Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Robustní vývoj potvrzen. Za potraviny si opět připlatíte

AKTUALIZOVÁNO – Spotřebitelské ceny v březnu meziročně rostly o 2,6 procenta. To je o 0,1 procentního bodu více než v únoru. Meziměsíčně zůstaly ceny na úrovni února, když vývoj ovlivnilo zejména zvýšení cen v oddíle alkoholické nápoje a tabák, které bylo kompenzováno snížením cen v oddíle rekreace a kultura. Oznámil to dnes Český statistický úřad.

Na meziroční zvyšování cenové hladiny měly v březnu největší vliv opět ceny v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje.

„Březnová inflace podporuje správnost rozhodnutí ČNB opustit režim kurzového závazku na začátku dubna,“ okomentoval dnešní čísla ekonom finanční skupiny Roklen Michal Šoltés. „S možností posilování koruny proti zahraničním měnám zpomalí růst spotřebitelských cen. Ve druhé polovině roku se inflace vrátí k dvouprocentní hranici,“ dodal.

Koruna v návaznosti na dnešní data zpevnila o pět haléřů z 26,55 na 26,50 EURCZK.

„V porovnání s inflací v zemích eurozóny je česká inflace přibližně o 1 procentní bod vyšší. Případné pokračování tohoto trendu zpomalí nominální posilování české koruny vůči euru. To by mohlo prodloužit přítomnost spekulativního kapitálu v korunových aktivech,“ míní Šoltés.

„Přestože se inflace v současné době nachází nad inflačním cílem ČNB, neočekáváme, že by letos ČNB zvyšovala úrokové sazby. Poté, co ČNB ukončila minulý týden kurzový závazek, se guvernér Rusnok vyjádřil, že je důležité, aby si kurz české koruny našel svou novou rovnováhu, než se ČNB uchýlí k dalšímu kroku v utahování měnové politiky,“ uvedla analytička Raiffeisenbank Monika Junicke

Meziměsíční růst spotřebitelských cen v oddíle alkoholické nápoje a tabák způsobilo zvýšení cen piva o 2,9 % a tabákových výrobků o 0,5 %. V oddíle bytové vybavení a zařízení domácnosti se zvýšily především ceny zboží a služeb pro běžnou údržbu domácnosti o 2,1 %. Růst cen v oddíle odívání a obuv ovlivnilo zvýšení cen oděvů a obuvi. V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje byly vyšší zejména ceny ovoce o 4,1 %, pekárenských výrobků a obilovin o 1,1 %, masa o 0,7 %, sýrů o 1,4 %, jogurtů o 4,0 %, másla o 2,9 %, nealkoholických nápojů o 2,2 %.

Newsletter