI) postupně ukončí její činnost. Bankovní aktivity převede na českou Raiffeisenbank, respektive slovenskou Tatra banku. Mělo by se tak stát nejpozději do konce prvního pololetí roku 2017, informovala banka dnes ČTK. Pro téměř 266.000 klientů Zuno se nyní nic nemění.

„Klienti Zuno nemusejí v tento okamžik podnikat žádné kroky. I nadále jim budeme poskytovat potřebný servis. Od 21. října letošního roku však již nebudeme nabízet služby novým klientům. O dalších krocích budeme všechny naše klienty informovat s dostatečným předstihem,“ uvedl generální ředitel Zuno Oyvind Oanes.

„Je to dobrá zpráva pro konkurenci Zuna, zejména pak pro ostatní nízkonákladové banky v ČR. O jednoho konkurenta bude méně, což uvolní podmínky v poměrně vysoce konkurenčním prostředí českých bank. Konkurence Zuna by si však navzdory této, pro ni přiznivé zprávě měla dát pozor na to, aby nebyla tím, kdo se směje předčasně,“ uvádí hlavní ekonom skupiny Roklen Lukáš Kovanda.

Kovanda: Banky čeká pět klíčových let proměny

„Bankovnictví čeká pět transformativních let, a to i v ČR. Banky se ocitnou pod bezprecedentním tlakem, daným jak ztíženým vnějším makroekonomickým prostředím, zhmotněným například existencí záporných úrokových sazeb, tak regulatorními aspekty. Banky se musí vypořádávat se zpřísněnou pokrizovou regulatorikou. Negativně na jejich profitabilitu dopadá a zejména dopadne technologický rozvoj a s ním související nástup nízkonákladových online platforem a aplikací. Jejich provozovatelům navíc banky v EU budou od začátku roku 2018 – v souvislosti s revidovanou směrnicí o platebním stylu (PSD 2) – zpřístupnit data o svých klientech (pochopitelně, bude-li si to klient přát) a svoji infrastrukturu. Bankovní sektor i v ČR tak čeká další zeštíhlování a i určitá konsolidace. Případ banky Zuno tak pro nejbližší léta není tím úplně posledním,“ říká Lukáš Kovanda.

Klienti Zuno k Raiffeisenbank

RBI konec Zuno vysvětluje tím, že chce zjednodušit strukturu skupiny a odstranit duplicitní aktivity na trzích, kde působí. O optimálním řešení se aktuálně jedná na úrovni celé skupiny RBI a také s regulatorními orgány. Raiffeisenbank podle jejího generálního ředitele Igora Vidy klientům Zuno přechod maximálně usnadní.

On-line banka Zuno zahájila činnost v roce 2010 na Slovensku, po kterém následovala v polovině roku 2011 Česká republika. Ke konci srpna měla banka dohromady na obou trzích téměř 266 tisíc klientů, 22 miliard Kč v depozitech, 2,3 miliardy Kč úvěrů a 200 zaměstnanců. Česká pobočka banky loni meziročně vykázala ztrátu 151 milionů korun, v roce 2014 to bylo 216 milionů korun.

Loni v září informovala lucemburská skupina ABH Holdings, že podepsala smlouvu o koupi Zuno od RBI. V březnu tohoto roku ABH Holdings od koupě odstoupila. Důvod prý nesouvisel s bankou Zuno. Raiffeisen Bank International stále jedná o možnosti prodeje platformy, na které Zuno banka funguje.

Na českém trhu začaly nové menší banky poskytovat služby v průběhu roku 2011. Vedle Zuno to jsou Air Bank, která vstoupila na český bankovní trh v listopadu 2011, a Equa Bank, jež vznikla v červnu 2011 z Banco Popolare. Lákají klienty především na vedení účtu zdarma, transparentnost a výhodné úročení spořicích účtů.

Vizitka Zuno Banky, která v ČR a na Slovensku podle dnešního oznámení končí; aktivity převezme nejpozději do konce pololetí 2017 česká Raiffeisenbank, respektive slovenská Tatra banka:

O ZUNO BANK
Svoji činnost v ČR banka zahájila v červenci 2011 (na Slovensku již v prosinci 2010); Zuno působí jako dceřiná společnost Raiffeisen Bank International (RBI), je držitelem bankovní licence udělené Rakouským úřadem pro dohled nad finančním trhem.
Zuno cílí na klienty, kteří chtějí řídit své finance online; patří mezi menší banky, které lákají především na vedení účtu zdarma, transparentnost a výhodné úročení spořicích účtů. Přecházejí k nim hlavně klienti velkých, tradičních bank.
Hospodářské výsledky: česká pobočka banky Zuno loni meziročně snížila ztrátu o 30 procent, vykázala ztrátu 151 milionů korun, v roce 2014 to pak bylo 216 milionů korun. Ke konci srpna měla banka 22 miliard korun v depozitech a 2,3 miliardy korun úvěrů.
Počet klientů: 266.000 v Česku a na Slovensku
Počet zaměstnanců: zhruba 200 (k březnu 2016)
– Mateřská skupina RBI letos jednala s potencionálními zájemci o koupi Zuno. Původní zájemce, lucemburská skupina ABH Holdings, od koupě ale v březnu odstoupila, důvody oznámeny nebyly.
– Prodej banky byl dohodnut již loni v září. RBI ji chtěla prodat kvůli snížení složitosti a minimalizaci aktivit, které se v rámci skupiny překrývají. Zuno se dlouhodobě potýká se ztrátami.
– Banka patří mezi první online banky ve střední a východní Evropě a nemá klasické pobočky. Klienti však mohou využít kontaktních míst, například v Liberci, Plzni, Praze, Českých Budějovicích a v Ostravě.
– Do ČR své služby Zuno rozšířila v červenci 2011, čtyři roky po polské mBank, nabízející převážně internetové bankovnictví se zajímavým úrokem z vkladů a bezplatným vedením účtu.
– Výhodné úroky i nabídka služeb zdarma přitáhly Zuno Bank zpočátku desítky tisíc klientů, ve stejné době ale přišly s podobně koncipovanými službami i další finanční ústavy.
– V průběhu roku 2011 vstoupily na trh Air Bank (od listopadu 2011; patří do skupiny PPF Group N.V.) či Equa Bank (vznikla v červnu 2011 po převzetí Banco Popolare ČR společností Equa Group Limited). K letošnímu červnu měla Air Bank 475.000 klientů, Equa Bank pak 215.000.

Newsletter