Zvíře jako substitut dítěte aneb Mazlíčci za miliardy

Samota je věc nejen smutná a nepříjemná, ale dokonce i zdraví nebezpečná; ostatně proto se o ní v posledních letech hovoří jako o nové civilizační chorobě. Naštěstí pro ty, kteří jsou sami, ale sami být nechtějí, existuje na první pohled poměrně snadné řešení – pořídit si domácího mazlíčka. Lékařské výzkumy dokazují, že zvířecí spolubydlící přináší nezanedbatelné zdravotní benefity v podobě snížení hladiny cholesterolu či krevního tlaku, ale i růst možností pro venkovní pohybové aktivity a koneckonců i pro socializaci. Nicméně jak ilustrují data, tato malá radost na druhou stranu vyjde mnoha majitelům leckdy pěkně draho.

„Domácí mazlíčci jsou v podstatě lidé,“ hlásá titulek serveru Fortune. A skutečně, v citovaném průzkumu se velká většina dotázaných hrdých majitelů domácích mazlíčků shodla, že jde o milovaného člena rodiny. Jak lze vidět na následujícím grafu, tuto odpověď zvolily téměř čtyři pětiny respondentů. Naopak pouze zhruba jedna pětina zdůraznila, že svého domácího mazlíčka vidí stále hlavně jako zvíře.

Sv. Valentýn a lov na zamilované hlupáky

Těmto výsledkům odpovídají také horentní sumy, které chovatelé každoročně za svá zvířata utrácejí. Další graf ze serveru Fortune dokládá, že alespoň ve Spojených státech se tento trh za poslední roky stal dynamicky rostoucím segmentem. Ten ukazuje vývoj průměrných výdajů na jednoho amerického domácího mazlíčka, přičemž tento údaj byl vypočten jako poměr celkových ročních výdajů a celkového počtu zvířat žijících v amerických domácnostech. 

Zatímco tedy v roce 2011 vyšel jeden zvířecí společník americkou rodinu v průměru na 225 dolarů ročně, v roce 2015 už to mělo být 268 dolarů. Alespoň jednoho domácího mazlíčka přitom vlastní zhruba 65 % amerických domácností. Jak dále píše server Franchise Help, oblíbenost domácích zvířátek se dle příjmu rodiny nijak výrazně neliší, nicméně vysoko příjmové domácnosti jsou zodpovědné za 60 % všech výdajů.

Čokoládoví zajíčci v číslech. Kolik stojí Velikonoce?

Novější data o výdajích v tomto segmentu trhu poskytla Americká asociace výrobců produktů pro domácí mazlíčky (The American Pet Products Association, APPA), která prezentuje sever PR Newswire. Za rok 2017 utratili Američané za své zvířecí miláčky skoro 70 miliard dolarů, což je oproti předchozímu roku nárůst o více než 4 %. Pro letošní rok jsou výdaje odhadovány ještě vyšší, a sice přes 72,13 miliardy dolarů, což by představovalo nárůst o 3,7 %.

Z tabulky lze rovněž vyčíst, za co majitelé domácích mazlíčků utrácejí nejvíce. Data ukazují, že nejnákladnější položkou je jídlo, dále pak léky, různé doplňky a veterinární péče. Naopak poměrně zanedbatelnou položkou jsou náklady na samotné pořízení zvířete.

I když by se mohlo zdát, že výdaje na domácí mazlíčky jsou svého druhu luxusním zbožím, Patrick Watson z Mauldin Economics to vidí jinak. Jak vysvětluje ve svém článku, pořízení domácího mazlíčka je vlastně „levnějším substitutem“ pořízení dítěte. A stejně jako je tedy nárůst počtu těhotných žen možné vnímat jako počátek ekonomické expanze, náhlý pozitivní šok v segmentu výdajů na zvířecí společníky může naopak signalizovat příchod recese.

Nejlepší indikátor recese? Sex a dítě, tvrdí ekonomové

Newsletter