Japonská centrální banka ukončila režim záporných sazeb a cílení výnosové křivky. Kurz jenu oslabil k 150,00 USDJPY. Dolar se obchoduje v zisku pod 1,0870 za euro. Koruna oslabila nad 25,20 za euro.

Příchod amerického investičního obra. Čeká Británii cenová válka?

Vanguard, americká investiční společnost a druhý největší poskytovatel burzovně obchodovaných fondů na světě, minulý týden oznámil svůj příchod na britský investiční trh. Hargreaves Lansdown, který je známým a zavedeným hráčem číslo jedna na tomto trhu, zaznamenal na základě zprávy propad svých akcií o 8,5 procent. Ceny titulů dalších přímých konkurentů také padaly. Vanguard hodlá nabízet své „low-cost“ fondy maloobchodním zákazníkům online.

Zpráva o příchodu Vanguardu, kterou citoval server Financial Times, měla na britský akciový trh okamžitý vliv. Expanze americké společnosti však bude mít mnohem širší důsledky na celý investiční sektor. Jaké?

Nástup nového hráče znamená zvýšený tlak jak na tradiční poskytovatele investičních fondů, jako například Schroders či Aberdeen Asset Management, tak na současné konkurenty s nabídkou fondů online, mezi které patří například Barclays Stockbrokers, Standard Life nebo Fidelity (všechny zmíněné společnosti minulé úterý rovněž vykázaly pokles cen akcií). Investoři se naopak mohou těšit z širší nabídky investičních produktů a z lehce dostupných a levných fondů, které bude Vanguard nabízet.

Mike van Dulken, šéf výzkumu v Accendo Markets, pro Financial Times řekl, že plán Vanguardu otřást britským investičním trhem nabídkou levných jak aktivních, tak i pasivních fondů, ke kterým budou mít zákazníci přístup online, může vyvolat významnou cenovou válku. Ta by pak mohla uškodit nejen makléřům, ale i správcům fondů.

Pasivní fondy válcují aktivní. Vládce je však jen jeden. Znáte ho?

Agresivní cenová strategie

Hargreaves Lansdown byl založen v Bristolu v roce 1981 jako podnik makléřů. Postupně se z něj stala jedna z největších a nejpopulárnějších investičních společností ve Velké Británii, u které si zákazníci mohou vybrat z více než 2500 fondů. Přestože z cenového hlediska má i současná konkurence navrch, až do příchodu Vanguardu to nemělo veliký vliv.

Vše se ale změní. Vanguard je známý velmi agresivní cenovou strategií, podle které nabízí své produkty pod cenou konkurence za účelem přilákat pod svou správu nové investory a jejich finanční prostředky. Aktuálně spravuje akcie v hodnotě okolo 4,3 bilionu dolarů a již dříve dokázal stlačit své ceny na nejnižší hodnoty na trhu s ročním administrativním poplatkem 0,15 procent. Naproti tomu u Hargreaves platí investoři poplatek 0,45 procent za administraci a k tomu navíc poplatky od jednotlivých správců fondů.

Vanguard tak přináší investorům mimořádně atraktivní alternativu k současným hráčům na britském investičním trhu. Konkurence proto musí nabídnout investorům něco navíc, co zdůvodní vyšší poplatky. Daniel Godfrey, bývalý generální ředitel britské Investment Association, proto nepochybuje, že Vanguard sklidí se svým plánem velký úspěch.

Vanguard na vzestupu, Hargreaves může ztratit

Společnost Liberum očekává, že Vanguard vykáže zisk podobný hodnotám současné jedničky na trhu – Hargreaves Lansdown – během tří let. Jen skrze online nabídku atraktivních investičních fondů by měl americký subjekt za tu samou dobu vydělat 5 miliard liber. Pro srovnání, Liberum odhadovalo profit pro Hargreaves okolo 6,6 miliardy liber v roce končící červnem 2017.

Analytici již několik měsíců varují, že Hargreaves bojuje s četnými strukturálními problémy. Těmi jsou zejména zvýšená konkurence na trhu nabízející levnější alternativy a hrozba regulací kvůli velmi malé nabídce pasivních fondů.

Na druhou stranu se objevují i názory, že příchod Vanguardu na trh nemusí nutně představovat katastrofu, neboť zákazníci Hargreaves mají tendenci vyvarovat se pasivním fondům, které tvoří velkou část nabídky amerického giganta. Podle Shore Capital pouze 5 procent aktiv pod správou Hargreaves bylo investováno do pasivních fondů.

Kromě toho online platforma od Vanguard bude zpočátku nabízet jen své vlastní produkty a nikoliv produkty konkurenčních investičních společností, což může odradit některé investory, kteří preferují vyšší úroveň diverzifikace svých investic.

Newsletter