Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Jak se rozvíjí nadějné startupy? O tom s šéfem JIC

Honza Novák má podnikatelský nápad. Není si ale jistý, zda chce podnikat. Jedna z modelových situací, ve které může pomoci Jihomoravské inovační centrum. JIC podporuje startupy i směruje dál rozjeté firmy. Chcete zazářit, jako například Skypicker? Zjistit, co stojí za úspěchem? Studujete a nejlépe v Brně? Co vás čeká na cestě od nápadu po vedení úspěšné firmy? Které projekty už centrum podpořilo a co chystá do budoucna? Právě o tom v rozhovoru pro Roklen24 s ředitelem JIC Jiřím Hudečkem. Druhou část rozhovoru naleznete zde. 

R24: Mohl byste ve zkratce představit čemu se JIC věnuje? Jak je financováno?

JIC vznikl před téměř 13 lety se záměrem podporovat inovativní technologické podnikání na jižní Moravě. Naše aktivity pomáhají v rozvoji firmám, které podnikají v nových, méně probádaných oblastech, ideálně na trh přinášejí nové technologie. Podporujeme jejich systematický rozvoj. Jsme veřejná instituce, našimi zřizovateli je kromě největších brněnských univerzit Jihomoravský kraj a město Brno, které také z velké části přispívají do našeho rozpočtu. Ze 40 procent jsme schopni si na sebe vydělat sami z dílčích aktivit a do budoucna bychom naši finanční nezávislost posilovali.

R24: Jakým procesem prochází firmy od začátku spolupráce s JIC?

Představme si tedy modelovou situaci firmy. Honza Novák má podnikatelský nápad. Není si ale jistý, zda chce podnikat. Rok chodí na přednášky v rámci JIC STARTUP CLUBU a nechává svůj nápad uzrát. Neví, jestli je dostatečně nosný, a tak si ho ověří na JIC GRILL, což je prezentování pitche před porotou složenou ze zkušených podnikatelů a investorů. Získá zpětnou vazbu, rozhodne se na něm pracovat.

Vstoupí do programu JIC ENTER, kde mu konzultanti JIC pomůžou s ověřením trhu, přípravou byznys plánu a postupně ho přivedou k prvnímu platícímu zákazníku. Naváže tříměsíčním intenzivním akcelerátorem JIC STACUBE, kde v mezinárodní konkurenci svůj projekt odladí a nastartuje jeho rychlý růst. Na to ale potřebuje počáteční kapitál pro výrobu, který získá od naší dceřiné společnosti JIC VENTURES.

Po ovládnutí českého trhu vstoupí do programu JIC MASTER, který pomáhá s expanzí na zahraniční trhy. Po čase, klidně několika letech, vstoupí do programu pro zavedené firmy JIC PLATINN, kde mu experti z JIC pomůžou najít inovační příležitost pro další rozvoj podnikání. Mezi tím Honza Novák navštěvuje semináře a networkingové akce na JIC a propojuje se s dalšími technologickými firmami v našem ekosystému. Naši odborníci mu jsou také schopni najít zahraničního partnera pro vstup do nejrůznějších zajímavých evropských projektů. A to jsem zatím v rozhovoru vynechal další projekty, jako inovační nebo kreativní vouchery.

R24: V jaké míře podporujte firmy – finančně, formou konzultací, networkingu nebo i jinak?

Dá se říci, že všemi zmíněnými způsoby. Škála našich služeb je široká. Od dlouhodobých programů, jejichž součástí jsou individuální konzultace s odborníky a semináře, přes projekty propojující výzkumné instituce s firmami až po jednorázové poradenství v oblasti získání podpory v rámci prestižního programu Horizont 2020. Pořádáme také networkingová setkání pro firmy z konkrétních oblastí, která se dají přirovnat ke speed datingu. Zřídili jsme také investiční dceřinou společnost, která zainvestuje schopné a ověřené projekty v pre-seed a seed fázi. Obecně se to dá shrnout, že pomáháme budovat infrastrukturu pro inovační podnikání a sytíme živoucí podnikatelský ekosystém.

R24: Mohl byste přiblížit, s jakými investorskými subjekty spolupracujete a co je „seed fond“?

Seed fond je fond rizikového kapitálu, který investuje do vznikajících nových firem v jejich seed fázi, tedy ve fázi, kdy má podnikatel základní představu o svém produktu a podnikatelském záměru, obvykle na úrovni výzkumu a vývoje, maximálně prvotního prototypu. Spolupracujeme s většinou venture kapitálových fondů působících ve středoevropském regionu. Zveme je na naše akce, dávají zpětnou vazbu našim firmám, mentorují je, a některé z nich i nakonec zainvestují. Logická je naše úzká spolupráce s Y Soft Ventures, což je dceřiná společnost jedné z  nejúspěšnějších firem, které na JIC začínaly.

R24: Jakým firmám nejčastěji pomáháte?

Máme programy jak pro začínající podnikatele, tak pro zavedené firmy v regionu. Nejčastěji se jedná o IT projekty. Zázemí u nás ale mají i biotechnologické firmy, firmy z oblasti aerospace a čím dál častěji i firmy propojující hardware a software. Obecně se snažíme podporovat firmy, které přinášejí inovativní řešení.

R24: Komu už jste konkrétně pomohli? 

Firem, které prošly našimi programy, jsou už víc než dvě stovky. Nejvíce je teď slyšet nejspíš o Y Soft, Webnode nebo Flowmon Networks, firmě dříve známé jako Invea-Tech. Také Skypicker začínal jako nápad v našem podnikatelském akcelerátoru JIC STARCUBE. Tam jako jeden z prvních vítězů začínala i GINA Software, řešení pro koordinaci lidí v terénu – záchranáři a hasiči díky němu zkrátili čas dojezdu o třetinu. Ve světě tento systém pomáhal při katastrofách na Haiti nebo v Japonsku, nyní je firma oficiálním dodavatelem OSN. Firma stále sídlí v prostorách na JIC a využívá naše služby. Nedávno jsme ji zainvestovali, aby mohla dál expandovat na zahraniční trh.

R24: Jak se mohou zapojit studenti?

Čtyři největší brněnské univerzity jsou našimi zřizovateli a zároveň důležitými partnery. Pomáháme jim nastavovat transfer technologií, hledat dialog s byznys sférou. Univerzity jsou také významnou líhní inovativně smýšlejících budoucích podnikatelů. Vždyť i řada dnes úspěšných podnikatelů budovala firmy, které jsem před chvíli zmiňoval, během studií. Ve všech našich programech pro začínající podnikatele máme studenty, kteří sbírali impulzy pro vyvíjení svých technologií na akademické půdě. A snažíme se to podporovat skrze přednášky a cykly přednášek na vybraných fakultách.

R24: Jaké projekty plánujete do budoucna?

Letos poprvé rozdáme ve spolupráci s městem takzvané kreativní vouchery. Jedná se o poukazy financované Brnem, které vyzývají firmy k tomu, aby ke svým projektům přizvali tvůrčí profese. Cílem je povzbudit firmy, aby své podnikání uměly podpořit profesionální prezentací svého portfolia. Máme totiž zkušenost, že technologické firmy sice často mají skvělé know-how i řešení, ale způsob, jakým ho ukazují trhu, pokulhává. S tím jim můžou pomoci právě zkušení kreativci. Jedná se o českou premiéru projektu, který se osvědčil už v zahraničí – například v Salzburgu nebo v Manchesteru. Přítomnost kreativců ve firmách tam pomohla nastartovat i širší inovační procesy ve firmách.

Plánujeme také s podporou Honeywellu, Ysoftu a dalších komerčních partnerů otevřít FabLab neboli prototypovací dílnu pro technologické firmy, startupy i veřejnost. Zájemci si v ní budou mít možnost osahat platformy jako je Raspberry Pi či Arduino nebo si třeba vytisknout potřebné součástky na 3D tiskárně. Budou tam drahá zařízení, ke kterým by se jinak v počátcích vývoje svých prototypů složitě dostávali.

V letošním létě vyvrcholí projekt Peer-BIT, na kterém JIC spolupracuje s dalšími evropskými agenturami.  Společně dáváme dohromady best practices práce se zralými podniky.

Jiří Hudeček vystudoval obchodní akademii v Rakousku a Ekonomicko-správní fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Po ukončení studia nastoupil do společnosti GE Capital Bank, kde působil jako analytik obchodního oddělení. Následně pokračoval jako obchodní manažer pro oblast mezinárodní logistiky a dopravy u společnosti LKW Walter ve Vídni. V roce 2003 uspěl se svým konceptem na vytvoření JIC, kde už třináctý rok působí na pozici ředitele.

Newsletter