Japonská centrální banka ukončila režim záporných sazeb a cílení výnosové křivky. Kurz jenu oslabil k 150,00 USDJPY. Dolar se obchoduje v zisku pod 1,0870 za euro. Koruna oslabila nad 25,20 za euro.

Brno Uber zakazuje, Dubaj se s ním spojila. Jakou cestou se vydá Praha?

Brno se momentálně chlubí tím, jak zvítězilo nad „zlý“ Uberem, který nedodržuje zákony. Americký startup se těší velké podpoře uživatelů, nikoliv už tolik světových měst nebo přesněji řečeno – konkurenci. Právě i v Brně byla iniciátorem boje proti Uberu konkurenční taxislužba, komu by se také líbilo snižovat svoje léta zavedené vysoké ceny.

Zatímco Brno slaví, že překazilo aktivitu, která pomáhá městu ulevit od narůstajícího počtu vlastní auta a s tím spojeného znečištění a dalších problémů. Uchyluje se pouze k tomu, že nutí Uber k „nápravě“ svých zákonných nedostatků, aniž by využila příležitosti, která by pomohla městu přiblížit se konceptu chytrého města.

Dubaj celý problém okolo Uberu pojala jinak. Se společností Uber spojila svůj městský dopravní podnik RTA a ještě více tak zlevnila a zefektivnila svoji hromadnou dopravu. Spolupráce mezi Uberem a Dubají na startegii Dubai Plan 2021 v duchu chytrého města vznikla, již v lednu tohoto roku, zmíněný projekt s názvem uberX oznámila Dubaj v pondělí a další projekty budou následovat.

Z dopravní situace věčně zoufalá Praha, divící se, že řidiči chtějí nápravu a pohybovat se po městě rychleji a efektivněji, již oznámila, že příklad Brna je hodný následování. Praha se opět přiklání k politice regulací, které ovšem dopravní situaci ve městě efektivně a dlouhodobě neřeší.

Inspirací Praze budiž Dubaj nebo třeba iniciativa společnosti Liftago, která se snaží dopravní situaci řešit inovativními nápady jako například právě propojení veřejné dopravy se sdílenými prvky – carsharing, sdílení taxíků, spojení více lidí do jednoho auta. „Jeden vytížený taxík nahradí 8-10 vlastních aut. Kvůli rostoucí poptávce a omezené nabídce investujeme do výzkumu autonomních vozů. Kombinace MHD a autonomních taxíků totiž nahradí 90 % aut ve městě,“ říká spoluzakladatel společnosti Liftago Ondřej Krátký.

Newsletter