Seriál investičních nápadů: Titlis Rotair

Na světě je zhruba 65 tis. veřejně obchodovaných firem, ovšem pouze pár z nich je lídrem sektoru. Jak je poznat? O těch největších (Apple, Daimler, Exxon, atd.) píší noviny každý druhý den, o těch menších píši já v Seriálu investičních nápadů. Nejen to, do jejich akcií vkládám své peníze s průměrným čistým zhodnocením 13,7% p.a. za posledních devět let. ​​

Někteří investoři mají v oblibě tzv. REITs (realitní investiční fondy), které spravují nemovitosti a většinu příjmu vyplácejí v dividendách. Model podnikání dnešního nápadu je trochu podobný, i když s několika kvalitativními výhodami. Posuďte sami.

Popis podnikání a historie

Bergbahnenn-Engleberg-Trubsee-Titlis (TIBN), také známý pod marketingovým názvem Titlis Rotair, je švýcarský turistický operátor. V roce 1913 začal provozovat první lanovku, nyní vlastní resort na ledovci Titlis, a expandoval do hoteliérství (Terrace a Berghotel Truebsee) a pohostinství (Engelberg). Organizuje další celoroční atrakce (ledovcovou jeskyni, lezecké stěny) a festivaly v oblasti. V sezóně zaměstnává zhruba 300 lidí, letos vygeneruje tržby přes 60 mil. CHF a má tržní kapitalizaci 280 mil. CHF.

Analýza odvětví a konkurenční výhoda

Lyžařské resorty jsou obecně sezónní záležitost – otevřeny většinou od listopadu do dubna, ale údržba je třeba po celý rok – což znevýhodňuje jejich provoz. Dále je postihují šoky v nákladech (drahé zasněžování) i výpadky poptávky (teplé počasí). Navíc, bývají subsidiovány ze strany lokálních samospráv (nechtějí přijít o turisty), což není žádoucí, protože managemet pak tíhne k necílenému a neekonomickému řízení. Z těchto důvodů nebývají lyžařské resorty dobrou investicí. TIBN je jednou z mála výjimek (další např. jiná švýcarská společnost Jungfraubahn).

TIBN díky šíři aktivit generuje pouze polovinu tržeb v zimě, druhou v létě – jihoameričtí a asijští turisté navštěvují oblast na v letních měsících kvůli ledovci a nejvýše položenému visutému mostu EvropyTitlisCliff Walk – což jí dává nákladovou výhodu oproti ostatním operátorům. Dále není vystavena změně „návštěvnických preferencí“, protože většina jejích zákazníků nejsou místní, a tak mají malou „vyjednávací sílu“ (pro zařízení TIBN není v oblasti alternativa). Resort navíc nedosáhl saturace a managementu se kampaněmi daří přivádět rok od roku více návštěvníků.

Z těchto důvodů rostly mezi lety 1997 – 2014 tržby v průměru o 6% ročně, zisk před zdaněním o 11%, a čistý zisk na akcii o 16%. To vše s velmi malou volatilitou, čemuž odpovídal i vývoj ceny akcií (v dané periodě posílily sedmkrát).

Proč existuje příležitost

TIBN je málo známá a atraktivně oceněná z několika důvodů. Zaprvé, brokerské firmy málokdy pokrývají firmy v takto úzkém a regionálním oboru. Dále, akcie lyžařských resortů bývají považovány spíše za „hračky“ milovníků zimních sportů (vzpomeňte na akcie Tatry Mountains a jejich pernamentky pro akcionáře), než za čistě ekonomické investice. Navíc, relativně nízká tržní kapitalizace (270 mil. CHF), a denní objem okolo 45 tis. CHF, omezují působení velkých institucionálních investorů. Hlavním katalyzátorem je tedy sama valuace.

Momentální kapitálové výdaje (CAPEX) jsou zvýšené kvůli investicím do developmentu komerčních nemovitostí v oblasti. Ačkoliv cena (25-30 mil. CHF) už byla zaúčtována jako náklady, prodej velké části dokončených nemovitostí  ještě neproběhl, což tvoří další potenciál pro růst (cca 10%).

Valuace a rizika

TIBN nemá  žádný dluh (čistá hotovostní pozice 2,7 mil. CHF) a prodává se za 10násobek průběžných (trailing) zisků. Provozní marže překračuje 25% a je prostor pro další růst tržeb (počtu návštěvníků) i zvyšování ceny (těžko nahraditelná aktiva). Pro následující tři roky přepodkládám pokračující tempo růstu volných peněžních toků o 6-7%, a zhruba 3% dividendu. Při nezměněné valuaci (která se ovšem snadno může dostat na 12-14 násobek zisků) by to znamenalo zhruba 12-15% roční růst ceny akcií.

Některá rizika, a jejich mitiganty v případě TIBN, jsou zmíněna výše. Specifické riziko je směnný kurz CHF (zdražování pro zahraniční turisty). Největším rizikem u takto orientované firmy je selhání managementu, či naopak odchod schopného týmu. V roce 2010 prošla TIBN složitým obdobím, protože 10 mil. CHF bylo ztraceno v investici, která se ukázala podvodná. Poté nastoupili nynější CEO Norbert Patt a CFO Esther Schneider, kteří udělali kus práce v zavedení interních kontrol a jsou velmi proakcionářsky orientovaní. Jak osvěžující, vidět fotky manažerů v lyžařských bundách místo tradičních obleků. Možný odchod tohoto týmu je tedy určitým rizikem.

Shrnutí

Švýcarský turistický operátor Bergbahnenn-Engleberg-Trubsee-Titlis je vhodnou dlouhodobou investicí. Vlastní těžce reprodukovatelná aktiva (poloha, ledovec, turistické atrakce), dosahuje udržitelné více než 25% provozní marže, více než 20% návratnosti na vlastní aktiva, má čistou hotovostní pozici (žádný dluh), proakcionářský management, a prostor pro růst služeb a počtu návštěvníků. To vše za 10násobek současných zisků. 

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Fin a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter