Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

OPEC čelí existenční krizi. Vzpamatuje se z ní?

Tak dlouho čekala Organizace zemí vyvážející ropu na zátěžovou situaci, až se jí dočkala, a to hned v dvojnásobném podání. Z její strany nekontrolovatelná těžba břidlicové ropy a také vzestup trendu elektromobilů představují hlavní fundamenty možné existenční krize. Jak vážná je situace OPECu a stačí dosavadní opatření? Ve svém příspěvku pro Bloomberg na to odpověděl analytik Julian Lee.

Bezprostřední nebezpečí hrozí ropnému kartelu od rychlého růstu těžby americké břidlicové ropy. Z dlouhodobého hlediska je pak hrozbou elektrifikace silniční dopravy, stejně tak i nová naleziště ropy u Brazílie. Na základě toho uvedl Julian Lee ve svém článku, že ačkoliv OPEC ještě není mrtvý, jeho dny jsou již dost možná sečteny.

V neprospěch kartelu analytik dále argumentuje zvýšeným objemem americké ropy proudícím do Asie, která byla dříve doménou zemí Blízkého východu. Čína byla podle dubnových dat největším odběratelem americké ropy, čímž letos podruhé překonala dlouho vedoucí Kanadu. Indické ropné rafinerie také naznačují mnohem větší zájem o těžší americkou ropu než kdy dřív. To by mělo být pro OPEC výstražné znamení, jelikož jeho omezení těžby a následně vyšší ceny ropy byly mířené především na kupce v Evropě a Americe, přístup k odběratelům v Asii měl však zůstat nedotčený.

Situace na ropě a příležitost pro OPEC. Kolik zaplatíme za barel?

Produkce ropy ve Spojených státech je navíc opět na dvouletém maximu. Během třetího červencového týdne vystoupala podle EIA tamní těžba na devět milionů barelů denně. Z krátkodobého hlediska je tak podle Juliana Lee problémem každý vzestup ceny nad padesát dolarů za barel (WTI dnes nad 50 USD, Brent nad 52 USD/b). Podobný nárůst totiž umožní těžařům břidlice hedgeovat část budoucí produkce, a tím tak zvýší předpoklad dalšího vzestupu objemu těžby. To je však úplný opak toho, čeho chtěl OPEC dosáhnout, když cílil právě nad hranici 50 dolarů za barel. 

Na nižší ceny ropy si nezvyká jen ropný kartel, ale i velké těžařské společnosti. Ředitel Royal Dutch Shell Ben van Beurden ve čtvrtek řekl, že si jeho firma „zvyká na ceny v pásmu mezi 40 a 50 dolary“. Uvedl to při příležitosti zveřejnění výsledků hospodaření za druhé čtvrtletí, které však ukázaly, že firma vydělala stejně, jako když byla cena černé komodity 50 dolarů nebo 100 dolarů. To dokazuje, že velké společnosti umí v dynamickém prostředí operovat. Na druhou stranu, jak sám Lee uvedl, OPEC dosud neudělal dostatečné škrty na to, aby v tomto prostředí dokázal sám dlouhodobě přežít.

Pro které země je levná ropa největší katastrofou?

Ředitel Royal Dutch Shell také nezapomněl zmínit další hrozbu, která těžaře čeká. Tou je vzestup elektromobilů. Van Beurden odhadl, že fosilní paliva by měla dospět ke svému vrcholu v 30.letech milénia. Nikdo se sice neodváží tvrdit, že ropa přestane být klíčovou komoditou, její podíl na trhu však podle Juliana Lee půjde dolů. Čtyři evropské země už dokonce navrhly zákaz prodeje benzínových a dieselových automobilů nejpozději do roku 2040. Podíl této čtyřky na evropském trhu je přitom jedna třetina osobních automobilů.

OPEC už zná novou hrozbu. Má baterii a čtyři kola

Ještě více než státní regulátoři však pravděpodobně urychlí celý proces samotný trh. Podle Bloomberg New Energy Finance budou do deseti let elektromobily tak cenově dostupné jako benzínová auta, a to z důvodu klesající výrobní ceny baterie.

 

Newsletter